Porty, logistyka

Rozmowa z Januszem Żmurkiewiczem, prezydentem Świnoujścia.

Z historycznej perspektywy – najpierw był port, potem miasto. Jak dziś mieszkańcy Świnoujścia postrzegają tę zależność?

- Dla osób, które osiedlały się tu po wojnie i pierwszych pokoleń, które w Świnoujściu się rodziły, było oczywiste, że najpierw był port i niewielka ludzka osada. Port rozwijał się znacznie szybciej od Świnoujścia, ale też wpływał rozwój miasta. To u nas działało m.in. Przedsiębiorstwo Połowów Dalekomorskich i Usług Rybackich „Odra”. Dziś, młodym osobom ta nazwa niewiele mówi, ale to był jeden z największych armatorów, którego trawlery pływały po najdalszych łowiskach mórz i oceanów. Dawało zatrudnienie tysiącom pracowników, ze Świnoujścia i z całej Polski. Przyjeżdżali do ciężkiej, ale dobrze płatnej pracy. Wówczas wiele osób było w pewien sposób związanych z gospodarką morską. Port, armatorzy, stocznia – ta branża dominowała. Każdy miał kogoś z rodziny pracującego w gospodarce morskiej. Turystyka raczkowała, nie było wielu hoteli, obiektów zachowanych z czasów przedwojennych, które zaczęły funkcjonować najczęściej jako zakładowe domy wczasowe. Dziś niektórzy nie doceniają gospodarki morskiej, ale to właśnie ona stanowiła podstawę funkcjonowania tego miasta.

Te proporcje się zmieniły...

- To prawda. I cieszę się, że rozwój Świnoujścia nie opiera się na jednej nodze. Mamy nad Bałtykiem miasta oparte wyłącznie na uzdrowiskach i turystyce. Pandemia sparaliżowała te branże. Są w bezruchu, a miasta zamarły. A przecież wirus to nie jest jedyne zagrożenie. Co się stanie, jeśli na Bałtyku rozbije się tankowiec i zanieczyści nasze wody? Pamiętam, jak nieczystości, które dostały się do Bałtyku rzekami, uniemożliwiły kąpiele w Międzyzdrojach i pobliskich miejscowościach. Kto przyjedzie do Świnoujścia, jeśli nie będzie można korzystać z plaż, wejść do wody? Jesteśmy jednym z tych miast, które mają część turystyczną - uzdrowiskową oraz portową. Stoimy na dwóch nogach. Dziś ta gospodarcza część funkcjonuje mimo pandemii. Rzeka Świna w naturalny sposób dzieli miasto. Wyspa Wolin zawsze stała gospodarką, rozwojem portów i firm branży morskiej. Lewobrzeże, wyspa Uznam, pełni wyłącznie funkcje turystyczno-uzdrowiskowe. I jeśli dzisiaj ktoś sugeruje, że na wyspie Wolin będzie się rozwijała turystyka, żeby budować tam np. hotele - powiem, że jest w błędzie. Hotele możemy budować, ale daleko od portu i jego otoczenia. Mam satysfakcję, że w okresie, kiedy sprawuję funkcję prezydenta, udało się ukierunkować rozwój miasta i te branże nie kłócą się ze sobą, nie kolidują, wspierają się. Dziś atrakcją turystyczną jest nie tylko latarnia morska, forty, ale również gazowce, które przypływają do terminalu LNG, stoją na redzie, a potem w porcie. Z falochronu możemy podziwiać te olbrzymie statki, które tylko w Świnoujściu można zobaczyć.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zaczyna realizować projekt głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Czy terminal jest potrzebny?

- Świnoujście jest wręcz predestynowane do tego typu przedsięwzięć, a ja zawsze byłem, jestem i będę zwolennikiem inwestycji, które służą naszemu miastu. W Szczecinie takich inwestycji zrealizować się nie da. Leży zbyt daleko od redy portu w Świnoujściu, statki muszą pokonywać wiele mil, przez wiele godzin, by dopłynąć do tego portu. I duże statki do Szczecina nie dopłyną. A Świnoujście to port zewnętrzny, do którego zawiną największe statki, jakie pływają po Bałtyku. Koszty utrzymania portu zewnętrznego są nieporównywalnie mniejsze, niż wewnętrznego. Wspierałem koncepcję budowy terminalu gazowego. Gazoport funkcjonuje, służy Polsce i miastu. Teraz jest rozbudowywany. Nie miałem wątpliwości, że to była właściwa decyzja. Terminal LNG w znaczący sposób zasila też budżet Świnoujścia. Podobnie podchodzę do dalszego rozwoju portu i wybudowania obok gazoportu terminalu kontenerowego. Terminal kontenerowy obsługuje ładunki najbezpieczniejsze ze wszystkich, jakie mogą być obsługiwane w porcie. To po prostu czysty ładunek. Kolejny istotny aspekt, to ranga miasta i portu. Jeżeli port będzie się rozwijał, będzie coraz większy, będziemy widoczni na mapie jako jeden z większych rozwijających się portów nad pięknym Bałtykiem.

Obawy samorządu, mieszkańców?

- Nie mam obaw. Patrzę w szerszej perspektywie. Jeżeli mówimy o budowie portu kontenerowego, to wiem że trzeba stworzyć odpowiednie warunki, by mógł funkcjonować. To jak w przypadku gazoportu. Mówiąc kolokwialnie, nie jest to rura z gazem. Trzeba będzie stworzyć układ drogowy, połączenia kolejowe, drogi wodne, zapewnić transport kontenerów do mniejszych portów. Droga krajowa nr 3 jest modernizowana i za chwilę będzie drogą ekspresową. Będzie służyć również transportowi kontenerów. Po drugie – układ kolejowy jest modernizowany, realizowane są potężne inwestycje związane z dojazdem do portu. Miasto realizuje inwestycję infrastrukturalną za ponad 120 mln zł. Co więcej, modernizowany jest tor wodny Szczecin-Świnoujście. W perspektywie jest przywrócenie żeglugi Odrą w górę rzeki, w kierunku południa kraju, by część ładunków transportować barkami. Planowane są nowe nabrzeża do transportu kontenerów. To są inwestycje już realizowane, niezbędne do tego by terminal kontenerowy mógł normalnie funkcjonować. Argumenty osób kontestujących projekt budowy terminalu, np. obawa przed wycinką 400 hektarów lasu w dzielnicy Warszów – były nieprawdziwe i wyolbrzymione. ZMPSiŚ wystąpił do miasta wnioskiem o rozszerzenie granic portu, by realizować zadania infrastrukturalne, doprowadzić drogi do portu, który tak naprawdę będzie funkcjonował na wodzie. W rzeczywistości chodziło jedynie o 30 ha gruntów, niezbędnych do budowy infrastruktury i skomunikowania terminalu.

Oczekiwania?

- Narzekamy, że społeczeństwo się starzeje, młodzi wyjeżdżają. Dlaczego? Bo nie ma dobrze płatnej pracy. Port kontenerowy ją zapewni. Terminal przyciągnie do Świnoujścia wielu młodych ludzi, wykształconych, których nam bardzo tutaj potrzeba. Przy porcie pojawią się mniejsze firmy, które będą świadczyć usługi okołoportowe itd. Brakowało takiego magnesu. To jest czynnik absolutnie rozwojowy dla miasta. Liczymy też na działania na rzecz społeczności lokalnej ze strony inwestora. Oczekiwania wyartykułowaliśmy w piśmie przesłanym do ZMPSiŚ. W ofercie przetargowej znalazł się punkt, w którym inwestor ma je wskazać. Liczymy chociażby na wsparcie w zakresie pozyskania wody pitnej, która przecież będzie potrzebna także portowi kontenerowemu.

Niebawem część wypoczynkowo-uzdrowiskową i portową połączy tunel. Otworzy zupełnie nową perspektywę rozwoju Świnoujścia…

- Tunel, most w swojej istocie łączą brzegi. My dzisiaj łączymy miasto, wyspy Wolin i Uznam. I dzięki temu stwarzamy doskonałe warunki do rozwoju Świnoujścia. Kończy się katorga, którą przez dekady przeżywali mieszkańcy miasta, codziennie przeprawiając się z lewobrzeża na prawobrzeże do pracy, jeżdżąc do szkoły, tracąc czas na promy. Jest też aspekt finansowy – utrzymanie przepraw kosztuje nas rocznie 40 mln zł. Ale to się skończy. Tunel ożywi nam prawobrzeże, obszar o ogromnym potencjale. Są tu tereny należące do miasta, osób prywatnych, których atrakcyjność przy stałym połączeniu automatycznie wzrośnie. Stałe połączenie to również ogromna szansa rozwoju miejscowości położonych w pobliżu Świnoujścia, Międzyzdrojów. Gmina Wolin w krótkim czasie może stać się sypialnią Świnoujścia, dysponuje przecież terenami pod tanie budownictwo mieszkaniowe. W Świnoujściu ziemi jest mało i jest bardzo droga. Mając tunel, z centrum Wolina do centrum Świnoujścia dojedziemy w 15 minut. To już nie będzie żadna bariera.

rel (Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA)

+5 Sedina
Szanowny Panie Prezydencie nie należy mylić na Zatoce Pomorskiej izobat z izobarami. Czy naprawdę wpuszczenie kilku tysięcy tirów na S 3 w ciągu doby nie zmniejszy napływu turystów do Świnoujścia z Polski, czy nastawia się Pan raczej na przyjazd turystów głównie autostradą A 20?
12 marzec 2021 : 10:17 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Biedne Trójmiasto
Gdy ktoś pomyli izobat z izobarami, Zatoce Pomorskiej na pewno nic się nie stanie. Ale pisanie bzdur to co innego, bo to już działanie zamierzoone. Jak to możliwe, że mieszkańcy Gdańska i okolic wytrzymują jeszcze współżycie z kilkoma tysiącami tirów na drogach, które to tiry każdego dnia obsługują DCT w Gdańsku ? A co z turystami ? Najpewniej Gdańsk omijają oni dużym łukiem. A tu jeszcze dołącza Gdynia ze swoimi kontenerami. Żyją tam jeszcze jacyś ludzie ?
13 marzec 2021 : 20:46 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 To ja tu tylko rzuce kilka hasel dla psow P.
Trojmiasto ze swoimi portami, plytko, 400m kontenerowce i tak nie przyplyna, przepustowosc drogowo kolejowa, inwestorzy, najpierw niech sie znajda armatorzy, propaganda TVP, Hamburg ma porty. Mozna zacząć się ślinić.
12 marzec 2021 : 10:32 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-14 ???
To pan, panie Trzaskowski?
12 marzec 2021 : 11:16 Siwy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-23 Nazwałeś mnie psem…
Pomieszańcu sasina/suskiego/obajtka nie stać cię na system z polskimi literami?
S p i e p r z a j d z i a d e r s !
12 marzec 2021 : 13:46 Ag. OBAJTEK ex-PRESS Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+12 Nie wiem o co chodzi
Psy P. to skrót od "Psy Pawłowa" ew. "Psy pawłowskie". Z sieci: "Badając fizjologię wydzielania śliny stwierdził, że psy wydzielają ślinę nie tylko w trakcie posiłku, ale także w reakcji na bodziec, który posiłek poprzedzał. Jedzenie, powodujące ślinienie nazwano pierwotnym bodźcem kluczowym, a dzwonek bądź lampkę bodźcem obojętnym. W wyniku stałego towarzyszenia bodźców obojętnych bodźcom kluczowym następowało przekształcenie bodźców obojętnych we wtórne bodźce kluczowe. Zjawisko to Pawłow nazwał odruchem warunkowym, w odróżnieniu od wrodzonego odruchu bezwarunkowego czyli ślinienia się na pierwotny bodziec kluczowy (pokarm). "
12 marzec 2021 : 15:38 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Pies Dziadersa
Dziaders w pisaniu bzdur przebijasz mistrza w tym fachu, Mateusza Morawieckiego. Co się z tobą stanie, gdy Terminal Kontenerowy w Świnoujściu powstanie ? Zajmiesz się psami Pawłowa, czy psy Pawłowa zajmą sie tobą ?
13 marzec 2021 : 16:15 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Nienawisc zalewa ci mózg
Twój wpis jest absolutnie nie merytoryczny a po drugie ja akurat kibicuje wszystkim inwestycjom w rozwoj kraju - także temu terminalowi. Ale nienawiść ci tak zalewa mózg, że ty nic nie widzisz. A teraz prosze popatrz na dyskusję, nie miałem racji z argumentami?
13 marzec 2021 : 21:01 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Dziaders na wierzbie
Oczywiście Dziaders, wykład o psach Pawłowa był bardzo merytoryczny, wprost ocieka merytoryką, jak ślina tych psów, o których byłeś łaskaw napisać. Teraz wypada byś coś skrobnął o dokonaniach Trofima Łysenki i o gruszkach na wierzbie. To też jest merytoryczne i związane z tematem i dowiedzie jak jesteś za budową Terminala Kontenerowego w Świnoujściu.
14 marzec 2021 : 02:30 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 głęboko
Jak płytko? wszystko co wpłynie na Bałtyk to też wpłynie do terminalu kontenerowego w Gdańsku.
12 marzec 2021 : 14:52 abc1 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 TAK O MAZENIACH ŚWINOUJŚCIA A REALIA
Rekomendowana trasa żeglugowa do portu Świnoujście w chwili obecnej dla statków o zanurzeniu powyżej 10 m prowadzi wzdłuż
brzegów Wyspy Rugia poprzez morze terytorialne Niemiec. Pozostałe trasy alternatywne ze względu na występujące głębokości naturalne nie mogą być wykorzystywane przez statki tej wielkości. A MAX GŁĘBOKOŚĆ TORU WODNEGO TO 14.3METRA CZYLI REALNIE MOGĄ WPŁYWAĆ DO ŚWINOUJŚCIA STATKI Z ZANURZENIE 12.5METRA.
13 marzec 2021 : 00:08 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 A ile kontenerów może przewieźć statek o zanurzeniu 12.5m?
A ile kontenerów może przewieźć statek o zanurzeniu 12.5m?
13 marzec 2021 : 07:15 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Tylko im sie marzy terminal glembokowodny a nie feederowy.
A to jest zasadnicza różnica... A najwiekrze kontenerowce mają zanurzenie 16metrow i okolo 400 metrow długości oraz okolo 60 metrów szerokości.Przy zanurzeniu 12 metrów to są one praktycznie puste!!! WIĘC NIE UDAWAJ PRZYGŁUPA DZIADERS....Tu chodzi o fakty a nie o medjalne spekulacje!!!!
13 marzec 2021 : 10:44 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Głembokowodny powiadasz?
Feedery kolego to kilkaset kontenerów. Panamax, czyli 12m zanurzenia to juz 5000 kontenerów. Poza tym ja tylko zadałem pytanie a ty na nie nie odpowiedziałeś. W odpowiedzi swej tu dodasz, tam odejmiesz, żeby wyszło na twoje, nazwiesz kogoś przygłupem i gotowe. Pozamiatałeś no nie? Chyle czoła miszczu.
13 marzec 2021 : 11:30 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 ...
To podaj mi ile panamax kontenerowców wplywa do portów Bałtyckich? Bo jakoś nie kojarze by były stałe serwisy obsługiwane przez panamaxy . Stałe servisy są obsługiwane na Bałtyku Feederami Newpanamax albo suezmaxami.stary Panamax to 5000teu . Nowy panamax to juz 13000teu i 366metrôw dlugości 51 m szerokosci oraz zanurzenie 15,5metra.
13 marzec 2021 : 14:06 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Strasznie jestes negatywny do rozbudowy
gospodarkamorska.pl/porty-logistyka-swinoujscie-ch ce-glebszego-toru-11234
13 marzec 2021 : 16:13 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 hihu
Są mniej więcej w połowie pełne , ale to komplikuje strasznie logistykę , bo coś tam zrzuca po drodze i dalej płynie jeszxze np, do Gdańska czy Primorska a tu jest 12m ,więc najpierw się odciąży w Gdańsku i potem coś zabierze z swinoujscia i wróci do Gdańska po reszta ładunku, standardowo zakres 10 do 15 m , ale jak wchodzi np.13,8 zanurzenie na Bałtyk to tylko do Gdańska bo Swinoujscie za plytko, w praktyce warto rozbudować porty w zatoce gdańskiej , bo ta ma 100 m głębokości i nic nie blokuje.
13 marzec 2021 : 20:05 romek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+13 Fejki
Cytuję Ag. OBAJTEK ex-PRESS:
Pomieszańcu sasina/suskiego/obajtka nie stać cię na system z polskimi literami?
S p i e p r z a j d z i a d e r s !


Od pewnego czasu niektórzy użytkownicy, a zwłaszcza Jato, Andy i Jorge podszywają się pod Dziadersa. Co zresztą łatwo można wychwycić, porównując oryginalne uwagi Dziadersa od fejkowych. Zalecam zachowanie dużej dozy ostrożności :-)
12 marzec 2021 : 14:32 Fake Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+8 terminal
Z nieukrywaną radością obserwuję wycie wszystkich przeciwników tunelu,gazoportu i terminalu kontenerowego.Jako że przeciwnicy w/w inwestycji to trolle lub pożyteczni idioci ,dowodzi to tylko ,że sprawy idą w dobrym kierunku.
12 marzec 2021 : 17:41 Greg Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-6 dodaj...
Dodaj jeszcze PRZEKOP i będziemy mieli wszystkie WIEKOPOMNE dzieła JEDYNIE SŁUSZNEJ organizacji.
ps. może jeszcze sławna ostatnio Ostrołęka ?
12 marzec 2021 : 17:54 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 Tak ma być Tuskomatołki
Brawo TY
12 marzec 2021 : 18:09 0rtopeda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 i elektownie w Ostrołence
1.5miliarda wywalone w błoto!!!!
12 marzec 2021 : 20:48 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Co wy z tą Ostrołęką, nie wiecie, ze jesteśmy w UE???
Przecież Ostrołęka to w zasadzie dlatego, że jesteśmy w UE. A ta zwalcza w Polsce elektrownie węglowe. Powiem wam, że absolutnie zawsze jak słyszę jakiegoś obcokrajowca, z Eur Zach, który robi prezentacje na temat tego, że musimy grać w zielone, a takich prezentacji dane mi jest oglądać i słuchać mnóstwo z racji zawodu, który wykonuje, ZAWSZE POLSKA jest pokazywana palcami jako brudas Europy. Zawsze. Jeszcze nie słyszałem, żeby ktoś sobie odpuścił hasło w stylu "a tymczasem w Polsce praktycznie cała energia elektryczna jest z węgla". Polskie społeczeństwo chce byc w UE więc niech nie narzeka, że będzie drogo, że zamykaja elektrownie węglowe, inwestycje w te elektrownie. albo unia albo Rosja pamiętajcie ciemnoto oświecona.
13 marzec 2021 : 11:35 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 wyngiel
Ciemnoto,najwięcej węgla brunatnego w Europie zużywają Niemcy,to jest największy brudas Europy,ale PR mają o wiele lepszy niż my,więc dla takich jak ty ,to my jesteśmy be.Oczywiście węgiel i u nas musi pójść w odstawkę,ale nie jest to proces na pięć lat ,bo niestety wszystkie rządy od 1989 zawaliły sprawę bloków jądrowych i dzięki nim mamy deficyt energii el.
13 marzec 2021 : 13:37 Jonas Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 I co Ciekawe Niemcy wciaż otwierają nowe kopalnie węgla!
A w Polsce rząd karze likwidować kopalnie węgla!!!
13 marzec 2021 : 14:16 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Dla wasz albo zero albo jeden, myslenie binarne
Przeciez ja nie mowilem, ze Niemcy nie uzywaja wegla, ja to wszystko wiem. Ale Norweg, Dunczyk, Francuz i nawet zwykly Niemiec tego nie wiedza. Bo u nich w prezentacjach pokazuja ile to wiatrakow postawili Niemcy i jak duzo energii elektrycznej jest z wegla w Polsce. JESTESMY W UNII I MUSIMY SIE SLUCHAC. Polacy chca byc w UE a z drugiej strony jak unia cos wymaga, to wina rzadu. No to nie jest takie proste. Czlonkowstwo w UE niesie za soba konsekwencje. Bedziemy placic coraz wiecej za energie elektryczna, kupowac niemieckie i dunskie wiatraki i zwalac wine na rzad, ze to przez nich jest drogo. Gdy tak naprawde to konsekwencja czlonkowstwa w UE. Niemcy przerastaja nas o glowe jesli chodzi o promocje wlasnego kraju, i propagande.
13 marzec 2021 : 15:50 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 węgiel
Przeczytaj sobie książkę Wiecha Energiwende,jest do pobrania w necie w pdf,otworzą ci sie gały na tą całą zieloną energię i przede wszystkim na Niemiaszków
14 marzec 2021 : 09:21 Jonas Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Jonas ty rozumiesz co ja napisałem????
Napisałem, że JA TO WIEM. Wiem od dawna, dawna. Pokazywałem nawet obcokrajowcom że to jest tak właśnie. Ale to jak rozmowa z lemingami. Leming to dur*ń, który wiedzę o świecie ciągnie z wyborczej i tvn. I nic tego nie zmieni, dopóki wyborcza i tvn nie powie im, ze jest inaczej dopóty nie będzie inaczej. Zachodni Europejczycy na każdym kroku słyszą w swoich tvnach że Polska jest brudasem i koniec. W ich oczach jestes brudasem i masz zamknąć jak najszybciej swoje elektrownie, bo im szkodzisz też. Nie mi to tłumacz ale im, tam w UE. Jedź do parlamantu UE i im wytłumacz, że Niemcy mimo atomu, gazu i wiatraków wciąż najwięcej robią CO2 z węgla. Bo mają przemysł. Jesteś więc w UE to słuchaj sie UE i już. Chcesz mieć elektrownie węglowe, przekonaj UE a nie mnie.
14 marzec 2021 : 14:13 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 KANT E.
Elektrownia Ostrołęka miała pracować na tanim Rosyjskim węglu, największe przeładunki w Elblągu 650 tyś ton to był węgiel z Wostocznego nad Pregołom. Elektrownia ta teraz ma być przerobiona na gaz z Litwy, która sprowadza go z Primorska.
I to tyle aby Cię oświecić ciemnoto nie oświecona.
13 marzec 2021 : 14:21 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Gaz wg unijnych ideologii jest wciaz sexy
Gaz wg unijnych ideologii jest wciaz sexy, vide, NS2 i inne podobne. Wegiel juz od dawna jest chlopcem do bicia. Znaczy argumentuja to CO2.
13 marzec 2021 : 15:56 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Elektrownia atomowa....
Warto jednak podkreślić, że z raportu Najwyższej Izby Kontroli wynika, iż Polska na nieistniejącą elektrownię atomową wydała już ponad 700 mln zł, przy czym jak na razie z tych wydatków kompletnie nic nie wynika.
13 marzec 2021 : 14:26 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-2 Orlen waszp pan i władca LNG z Litwy ściąga !!!!
Akurat tunel to bardzo potrzebna inwestycja z tym się zgodze!!! Gazoport już nie koniecznie A swoją drogą to za Tuska go postawili!!! Terminal kontenerowy moim zdaniem jest zbędny.Chyba ze się znajdzie prywatny inwestor to niech sobie buduje!!! W SWINOUJSCIU lub Szczecinie ,Policach BARDZIEJ BYM WIDZIAŁ PUNKT ZALADUNKU I ROZLADUNKU NOWYCH SAMOCHODÓW .coś na wzór portu w Emdem. Tymbardziej że blisko są lub będa duże fabryki samochodów .Np.VW w Wielkopolsce,Mercedes ,Tesla w Brandenburgi,Opel /PSA w Gliwicach.A nawet Fiat w Tychach. Już nie mówie o Czechach,Węgrzech,Austri,Słowacji gdzie też jest pełno fabryk!
12 marzec 2021 : 21:13 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 100 procent racji
Podejście do swinoujscia jest za płytkie 14,3 m tor podejsciowy, Gdańsk ma 17 czy 18 m , duże kontenerowce nie będą wpływać z 12 m bo by musiały dokładać do interesu
12 marzec 2021 : 21:52 romek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Port
Nie wiem po co te kłótnie i dywagacje pseudoekspertów na temat czy port kontenerowy jest potrzebny czy nie. Przecież to zweryfikuje tak naprawdę potencjalny inwestor, który może złożyć ofertę do 15 kwietnia. Jeśli po raz czwarty nikt się nie zgłosi to głęboko bym się zastanowił czy warto w to iść czy może obrać jakiś inny kierunek. Nie zgodzę się z opinią, że gazoport nie potrzebny. Był jest i będzie potrzebny i nawet trzeba go rozbudować, żeby uniezależnić się od Rosji.
13 marzec 2021 : 05:11 Miro Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Tu masz racje zobaczymy czy pojawi sie inwestor!!!
MI CHODZI TYLKO O REALNE PODEJŚCIE DO TEMATU i nic wiecej. A jeśli chodzi o LNG to wadą jest jego cena!!!My potrzebujemy taniego gazu dla przemysłu !!! Bez taniego gazu oraz taniej energi elektrycznej nasz przemysł padnie!!! Niestety rząd podpisał porozumienie klimatyczne i odejście od węgla.Co niestety przyniesie mocne podwyrzki cen energi!!! I niestety może doprowadzić do upadku przemysłu cięrzkiego w PL. Chcemy czy nie to niestety gaz rosyjski jest nam potrzebny bo jest tani. Terminal jako straszak na Gazprom miał w pewnym sensie racje bytu. Cała Europa kupuje od Ruskich gaz i to się prędko nie zmieni . Niemcy to nawet poszli o krok dalej by mieć jeszcze tańszy gaz i zbudowali sobie rure od ruskich czyli NordStrim.I TERAZ KUPUJĄ BEZ PŁACENIA ZA PRZESYŁ GAZU NP.POLSCE CZY BIALORUSI. I ZNOWU WYGRYWAJĄ Z EUROPĄ i ich przemysł ma tani gaz i tanią energie elektryczną.
13 marzec 2021 : 11:14 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 racja racja
Masz imperialny pan z Ameryki nie pozwala , Po i spółka to kupno od niemieckiego pośrednika ruskiego gazu , pozostaje tylko konfederacja, tak samo z prądem z Białorusi mają wolna elektrownię atomową.
13 marzec 2021 : 14:25 romek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Teraz nawet Cementu sie nie opłaca w PL produkować
O ponad 78 proc. - tyle w 2020 r. wzrósł import cementu z Białorusi do Polski. Przedstawiciele polskiego przemysłu cementowego wskazują na nieuczciwą konkurencję i oczekują, że za polityką klimatyczną Unii Europejską pójdą również mechanizmy broniące wewnętrzny rynek.
Import cementu z Białorusi do Polski wyniósł w 2020 r. prawie 440 tys. ton - o 78,1 proc. więcej niż rok wcześniej. O 51,2 proc. - do 32,4 tys. ton - wzrósł eksport z innego kraju nieobjętego systemem handlu emisjami CO2, czyli Ukrainy.
Mamy do czynienia z emisją wtórną CO2 oraz nierównymi zasadami gry rynkowej na różnych poziomach - zaznaczył Maciej Sypek, dyrektor generalny sprzedaży cementu Lafarge w Polsce.Import spoza granic Unii Europejskiej wpływa negatywnie na środowisko ze względu na nieporównywalnie niższe wymogi obowiązujące poza Europą - podkreślił Andrzej Reclik, prezes Górażdże Cement.
13 marzec 2021 : 14:46 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Najlepszy dowod na to co mowie caly czas
Europa cofa sie w rozwoju. Tworzy takie mechanizmy, ze produkcja staje sie nieoplacalna i kraje UE kupuja spoza unii. A za co? Za dodrukowane pieniadze? Idzie zamordyzm bo oni z tej sciezki nie zejda, beda nas pchali w te ideologie a ludzie beda musieli coraz wieksze koszta ponosic. Czyli bedzie coraz drozej, ci co produkuja beda chcieli realnych pieniedzy a nie papieru itd. Europa, ktora zrobila rewolucje przemyslowa robi teraz rewolucje ideologiczne a przemysl oddala innym.
13 marzec 2021 : 15:54 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Świnoujście
Zgadnijcie czyj to pomysł. Przeszlo 20 lat temu :"Świnoujście predysponowane jest, by mieć lotnisko". Chodziło o to, by ściągnąć jak najwięcej turystów z Niemiec. Lotnisko miałoby powstać miedzy przeprawą karsiborska a stocznią. Przeciwnicy pytali, czy nie lepiej i taniej zbudować tu kosmodrom.
19 marzec 2021 : 08:25 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter