Porty, logistyka

Niemal 100 rozjazdów i 37 kilometrów nowych torów poprawi kolejowy dostęp do portu w Szczecinie. Prace minęły półmetek. Nowe tory i sieć trakcyjna montowane są też w Świnoujściu. Efektem inwestycji PKP Polskich Linii Kolejowych SA będzie efektywniejszy i bezpieczniejszy przewóz większej ilości ładunków.

Inwestycja warta około 1,5 mld zł współfinansowana jest z unijnego instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

Prace na torach dojazdowych do portów prowadzone są etapowo, aby zapewnić dostęp transportu kolejowego do nabrzeży. Inwestycja zapewni dojazd do portów dłuższych i cięższych składów. Pojadą pociągi 750-metrowe o obciążeniu 221 kN na oś. Składy towarowe zostaną obsłużone szybciej i sprawniej. Zwiększą się możliwości przeładunkowe stacji w Szczecinie i w Świnoujściu. Porty przyjmą i odprawią więcej ładunków, co poprawi konkurencyjność przewozów towarowych i potencjału portów, co z kolei ma pozytywnie wpłynąć na rozwój gospodarczy regionu.

"Projekty w portach Szczecin i Świnoujście są ważne w skali krajowej i międzynarodowej. Inwestycje zwiększają rolę kolei jako sprawnego, bezpiecznego i ekologicznego transportu ładunków oraz przyniosą wymierne efekty dla gospodarki. Działania PLK wpisują się w ideę Europejskiego Zielonego Ładu" - mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych SA.

W rejonie stacji Szczecin Port Centralny ułożonych zostało już 37 z planowanych 61 kilometrów nowych torów. Zamontowano 98 ze 177 rozjazdów.
Dla przejazdu cięższych pociągów towarowych wykonawca wzmacnia grunt i wykonuje odwodnienie torów.
Montowane są konstrukcje wsporcze nowej sieci trakcyjnej. Instalowane urządzenia sterowania ruchem zwiększą bezpieczeństwo.

Przebudowywana jest infrastruktura na Ostrowie Grabowskim (zarządzana przez ZMPSiŚ SA).
Sprawny i bezpieczny przewóz towarów do portu zapewni przebudowa trzech wiaduktów i mostu kolejowego nad rzeką Parnicą.

Korzystną zmianą dla podróżnych będzie lepszy dostęp do pociągów na przystanku osobowym Świnoujście Warszów. Na peronie zamontowane zostaną wiaty, ławki, oświetlenie i oznakowanie. Budowany jest drugi tor pomiędzy stacją Świnoujście Przytór a stacją Świnoujście. Wykonawca wymienia sieć trakcyjną i konstrukcje wsporcze, a także wzmacnia podtorze.

Zamontowane zostały 34 rozjazdy. Urządzenia poprawią przepustowość linii i pozwolą na kursowanie większej liczby pociągów.
Na stacji Świnoujście (stacja towarowa) wymienionych jest około 9 kilometrów nowych torów oraz sieć trakcyjna.

Przebudowywana jest również infrastruktura kolejowa w rejonie portu Świnoujście (zarządzana przez ZMPSiŚ SA).

W rejonie stacji Lubiewo, między Lubiewem a Warnowem wykonawca wzmacnia teren pod tory.W rejonie Euroterminalu już na wzmocnionym gruncie układane są nowe tory.

"W Europejskim Roku Kolei z zadowoleniem przyjmuję postęp prac, pomimo pandemii COVID-19, w portach Szczecin i Świnoujście. To ważny i strategiczny projekt współfinansowany z CEF w wysokości prawie 120 mln EUR. Dzięki inwestycji poprawi się kolejowy dostęp do portów, co oznacza, że do i z portów więcej towarów zostanie przewiezionych ekologicznym transportem, jakim jest kolej" - mówi Morten Jensen, Head of Unit at CINEA.

W ramach inwestycji w portach zmodernizowanych zostanie blisko 100 kilometrów torów (Szczecin - 61, Świnoujście - 35) oraz prawie 84 kilometry sieci trakcyjnej.
O dużej skali prac na stacjach świadczy wymiana aż 285 rozjazdów (Szczecin  177 i Świnoujście  108).

Poziom bezpieczeństwa podniesie montaż nowoczesnych urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz przebudowa 12 przejazdów kolejowo-drogowych w Szczecinie i 10 w Świnoujściu. W Szczecinie zostanie przebudowany most nad rzeką Parnicą oraz 3 wiadukty kolejowe.

Zakończenie prac planowane jest na połowę 2022 roku.
Inwestycja "Poprawa dostępu kolejowego do portów morskich w Szczecinie i Świnoujściu" warta około 1,5 miliarda złotych dofinansowana jest z unijnego instrumentu finansowego CEF - "Łącząc Europę". Wartość dofinansowania to 510 mln zł.

rel (PLK)

Nowe torowiska w portach Szczecin i Świnoujście
Nowe torowiska w portach Szczecin i Świnoujście
+2 Prawoskret z Dziewoklicza do Podjuch
Porty ujścia Odry to nie tylko Międzyodrze czyli SPC, ale całe lewobrzeże 》Gumience, stocznia, huta terminal KRONOSPANU, Skolwin a przede wszystkim Police, które za 2 lata będą przeładowywać 2 razy tyle co obecnie. Dla całego lewobrzeża NADODRZANKA jest poza ekonomicznym zasięgiem, ponieważ aby dostać się z mostu na Dziewokliczu do Podjuch muszą skręcić w lewo do SPC i zmienić kierunek lokomotywy. Już Niemcy w latach 40-tych zaplanowali torowisko skręt w prawo z Dziewoklicza na most zwodzony w Podjuchach, który daje prawie godzinę czasu oszczędności na manewrach w SPC.
30 maj 2021 : 08:56 Tomasz Hubert Chwilkowski | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter