Porty, logistyka

Nie ulega wątpliwości, że głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu perfekcyjnie wpisuje się w oczekiwania rynku. To ważne przedsięwzięcie przyczyni się do radykalnego zwiększenia rangi zespołu portów Szczecin-Świnoujście w przeładunkach kontenerów w basenie Morza Bałtyckiego, wzmocni gospodarkę regionu i zwiększy atrakcyjność Polski jako miejsca inwestycji.

W 2019 r. przeładowano w Polsce 3,05 mln TEU (TEU to odpowiednik jednego kontenera o długości 20 stóp). To najlepszy wynik wśród państw położonych w basenie Morza Bałtyckiego. Kolejne miejsce zajmują Rosja (2,54), Finlandia (1,61), Szwecja (1,60), Dania (0,87), Litwa (0,70), Łotwa (0,47) i Estonia (0,22).

Świadczy to zarówno o wielkości i sile polskiej gospodarki, jak i nowoczesności naszych terminali kontenerowych. Trzeba jednak zauważyć, że ten niewątpliwy sukces jest wyłącznym dziełem terminali z Trójmiasta, bowiem w Gdańsku przeładowano aż 2073 tys. TEU, a w Gdyni 897 tys. TEU. Oznacza to, że na te dwa porty przypada aż 97,5% wszystkich przeładunków kontenerowych w polskich portach. Zespół portowy Szczecin-Świnoujście wykazał 76 tys. TEU, co stanowi zaledwie 2,5% całości. Wynika to stąd, że nie ma tam dużego terminalu, który mógłby konkurować z portami z Trójmiasta. Wewnętrzny terminal w Szczecinie z tylko jednym nabrzeżem może obsłużyć do 100 tys. TEU. Można wręcz stwierdzić, że obecnie porty Polski zachodniej nie liczą się w grze o wpływające na Bałtyk ładunki kontenerowe.

Na szczęście wszystko wskazuje na to, że sytuacja ta wkrótce się zmieni i że porty ujścia Odry przystąpią do walki o coraz większy strumień kontenerów pojawiających się każdego roku na Morzu Bałtyckim. Dzięki inwestycji w głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu będą tam mogły zawijać największe kontenerowce oceaniczne. Projektowany port zewnętrzny będzie mógł przeładowywać do 2 mln TEU rocznie.

Nasuwa się w tym miejscu naturalne pytanie: czy w Świnoujściu będzie możliwe obsługiwanie aż tylu kontenerów? Odpowiedz brzmi: zdecydowanie tak. Jak zauważa Krzysztof Urbaś, prezes ZMPSiŚ, w ciągu 15-20 lat przeładunki kontenerów w polskich portach mogą wzrosnąć do 8 mln TEU. Oznaczałoby to przyrost o 167%. Startujący z bardzo niskiej bazy zespół portów ujścia Odry, dysponujący nowoczesnym głębokowodnym terminalem kontenerowym w Świnoujściu ma szansę na fantastyczny, wyjątkowo dynamiczny rozwój.

O tym jak szybko port o niewielkiej liczbie obsługiwanych kontenerów może stać się jednym z europejskich liderów świadczy przykład Gdańska. Przeładunki kontenerów wzrosły w tym porcie w 2019 w stosunku do 2007 roku o kosmiczne 2039,5% przesuwając Gdańsk na 15 miejsce na naszym kontynencie. W żadnym z największych piętnastu europejskich terminali kontenerowych nie uzyskano równie spektakularnego przyrostu. Drugi najlepszy wynik pod względem dynamiki w tym okresie wykazał Pireus (311,5%), a następnie Antwerpia (45,0%), przy łącznym przyroście w czołowej piętnastce o 29,0%.

Sukces portu gdańskiego wynika oczywiście z korzystnej lokalizacji, ale przede wszystkim z trafionych inwestycji w nowoczesną infrastrukturę portową umożliwiającą przyjmowanie dużych kontenerowców oraz ich szybką i sprawną obsługę. Podobna do Gdańska dynamika może być również udziałem Świnoujścia, które wyróżnia zachodnie w stosunku do innych bałtyckich konkurentów położenie geograficzne – tędy przebiega najkrótsza morska trasa z Europy Środkowo-Wschodniej do Skandynawii. Terminal kontenerowy w Świnoujściu będzie z pewnością ważnym miejscem przeładunku towarów wysyłanych do i z wschodnioniemieckich landów i metropolii berlińskiej, a także południowej Polski (głównie Wielkopolska i Śląsk) oraz Czech i Słowacji. Oczywistym jest również, że wpływające na Bałtyk duże kontenerowce, wybierając zamiast Gdańska lub Gdyni położony bliżej port świnoujski, zaoszczędzą zarówno czas jak i pieniądze. Ten ekonomiczny atut nowego terminala w Świnoujściu może okazać się decydujący w przejmowaniu dotychczasowych jak i pozyskiwaniu nowych ładunków kontenerowych.

Nie ulega wątpliwości, że głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu perfekcyjnie wpisuje się w oczekiwania rynku. Jak pokazują doświadczenia z nieodległej przeszłości, życie nie znosi próżni. W czasach PRL porty ujścia Odry obsługiwały dużą część tranzytu z dawnej Czechosłowacji, Węgier czy Austrii. Brak inwestycji w nowoczesną infrastrukturę spowodował przejęcie tych ładunków przez inne porty, głównie niemieckie (przede wszystkim Hamburg) oraz trójmiejskie. To ważne przedsięwzięcie przyczyni się do radykalnego zwiększenia rangi zespołu portów Szczecin-Świnoujście w przeładunkach kontenerów w basenie Morza Bałtyckiego, wzmocni gospodarkę regionu i zwiększy atrakcyjność Polski jako miejsca inwestycji.

prof. dr hab. Dariusz Zarzecki, Uniwersytet Szczeciński

Źródło: Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA

-4 Czy Autor wierzy w to, co sam wypisuje?
Trzecie już podejście do znalezienia operatora nie jest dziełem przypadku. Geografia to nie wszystko, tym bardziej w przypadku transportu morskiego. Świnoujście jest fatalnie skomunikowane z resztą kraju i dopóki nie będzie na tym polu poprawy, dopóty sytuacja nie ulegnie zmianie.
29 styczeń 2021 : 19:12 P. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 No i?
Zanim terminal powstanie, połączenia komunikacyjne będą znacznie lepsze.. Na początek wystarczą.
29 styczeń 2021 : 23:37 Insajder Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Czy przedmówca wierzy w swoje własne słowa?
Uruchomienie terminala jest/było planowane na 2025 r., a więc co najwyżej za 4 lata. Tymczasem wciąż nie zatwierdzono żadnych prac związanych związanych z poprawą dostępu do Świnoujścia i, co więcej, w ogóle nie ma takich planów. To wyjaśnia brak zainteresowania ze strony inwestorów. Nikt nie wyłoży grubej kasy za mglistą "obietnicę" rządu, że kiedyś MOŻE coś się poprawi. Całe zamieszanie jest tym bardziej zabawne, że nawet żadna ze spółek skarbu państwa (mających de facto niemałe doświadczenie w przepalaniu kasy) nie wykazuje zainteresowania budową terminala w tej jakże wspaniałej lokalizacji. To się nazywa szukamiem jelenia.
30 styczeń 2021 : 18:41 P. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Prawda, półprawda i g. prawda
To zwykła nieprawda w twierdzeniu, że nic sie nie robi dla poprawienia połączenia drogowego Świnoujścia z południem Polski, a więc na kierunku potencjalnego tranzytu. Modernizowana droga ekspresowa S3 jest tu tego dowodem. Podobnie zresztą modernizowane są magistrale kolejowe. Skąd sie biora takie bzdurne informacje jak niejakiego P. ? Czy dziala tu lokalny patriotyzm i ślepa miłość do Gdyni i Gdańska i zwalczanie wszelkiej konkurencji zagrażającej tym miastom i ich portom ? A może jest to wpływ innych potencjalnie zagrożonych interesów ?
31 styczeń 2021 : 12:44 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Nie ma żadnych spisków ani zwalczania konkurencji
Jeśli dana inwestycja ma realny potencjał rynkowy, wówczas przychodzi inwestor i wykłada kasę. Nie musi być to ktoś z branży, równie dobrze wzorem początków DCT mógłby zająć się tym fundusz inwestycyjny wolny od jakichkolwiek koneksji z transportem morskim. Brak zainteresowania Świnoujściem nie jest wynikiem spisku trójmiejskiego czy niemieckiego, lecz bezpośrednią konsekwencją braku zaufania do rządowych "obietnic" (czy raczej propagandy sukcesu). Inwestorzy mając do dyspozycji całe zaplecze konsultingowe doskonale wiedzą, że inwestycja w Świnoujście w chwili obecnej wiąże się z ryzykiem znacznie większym od potencjalnych zysków. ZPSiŚ roztacza wizje świetlanej przyszłości, ale nie pofatygował się, by najpierw zadbać o gwarancje powstania odpowiedniej infrastruktury drogowej i kolejowej, ani nawet o zbadanie perspektyw (może jakieś listy intencyjne?) uruchomienia stałych połączeń kolejowych i feederowych.
31 styczeń 2021 : 17:59 P. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Nie ma żadnych spisków ani zwalczania konkurencji cd.
Świnoujście różni się od Gdańska sprzed otwarcia DCT tym, że Trójmiasto było i jest lepiej skomunikowane (autostrada, drogi ekspresowe, towarowe linie kolejowe + bliżej do większości kraju) oraz od lat '70 (kiedy uruchomiono terminal w Gdyni) funkcjonuje tam zaplecze do przeładunku kontenerów. Natomiast Świnoujście do tej pory nie potrafi wykorzystać potencjału malutkiego terminala kontenerowego (OT Port Świnoujście) w porcie wewnętrznym i pomimo tego chce rzucić się na głęboką wodę...
31 styczeń 2021 : 18:00 P. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Świnoujście to też Polska
Jeśli nie ma tu zwalczania konkurencji, po co porównujesz Świnoujście do Gdańska ? Niech sobie działa i rozwija się DCT Gdańsk i Terminal Kontenerowy w Porcie Zewnętrznym w Gdyni, a gdy się znajdzie ktoś kto wyłoży na to kasę, niech się buduje Port Zewnetrzny w Świnoujściu z głębokowodnym Terminalem Kontenerowym. Przypominam, że Świnoujście to też jest Polska. Ja jestem za Gdańskiem, Gdynią i Świnoujściem. A jak czytam tu niektóre komentarze, odnoszę wrażenie, że Polska kończy sią kilkanaście, czy klikadziesiąt kilometrów na zachód od Gdyni. Tak jak przed II WŚ.
31 styczeń 2021 : 19:29 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Nikt nie zabrania zainwestować w Świnoujście
ZPSiŚ i Ministerstwo Infrastruktury z wielką radością przyjmą każdą ofertę, o którą zresztą intensywnie zabiegają. Rzecz w tym, że inwestorzy nisko oceniają tę propozycję i jeśli jakaś spółka skarbu nie dostanie nakazu wybudowania terminalu w Świnoujściu, to w dającej się przewidzieć przyszłości raczej nie zanosi się na zmianę tego stanu rzeczy. Może kiedyś po usunięciu obecnych przeszkód temat ruszy do przodu.
31 styczeń 2021 : 22:27 P. Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Przekop ma większy sens
Co za pokrętne tłumaczenie, jeśli inwestorzy nisko oceniają ten projekt, to w czym problem ? Ku twojej radości Port Zewnętrzny w Świnoujściu nie będzie budowany. Być może ZMPSiŚ zdecyduje się na budowę tego portu własnymi środkami i kredytami bankowymi ? Bo sens budowy tego portu jest znacznie większy jak budowa przekopu Mierzei Wiślanej i reaktywacja portu w Elblągu z drogą wodną przez zamulony Zalew Wiślany. PiS wyda na to lekką rączką ponad 2 miliardy złotych. Który prywatny inwestor by się na to zdecydował ?
01 luty 2021 : 05:30 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Prywatni inwestorzy to przychodza zarobic na inwestycjach panstowwych
Ale ogolnie to maja w lebokim powazaniu strategie rozwoju panstwa. Ich interesuje tylko kasa. Panstwo, normalne panstwo, niekoniecznie Polska, panstwo okresla strategie i buduje co trzeba. Ale zgadzam sie z toba Jato, pan P. caly czas krytykuje. Rzecz w tym, ze na rozwoju tych wszystkich portow Polska tylko zyska. I bardzo fajnie, ze w Swinoujsciu chca budowac.
01 luty 2021 : 08:51 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 SAM TERMINAL TO ZAMALO
POTRZEBNA JEST RÓWNIEŻ INFRASTRUKTURA MAGAZYNOWO LOGISTYCZNA... Kture w Świnoujściu brakuje. A co gorsza to nawet niema gdzie jej wybudować....
31 styczeń 2021 : 13:06 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 A jak było w Gdańsku ?
A gdy budowano terminal kontenerowy w Gdańsku to już wszystko było ?
31 styczeń 2021 : 13:38 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 WIEKRZOSC INFRASTRUKTURY JUŻ BYŁA...
A GWOŹDZIEM DO TRUMNY DLA PLANÓW ŚWINOUJŚCIA BĘDZIE DOKOŃCZENIE BUDOWY AUTOSTRADY A6 i S6 skruci to bardzo mocno czas transportu drogowego z portów Trójmiasta w stronę Szczecina i dalej na zachód Europy. ŚWINOUJŚCIE RAZEM ŻE SZCZECINEM SWÓJ CZAS NA ROZWÓJ PRZESPALO I TERAZ BĘDZIE BARDZO TRUDNO ZNALEŹĆ POTENCJALNYCH INWESTORÓW.... Zachodnie porty od czasów komuny koncentrowaly się na przeladunku towarów masowych głównie węgla. Czas węgla niestety dawno temu się skończył a włodarze nic nie zrobiły by zmienić profil działalności.
31 styczeń 2021 : 13:59 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Ciemny Lud wszystko kupi
Można jeszcze dodać, że w przeciwieństwie do Wisły, po Odrze pływają jeszcze barki. A barki również przewożą kontenery. A co do spółek państwowych, one nic nie zrobią bez zgody Nowogrodzkiej. Taki Orlen na przykład wszedł ostatnio w media, bo pełna kontrola nad mediami, jest dla Kaczyńskiego ważniejsza od gospodarki. Bo gdy ma się media, to można Ciemnemu Ludowi wszystko wmówić, również to, że gospodarka jest super.
31 styczeń 2021 : 13:46 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 A tu sie nie zgodze
Nigdzie na zachodzie media lokalne nie sa w rekach obcego kapitalu. Jakbys nie zauwazyl, to od kilku lat widac jak nigdy wczesniej, ze kapital ma narodowosc.
01 luty 2021 : 08:52 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Odra
Skąd chcesz wozić barkami kontenery ? Najwyżej do Szczecina dopłyną takie barki .
02 luty 2021 : 17:24 GRANATOWY Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-3 Terminal
Profesor mógłby zapoznać się z niemieckimi analizami rynku a wtedy zapewne zrozumiałby dlaczego bogaci Niemcy nie zbudowali na Bałtyku dużego portu kontenerowego. Żaden port południowego Bałtyku nie ma szans w konkurencji z Gdańskiem, Gdynią oraz Kłajpedą. Porty niemieckie leżą bliżej wejścia na Bałtyk niż Świnoujście ale o wiele atrakcyjniejsze są porty niemieckie nad Morzem Północnym. Hamburg ma super szybkie połączenia z lądowymi terminalami Niemiec, Austrii, Węgier i Czech. Te państwa mają też super połączenia z portami Adriatyku. Świnoujście ma szansę wejść na rynek kombinowanego transportu intermodalnego i w tej dziedzinie skutecznie konkurować z bałtyckimi portami Niemiec. Wszystko jednak zależy od zbudowania linii szybkich kolei towarowych. Bez nich wszystkie wypowiedzi o rozwoju portu w Świnoujściu to bajki.
29 styczeń 2021 : 19:32 ANDY Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Masz rację.
Po co budować port kontenerowy w Świnoujściu skoro jest w Hamburgu? Nie ma to jak niemieckie analizy rynku.
29 styczeń 2021 : 20:17 Makrela Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Dalej, czyli bliżej
Panie Profesorze Andy, nie wiem czy Pan zauwazył, że Niemcy swoje duże porty kontenerowe maja w swojej zachodniej części, gdy tymczasem Polacy swoje największe porty kontenerowe maja na wschodzie kraju. Co Pana zdaniem Panie Profesorze Andy stało za decyzjami Niemców i co stało za decyzjami Polaków ? Moim skromnym zdaniem, o decyzji Niemców zadecydowała ekonomia, bo po co im budować duży port kontenerowy na Bałtyku, do którego kontenerowiec płynąłby dłużej, kiedy taniej jest obsłużyć taki statek w Hamburgu, a kontenery do wschodnich Niemiec wysłać koleją, lub samochodami. A co stało za decyzjami Polaków ?
31 styczeń 2021 : 13:17 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 65% kontenerów w Gdańsku jest przeladowywanych na mniejsze statki i rozworzone dalej na wschoda
I TO JEST SUKCESEM DCT Gdańsk. ŚWINOUJŚCIE MA NAJWIEKRZEGO KONKURENTA NIE W Hamburgu tylko w porcie GETEBORGU. GETEBORG W TEJ CZĘŚCI EUROPY ROZDAJE KARTY.
31 styczeń 2021 : 13:39 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Nie są "rozworzone" dalej na wschód ...
Rozwożone na wschód ? A gdzie niby ? Na LItwę z Kłajpedą, grożnym konkurentem Gdańska ? Czy może do Petersburga, największego portu kontenerowego na Bałtyku ? A może do Finlandii z dużymi portami kontenerowymi w Helsinkach i w Kotce ? Zdecydowana wiekszość kontenerów z Gdańska trafia na południe, na Ukrainę, Słowację, Czechy, Austrię, Węgry a nawet Niemcy. A Goeteborg leży w Skandynawii, a ta część Europy nie leży na trasie potencjalnego tranzytu ze Świnoujścia. To południe Europy i wschodnie Niemcy są tym kierunkiem.
31 styczeń 2021 : 14:07 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 DCT Gdansk
Połączenia feederowe
Realizuje je pięć linii: X-PRESS Feeders, Sealand Maersk Company, COSCO Shipping, Unifeeder, CMA CGM. Połączenia docierają do Helsingborga, Norrköping, Kaliningradu, Kłajpedy, Rygi, Tallinu, Ust-Ługi, Sankt-Petersburga, Kotki, Helsinek i Gävle.
Połączenia oceaniczne
Obsługiwane są przez dziewięciu armatorów. 2M Alliance łączy port północny w Gdańsku z Rotterdamem, Bremerhaven, Algeciras, Tanjung Pelepas, Szanghajem, Kwangyang, Xingang, Quingdao, Ningbo i Yantian. Armatorzy należący do OCEAN Alliance obsługują połączenia z Wilhelmshaven, Zeebrugge, Felixstowe, Singapurem, Port Kiang, Hong Kongiem, Yantian, Xiamen, Ningbo i Szanghajem.
Połączenia kolejowe
Obecnie DCT Gdańsk ma połączenie kolejowe z Wrocławiem, Poznaniem, Kaliszem, Gliwicami, Sławkowem, Włocławkiem, Kutnem, Łodzią, Radomskiem, Brzeskiem, Lublinem, Warszawą i Ełkiem. Możliwe jest także połączenie z Mińśkiem, Melnikiem w Czechah i Żyliną na Słowacji.
31 styczeń 2021 : 15:02 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 DCT Gdansk
DCT Gdańsk jest największym i najszybciej rozwijającym się polskim terminalem kontenerowym oraz jedynym terminalem głębokowodnym w rejonie Morza Bałtyckiego, do którego bezpośrednio zawijają statki z Dalekiego Wschodu.
31 styczeń 2021 : 15:05 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Co ma piernik do wiatraka ?
Ale ja tego nie kwestionuję, życzę DCT Gdańsk by stał sie największym terminalem kontenerowym na Bałtyku. Tylko co to ma do Świnoujścia ?!
31 styczeń 2021 : 15:22 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Zamek
Jaką konkurencję dla Gdańska stanowi Kłajpeda z głębokościami max. 10,5 m; szansą na rozwój Kłajpedy był rok 1980 i połączenie pomijające Polskę z Mukaran. Z rozbudowy terminala paliwowego litwini w Kłajpedzie zrezygnowali stawiając bojkę przeładunkową przy Butingu - izobata 20 m dochodzi blisko brzegu. Jest to ich dobra decyzja, przewóz ropy z Kłajpedy do Możejek cysternami kolejowymi był bardzo drogi, przekonał się o tym Orlen. Stracili aktualnie litwini ładunki białoruskie, a z Windawą i Rygą nie są w stanie konkurować na Łotwie. Rzeka Pregoła jest aktualnie pogłębiana i Kaliningrad samodzielnie obsłuży Prusy Wschodnie. Pozostaje Kłajpedzie zaplecze portu narodowe, a Litwa nie należy do potęg gospodarczych Europy. Chociaż po litwinach się można różnych rzeczy spodziewać, my budujemy gazociąg na Litwę, a oni kupują LNG przez terminal w Kłajpedzie od Rosji.
03 luty 2021 : 09:23 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Gdynia tak, Świnoujście nie !!!
A może Ty Marku Pi wiesz, dlaczego buduje się port zewnetrzny w Gdyni, z dużym terminalem kontenerowym, gdy tuż za miedzą, dosłownie o rzut beretem, znajduje sie DCT, jeden z największych portów kontenerowych na Baltyku ? Gdynia tak, Świnoujście już nie ?!
31 styczeń 2021 : 14:15 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Za decyzjami Polakow i Niemcow stala historia
Panie JAto. Niemcy Zachodnie to byl cos innego niz Niemcy Wschodnie
Rozwoj portow kontenerowych to XX wiek
01 luty 2021 : 08:58 Dziaders Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Dziaders, odkrywca Niemiec
To o Niemcach Zachodnich i Wschodnik jest bardzo odkrywcze. A Niemcy Wschodnie to też XX wiek.
05 luty 2021 : 21:05 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-9 Terminal
Po profesorze będącym nie za bardzo w temacie pora na służby specjalne, tak jak to miało miejsce kilka miesięcy temu w propagandzie dotyczącej Kanału Suskiego na Mierzei Wiślanej.
30 styczeń 2021 : 08:32 ANDY Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Sedina
Kontenerowce duże mają 16 m zanurzenia i takie zanurzenie statków będzie normą w najbliższych latach, mniejsze zanurzenie mają kontenerowce dowozowe. Port / terminal głębokowodny możemy zbudować jedynie w rejonie Mielna.
30 styczeń 2021 : 13:43 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 pytanie
Terminal w Świnoujściu.
A planowana rozbudowa terminalu w Gdańsku ? A projektowany Port Zewnętrzny w Gdyni ? Pan Profesor słyszał coś na ten temat ?
Dla kolegi pytam.
30 styczeń 2021 : 19:18 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Gdynia to lepsza kasta ?
No właśnie ! Dlaczego buduje się w Gdyni Port Zewnętrzny , z dużym Terminalem Kontenerowym, gdy tuż pod nosem jest DCT Gdańsk ? Jedno nie zagraża drugiemu ?
31 styczeń 2021 : 14:31 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Tory
Reasumując komentarze tory kolejowe do Gdańska są super, a do Świnoujścia złe. czy ktoś mógłby wyjaśnić różnicę?
31 styczeń 2021 : 09:12 Masz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Cacy i be
Sam sobie na to pytanie odpowiedziałeś. Powodem jest to, że tory do Gdańska są super, a do Świnoujścia są złe. Ale nie tylko tory, bo i drogi są lepsze, a i same porty Trójmiasta są The Best. Robi się przekop Mierzei Wiślanej za 2 miliardy zeta i nazywa się to inwestycją strategiczna mającą rozruszać region północno-wschodniej Polski i to jest cacy, ale inwetycja mogąca rozruszać północno-zachodnią Polskę już nie jest strategiczna i jest zwyczajnie be.
31 styczeń 2021 : 13:32 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Sedina
Warunki geograficzne Morza Bałtyckiego decydują gdzie jak duże statki mogą pływać. Do Portu Północnego tow. Gierek nakazał wykonać pogłębiony tor wodny i nawet zainstalowano na brzegu dokładny dla żeglugi system nawigacyjny AD 2. Zatoka Pomorska ograniczona jest na wodach niemieckich rezerwatem przyrody. Urząd Morski w Szczecinie próbował przeprowadzić prace pogłębiarskie angażując "Cornelię", ale Niemcy nie wyrazili zgody. Polska może przekopać podejście na swoich wodach z kierunku północno wschodniego wzdłuż granicy rezerwatu. Będzie to trochę dłuższe od Kanału Suskiego, ale któż bogatemu broni.
31 styczeń 2021 : 14:50 Kaszub Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Kto bogatemu zabroni
A gdy budowano Port Północny, to pogłębiany przez tow. Gierka tor wodny nic nie kosztował ? System nawigacyjny AD 2 też był instalowany za darmo ? Zapytam jeszcze tylko, czy budowa Portu Zewnętrznego w Gdyni też nic nie kosztuje ?
31 styczeń 2021 : 15:01 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Jeli znajdzie sie prywatny inwestor to ja niewidze problemu !!!
To prosze wytlumacz mi czemu Swinoujscie nie moze znalesc inwestora na realizacje inwestycji. Gdynia ma chentnych na wylorzenie kasy i to jest przyczyna czemu tam sie cos dzieje w temacie!!!!
31 styczeń 2021 : 15:13 Marek Marek Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 W czym problem ?!
Rozumiem, że ktoś pisze w pośpiechu, ale jak można robić takie błędy ortograficzne ?! Na tym forum to jakaś epidemia. To, czy Świnojuście znajdzie inwestora, czy nie znajdzie, to nawet w małym procencie nie jest twój problem. Przecież to nie ty będziesz wykladał kasę. Więc w czym rzecz ?
31 styczeń 2021 : 15:29 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 w tym
W czym rzecz ? Na pewno nie w ortografii. Rzecz w tym, że jak nie znajdzie się inwestor, to nie daj Boże znajdzie się jakiś "wszystko da się zrobić" OBAJTEK i ... ty będziesz wykładał kasę.... Więc w TYM RZECZ !
31 styczeń 2021 : 15:45 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Obajtek Superman
To może lepiej nic nie budować, bo zawsze może się znaleźć jakiś Obajtek ?! Ale jakoś nie słyszałem i nie słyszę protestów po odkupieniu przez PiS Stoczni Gdańskiej. A na to poszło wiele milionów złotych polskiego podatnika. Zbudowano w tej stoczni od tego czasu choć jeden statek ? Tym się nie martwisz ?
31 styczeń 2021 : 15:59 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 ODKUPIENIE TZW. STOCZNI GDAŃSK TO JEDEN WIELKI SZWINDEL
Ze stoczni Gdańsk zostało tyle co kot naplakal... WIEKRZOSC terenów po stoczni została sprzedana pod budownictwo mieszkaniowe... Odkupienie tzw. STOCZNI GDAŃSK TO działanie polityczne i poto by działacze Solidarności mieli ciepłe stanowiska...
31 styczeń 2021 : 16:23 Marek Pi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter