Porty, logistyka

W poniedziałek, 26 kwietnia br. odbyło się webinartium organizowane przez Ambasadę RP w Pekinie poświęcone Portowi Wolnego Handlu na wyspie Hajnan oraz perspektywom współpracy biznesowej polskich firm z Chinami.

Celem wydarzenia było zaprezentowanie po raz pierwszy dla potencjalnych instytucji w Polsce perspektyw współpracy z tą prowincją, a także rozpoznanie zainteresowania perspektywami współpracy z Portem Wolnego Handlu.

W spotkaniu uczestniczyli: Wojciech Zajączkowski -Ambasador RP w Chińskiej Republice Ludowej, Adam Bralczyk - Konsul Generalny RP w Kantonie, Artur Gradziuk - kierownik Wydziału Ekonomicznego, Ambasada RP w Pekinie (prowadzący spotkanie).

Na webinarium zaproszono pięć organizacji okołobiznesowych: Izbę Przemysłowo-Handlową Polska-Azja (Janusz Piechociński), Polską Izbę Przemysłu Jachtowego i Sportów Wodnych – Polskie Jachty (Marcin Bąk), Stowarzyszenie Polska Wódka (Andrej Szumowski), Międzynarodowe Stowarzyszenie Bursztynników (Aleksandra Harasiuk) oraz KIGM, którą reprezentował Rafał Machowiak. Na spotkanie zaproszono również przedstawiciela Portu Gdańsk w Szanghaju - Mateusza Dawidowskiego oraz Zenona Kosiniak-Kamysza byłego ambasador RP w Singapurze.

W pierwszej części spotkania omówiono najważniejsze aspekty dot. przyszłej roli nowej strefy na wyspie Hainan w kontekście aktualnych możliwości prowadzenia działalności gospodarczej i trendów w polityce gospodarczej ChRL.

Wyspa Hajnan ma w całości zostać objęta programem budowy specjalnej strefy ekonomicznej, co oznacza wdrożenie dodatkowych reform prorynkowych, których celem jest utworzenie strefy wolnego handlu oraz jednego z głównych portów w Azji (Free Trade Port).

Nowa strefa ekonomiczna na wyspie Hajnan stwarza szanse na wzmocnienie współpracy gospodarczej między Polską a ChRL, w szczególności na promocję i eksport polskich produktów z branży dóbr luksusowych (łodzie/jachty, kosmetyki, biżuteria, galanteria) oraz wyrobów przemysłu spożywczego (alkohole), a także na rozwój współpracy dla sektorów związanych z obsługą handlu, w tym przede wszystkim transportu.

W drugiej części spotkania przedstawiciele zaproszonych organizacji wypowiedzieli się co do możliwości skorzystania przez ich branże z ww. projektu. Biorąc pod uwagę jego charakter oraz oczekiwania strony chińskiej, a także tendencje w światowym handlu i przewozie ładunków, według Sekretarza Generalnego KIGM spośród członków Izby najbardziej zainteresowane projektem mogą być polskie porty, w szczególności w związku z ich planami rozbudowy - Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni, czy Głębokowodnego Terminalu Kontenerowego w Świnoujściu.

W prowincji Hajnan dynamicznie jest rozwijana infrastruktura, włączając w to rozbudowę portów. Oficjalne statystyki podają, że przeładunki kontenerów na wyspie zwiększyły się w 2020 roku o 44%. Największy port na wyspie - Yangpu zwiększa swoją przepustowość z 650 000 TEU do 1,2 mln – ma to nastąpić już w czerwcu 2021. Zgodnie z planem rozwoju do roku 2025 terminal kontenerowy w procie Yangpu zwiększy swój potencjał przeładunkowy do 5 mln TEU.

Na zakończenie spotkania i po wysłuchaniu stanowisk gości organizatorzy stwierdzili, że z przytoczonych wypowiedzi wnioskują, iż projekt Port Wolnego Handlu na Hajnan spotkał się z zainteresowaniem i w związku z tym w terminie późniejszym zaproponowane zostanie spotkanie o szerszej formule z decydentami prowincji oraz zainteresowanymi członkami zaproszonych organizacji.

rel (KIGM)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter