Porty, logistyka

Paliwo Grupy LOTOS dotrze na największą wyspę Norwegii na Morzu Arktycznym i pomoże polskim naukowcom w badaniach nad zmianami klimatycznymi. To efekt wygranego przetargu na dostawy paliwa dla Polskiej Akademii Nauk (PAN). 4 czerwca na pokład statku Horyzont II płynącego na Spitsbergen załadowano 2 cysterny oleju napędowego IZ40, który doskonale radzi sobie w ekstremalnych warunkach. Statek niedawno odnowił klasę w Gdańskiej Stoczni Remontowa SA.

Załadunek paliwa odbył się do burty statku Horyzont II, który cumował w porcie Dalmor w Gdyni. 70 tys. litrów oleju napędowego o polepszonych właściwościach niskotemperaturowych dotrze do Polskiej Stacji Polarnej Hornsund na Spitsbergenie.

Współpraca LOTOSU z Polską Akademią Nauk trwa już od wielu lat. Przedstawiciele koncernu uczyli naukowców m.in. obsługi morskich urządzeń badawczych. Z kolei członkowie PAN badają, jak zmienia się natura i jak chronić środowisko.

Stacja Polarna Hornsund na Spitsbergenie to najdalej wysunięta na północ polska instytucja naukowa. Pracuje jako wizytówka naszego kraju za granicą, odwiedzana jest przez naukowców z całego świata. To miejsce, do którego trafi teraz nasze najwyższej jakości paliwo. Dzięki niemu, mimo ekstremalnych warunków pogodowych, polscy badacze będę mogli nadal pracować tam przez cały rok – mówi Paweł Jan Majewski, prezes zarządu Grupy LOTOS.

Arktyczny olej napędowy LOTOS IZ40 został stworzony z myślą o zastosowaniu go w surowych i mroźnych warunkach. Jego właściwości sprawiają, że naukowcy z PAN sięgają po niego kolejny raz. Paliwo charakteryzuje się bardzo dobrą temperaturą zablokowania zimnego filtra oraz temperaturą mętnienia. Na Spitsbergenie, gdzie codziennością jest poruszanie się amfibiami lub skuterem śnieżnym, olej IZ40 spisuje się znakomicie. Polska Stacja Polarna paliwo wykorzystuj również do funkcjonowania agregatu oraz wielu urządzeń pomiarowych.

Arktyczne paliwo jest nam potrzebne do zasilania agregatów prądotwórczych, które umożliwiają życie na stacji. Zimą temperatury potrafią tu spaść do -30 stopni, a od najbliższego źródła zasilania jesteśmy oddaleni o 160 km. Paliwo dostarczone przez LOTOS wystarczy nam do pracy przez cały rok – dodaje Krzysztof Otto, zastępca dyrektora ds. technicznych Instytutu Geofizyki PAN.

Spitsbergen to wyjątkowe miejsce, gdzie przez większość roku panują bardzo niskie temperatury. Region zamieszkuje wiele niedźwiedzi polarnych, stąd nazwa Zatoki Białych Niedźwiedzi, która znajduje się w pobliżu bazy Hornsund. Właśnie w tej Polskiej Stacji Polarnej wykonuje się badania z zakresu geofizyki. Na Spitsbergenie jak w pigułce widać zachodzące na świecie zmiany klimatyczne i topnienie lodowców. Obszar ten w szybkim tempie bezpowrotnie się zmienia.

Polska Stacja Polarna Hornsund na Spitsbergenie powstała w 1957 roku. 20 lat później przeszła gruntowną modernizację i od tej pory pracuje jako wizytówka naukowa Polski za granicą. Odwiedzana jest przez naukowców z całego świata. W grudniu 2002 została uznana przez Unię Europejską za jedno z sześciu europejskich „flagowych“ miejsc do badań bioróżnorodności i dziedzictwa przyrodniczego. To jedyne takie miejsce w europejskim sektorze Arktyki.

Horyzont II, to statek szkoleniowo-badawczy należący do Uniwersytetu Morskiego w Gdyni. Został zbudowany (a dokładniej przebudowany) na bazie kadłuba statku Polarex, wykończony i wyposażony w Gdańskiej Stoczni Remontowej, która m.in. wydłużyła go o blisko 10 metrów. Statek, już jako Horyzont II, został powtórnie zwodowany w 1999 roku, zaś podniesienie bandery nastąpiło 28 kwietnia 2000 roku (zastąpił wysłużoną jednostkę Horyzont).

W kwietniu 2020 roku statek „powrócił” do Gdańskiej Stoczni Remontowa SA, w której przeszedł kompleksowy remont i odnowę klasy.

Horyzont II przez kilka miesięcy w roku wykorzystywany jest w rejsach szkoleniowych, realizując praktyki marynarskie i radarowe dla studentów Uniwersytetu Morskiego w Gdyni i uczniów średnich szkół morskich w krótkich bałtyckich rejsach. Jest również jednostką przystosowaną do zaopatrywania polskich stacji polarnych oraz do prowadzenia różnorodnych badań. Charakteryzuje się bardzo dużą dzielnością morską i doskonałymi zdolnościami manewrowymi. Horyzont II bierze także udział w międzynarodowych projektach badawczych

rel (LOTOS SA), PORTALMORSKI.PL

1 1 1 1