Porty, logistyka

Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA oraz Zarząd Morskich Portów Szczecin-Świnoujście sprawniej zrealizują inwestycje dot. infrastruktury dostępowej do nowych terminali głębokowodnych dzięki obligacjom zerokuponowym, które wyemitowało Ministerstwo Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej.

Obligacje zerokuponowe (seria ON0423) o wartości 1 miliarda złotych zostały przekazane zarządom portów 15 grudnia br. Termin ich wykupu to 25 kwietnia 2023 roku. Port Gdynia otrzymał obligacje o wartości 672 mln zł, natomiast Port Szczecin-Świnoujście 328 mln zł.

"To kolejny ważny krok do realizacji największych inwestycji morskich. Nowe terminale głębokowodne w Gdyni i Świnoujściu wyniosą polskie porty do czołówki nie tylko bałtyckiej, ale także europejskiej" - mówi wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Obligacje pozwolą m.in. na budowę falochronów oraz poprawę infrastruktury dostępowej do przyszłych terminala głębokowodnego w Świnoujściu oraz Portu Zewnętrznego w Gdyni. Emisja obligacji jest realizacją specjalnej ustawy o inwestycjach w zakresie budowy portów zewnętrznych przyjętej przez Sejm jesienią 2019 roku.

Wartość wszystkich obecnie trwających inwestycji mających na celu rozwój portów morskich sięga prawie 10 miliardów złotych. Natomiast do 2030 roku na kolejne strategiczne inwestycje morskie zostanie przeznaczonych kolejnych 15 mld złotych.

Ponadto w ustawie budżetowej na rok 2021 Sejm przyjął finansowanie dla trzech programów dot. Inwestycji morskich:
   • "Program ochrony brzegów morskich" na kwotę 911 mln zł,
   • "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" na kwotę 1,987 mln zł
   • "Utrzymanie morskich dróg wodnych w rejonie ujścia Odry w latach 2019-2028" na kwotę 237,967 mln zł.

rel (MI)

0 *
Errata: "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską" na kwotę 1,987 mln zł (...)" - powinno być 1,987 mld zł, literówka, zastosowano nie ten skrót.
18 grudzień 2020 : 18:34 WD Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Newsletter