Porty, logistyka

Od czerwca br. pociągi korzystają już z ważnej w ruchu towarowym, modernizowanej linii kolejowej nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice – podał w piątek zarządca kolejowej infrastruktury. Według PKP PLK zasadnicze prace już się zakończyły, cały projekt potrwa do końca br.

Linia kolejowa nr 146 Wyczerpy – Chorzew Siemkowice to ważne głównie dla ruchu towarowego połączenie linii nr 1 Warszawa - Katowice z tzw. magistralą węglową (linia 131). Wartą prawie 215 mln zł pierwotną umowę na modernizację tego połączenia na odcinku między Wyczerpami (to tzw. posterunek odgałęźny w dzielnicy Częstochowy o tej nazwie) i Chorzewem Siemkowicami (stacja węzłowa na magistrali węglowej) PLK podpisały z firmą ZUE na początku czerwca 2017 r.

Prace te - w formule „projektuj i buduj” - rozpoczęły się w sierpniu 2017 r. Zgodnie z pierwotną umową wykonawca – obok m.in. wymiany torów, rozjazdów, urządzeń sterowania ruchem i remontów przejazdów czy obiektów inżynieryjnych - miał wymienić ok. 20 proc. sieci trakcyjnej. Następnie w maju 2018 r. PLK podpisały z tym samym wykonawcą wartą 35,5 mln zł umowę na tzw. zadanie uzupełniające, zakładające wymianę całej sieci trakcyjnej na 47 km linii.

Według piątkowej informacji PLK prace torowe i sieciowe zakończyły się już, a pociągi towarowe kursują obecnie tą linią z prędkością do 60 km/h. Wymieniono prawie 50 km torów i sieci trakcyjnej. Zmodernizowano 45 obiektów inżynieryjnych, w tym stalowy, 66-metrowy most na Warcie w Ważnych Młynach. Zamontowano ogrzewane rozjazdy.

Projekt ma zakończyć się w grudniu br., ze względu na kolejne rozszerzenie jego zakresu: o budowę nowych nastawni. Cztery nowoczesne nastawnie budowane są w stacjach Rząsawa, Cykarzew, Brzeźnica nad Wartą oraz Biała Pajęczańska.

Po włączeniu nowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym w grudniu br., pociągi pojadą zmodernizowanym szlakiem z zakładaną prędkością do 100 km/h. Umożliwi to przewożenie większej ilości ładunków i powinno zapewnić lepsze wykorzystanie możliwości w zdecydowanej większości jednotorowej trasy.

Według PLK odcinek Wyczerpy – Chorzew Siemkowice ma istotne znaczenie z punktu widzenia prowadzenia towarowego ruchu kolejowego. Jest kluczowym połączeniem między Częstochową, przez którą przebiega m.in. linia kolejowa nr 1 Warszawa Zachodnia - Katowice, a linią kolejową nr 131 (tzw. magistralą węglową).

Projekt "Prace na linii kolejowej nr 146 na odcinku Wyczerpy - Chorzew Siemkowice" ma wartość 215 mln zł netto. Dofinansowanie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wynosi 179 mln zł.

PLK traktują modernizację linii nr 146 jako m.in. kontynuację prac na magistralach węglowej nadodrzańskiej - głównych liniach towarowych, które łączą południe Polski z portami morskimi.

W poprzednich latach PLK remontowały już kluczowe odcinki linii kolejowej nr 1, m.in. zrewitalizowały odcinek Koluszki – Częstochowa. W 2014 r. zakończyła się modernizacja trasy między Zawierciem i Dąbrową Górniczą Ząbkowicami; obecnie trwa modernizacja ostatniego odcinka tej linii między Częstochową i Zawierciem. Prace obejmują też różne odcinki linii nr 131.

W woj. śląskim oraz na terenach sąsiednich regionów PKP Polskie Linie Kolejowe dzięki remontom zwiększały w ostatnim czasie możliwości przewozu ładunków również m.in. na liniach: Toszek Północ – Rudziniec Gliwicki – Stare Koźle, Chybie – Żory – Rybnik – Nędza/Turze, Katowice Ligota – Tychy oraz Dąbrowa Górnicza Strzemieszyce – Dąbrowa Górnicza Wschodnia.

autor: Mateusz Babak

Komentarze   

0 Rafalala Trzaskowski
PO co magistrale kolejowe w Polsce kiedy takie już dawno są w Niemczech?!
30 czerwiec 2020 : 09:54 roman22 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1

Tagi:

Źródło: