Porty, logistyka

W ciągu pierwszych czterech miesięcy 2021 r. przeładunki na terminalu paliwowym w Porcie Gdynia wzrosły o 57,5% - w stosunku do okresu styczeń – kwiecień 2020 r., zaś o 181 % wzrosły w kwietniu 2021 r. (200 755,24 ton) w porównaniu do wyniku z kwietnia 2020 r. (71 434,52 ton). Ten rok zapowiada się rekordowo – co potwierdza, że gospodarka coraz lepiej radzi sobie po roku pandemii. Już ponad 1 mln ton paliw przeładowała w tym roku baza paliw PERN przy Porcie Gdynia, w ostatnich latach taki wynik był osiągany dopiero w połowie lipca. Rekord został pobity w połowie maja.

Planujemy utrzymanie aktualnego tempa na kolejne miesiące, pomimo szeregu realizowanych obecnie zadań remontowo inwestycyjnych w bazie – podkreśla Michał Drzazga, kierownik bazy PERN w Dębogórzu.

Terminal produktów naftowych w Dębogórzu, korzystający z terminala paliwowego SPPP (Stanowisko Przeładunków Paliw Płynnych) na falochronie Portu Gdynia, stanowi aktualnie jeden z filarów zdywersyfikowanego systemu zaopatrywania Polski w paliwa płynne. Jest jedynym w kraju terminalem przeładunkowym, który umożliwia na znaczną skalę import paliwa drogą morską z dowolnego regionu świata.

Wzrost zainteresowania importem paliw drogą morską wzmocnił naszą współpracę z PERN. Wspólnie dążymy do umocnienia Portu Gdynia jako niezależnego, morskiego hubu paliwowego. Dążymy do komplementarności inwestycji, aby nasza infrastruktura dostosowana była do bieżących i przyszłych potrzeb rynku – mówi Jacek Sadaj, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA.

Inwestycje w infrastrukturę pozwalają istotnie zwiększyć potencjał załadunkowy bazy paliw i prowadzić dystrybucję paliw w wolumenach zgodnych z aktualnym i przyszłym zapotrzebowaniem krajowego rynku paliw.

PERN jest w trakcie rozbudowy Bazy Paliw w Dębogórzu, połączonej bezpośrednim rurociągiem z terminalem paliwowym Porcie Gdynia. Dzięki inwestycji Baza Paliw powiększy się o dwa nowe zbiorniki - każdy o pojemności 32 tys. ton. Dzięki rozbudowie pojemość magazynowa bazy wzrosła do prawie 260 tys. m³. Planowana modernizacja dotyczy m.in. rozbudowy bocznicy kolejowej, w tym budowy dwóch nowych torów o długości ok. 1km każdy wraz z rozjazdami, oraz budowy dwóch stanowisk do załadunku cystern kolejowych z układem pomiarowym i pełną automatyką. W planach na kolejne lata jest dalsza rozbudowa Bazy Paliw w Dębogórzu o następne 3 zbiorniki. Niedługo ruszy budowa kolejnego zbiornika, którego oddanie do użytku zaplanowane jest na przyszły rok. Kompleksowy plan rozwoju bazy obejmuje nie tylko rozbudowę pojemności magazynowych, ale również instalacji transportu rurociągowego, modernizację frontu kolejowego.

Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA, w związku z obserwowanymi wzrostami przeładunków paliw płynnych na rynku transportu morskiego, już w 2017 roku podjął decyzję o wdrożeniu programu inwestycyjnego mającego na celu modernizację Stanowiska Przeładunku Paliw Płynnych w Porcie Gdynia (SPPP). Stanowisko Przeładunku Paliw Płynnych, umiejscowione przy falochronie, wyposażone zostało w nowy nalewak wraz z fundamentem i instalacjami przynależnymi, który do użytkowania został oddany w marcu 2020r. W kwietniu br. ogłoszono przetarg na podwyższenie istniejącego Morskiego Ramienia Przeładunkowego R203 na terminalu paliwowym w Porcie Gdynia za pomocą stalowego adaptera.

Dzięki komplementarnym inwestycjom prowadzonym przez Zarząd Morskiego Portu Gdynia oraz PERN - Port Gdynia stał się istotną lokalizacją na tym rynku w obrębie basenu Morza Bałtyckiego, a Baza Paliw w Dębogórzu stale umacnia swoja pozycję największego, niezależnego morskiego hub’u paliwowego w tym regionie.

Na tym nie koniec, albowiem, w połowie maja br. Sejm uchwalił nowelizację tzw. specustaw przesyłowych, która zakłada poszerzenie listy inwestycji, objętych specjalnymi przepisami. W trakcie prac sejmowych powiększono listę inwestycji, objętych specustawą o gazociągach o 19 inwestycji w sieci dystrybucyjnej gazu. , m.in. rurociąg do przesyłu LPG z Portu Gdynia do bazy paliw PERN ma zapleczu Portu. Cały rządowy projekt zmian w specustawach ma przyspieszyć procedury administracyjne. Nowelizacja ma skrócić do pół roku czas potrzebny do uzyskania wszystkich decyzji administracyjnych dla objętej przepisami infrastruktury.

rel (Port Gdynia SA)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter