Porty, logistyka

Zarząd Morskiego Portu Gdynia otrzymał dofinansowanie z funduszu CEF na wykonanie projektów trzech planowanych inwestycji związanych z rozbudową infrastruktury dostępu dla statków oraz drogi i linii kolejowej. Celem projektu jest przygotowanie portu do obsługi statków ro-ro o długości powyżej 180 m.

Port Gdynia otrzymał dofinansowanie w wysokości 839 tys. euro, co stanowi 50 procent kosztów kwalifikowalnych działania. Projekt polega na wykonaniu pełnej dokumentacji, która posłuży do uzyskania niezbędnych decyzji administracyjnych i rozpoczęcia robót budowlanych nad rozbudową infrastruktury dostępu dla statków w basenach IV i V Portu Gdynia oraz przebudowy dostępu lądowego „ostatniej mili”. Wykonanie dokumentacji warunkującej realizację projektu inwestycyjnego jest kluczowe z punktu widzenia pozyskiwania dalszych środków UE i przyczyni się pośrednio do zmniejszenia presji działalności portowej na środowisko, poprzez m.in.: poprawę dostępu drogowego, kolejowego, zapewnienie intermodalności oraz zapewnienie wysokiej jakości infrastruktury przeładunkowej.

Projekt podzielono na 3 fazy: pierwsza obejmuje projekt modernizacji infrastruktury dostępu dla statków w rejonie basenu IV, druga dotyczy podobnych działań w Basenie V, a trzecia dostępu drogowo – kolejowego w tych basenach.

W wyniku realizacji projektu w ramach Fazy 1 wykonany zostanie projekt koncepcyjny, studium wykonalności, dokumentacja techniczna związana z rozbudową infrastruktury dostępu oraz niezbędna dokumentacja do uzyskania pełnej oceny środowiskowej, analizy i ekspertyzy. Ponadto uzyskane zostaną decyzje administracyjne.

W ramach Fazy 2 opracowane zostanie studium wykonalności oraz dokumentacja projektowa wraz z decyzjami administracyjnymi.

Natomiast w ramach Fazy 3 wykonana zostanie dokumentacja techniczna związana z przebudową niezbędnych układów kolejowych oraz udrożnieniem drogowego układu komunikacyjnego, tzw. „ostatniej mili”, aby powstała możliwość lepsza komunikacja drogowa na styku z intensywnym ruchem miejskim oraz nastąpił rozwój przeładunków intermodalnych z układów kolejowych. Faza ta obejmie więc projekt budowlany oraz wykonawczy.

Celem projektu inwestycyjnego, który zostanie zrealizowany na podstawie przygotowanej dokumentacji przygotowanej jest zapewnienie możliwości obsługi statków ro-ro mających ponad 180 m długości oraz zwiększenie bezpieczeństwa ich manewrowania w porcie.

Rozpoczęcie robót budowlanych planuje się w 2024 roku. Natomiast przebudowana droga pozwoli na niezależny dojazd dla transportu towarowego do planowanej głównej arterii łączącej Port Gdynia z podstawową siecią drogową TEN-T na kierunku północ-południe tj. do Estakady Kwiatkowskiego i w przyszłości tzw. Drogi Czerwonej.

rel (Port Gdynia SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter