Porty, logistyka

W minionym tygodniu miał miejsce w gdańskim Porcie Północnym rozładunek 113 tys. ton rudy żelaza. Ładunek dotarł do Polski z kanadyjskiego portu Quebec, skąd wyruszył, w ładowniach chińskiego statku klasy mini capesie w połowie sierpnia.

Masowiec Eastern Glamour (nr IMO 9459345), należący do armatora Pacific Basin Shipping Ltd z Hongkongu (operatorem statku jest Leading Resources HK Shipping), długi na 254 i szeroki na 43 m, wypierający maks. 134 307 t, zacumował przy Pirsie Rudowym w Porcie Północnym wkrótce po północy 30 sierpnia, a opuścił gdański port w nocy z 3 na 4 września.

Statek pływający pod banderą Hongkongu, zbudowany został w 2011 roku, charakteryzuje się tonażem pojemnościowym brutto 64 769 i nośnością 115 461 t.

W obsłudze tego statku nie byłoby nic nadzwyczajnego, gdyby nie fakt, że (mimo nazwy Pirs Rudowy, zgodnej z pierwotnym zamysłem i przeznaczeniem) przy pirsie tym rozładowywano dotąd praktycznie wyłącznie węgiel, choć w międzyczasie, lata temu, planowano jeszcze przeładunki zbóż i pasz (na pircie było już nawet urządzenie do rozładunku ciągłego ziarna), jednak inwestycję tę zagraniczny inwestor przerwał i porzucił).

Pirs należący do Terminalu Masowego eksploatowany jest przez przesiębiorstwo Port Północny Sp. z o.o. z belgijskiej grupy Sea-Invest Group.

Ruda żelaza importowana jest do Polski głównie przez port Świnoujście.

PBS

1 1 1 1