Porty, logistyka

Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA wychodzi naprzeciw swoim partnerom oraz mieszkańcom Gdyni i podejmuje wyzwanie w kierunku usprawnienia płynności ruchu w dostępie drogowym do i z Portu, co pozwoli zapewnić terminowość dostarczania i dowozu ładunków.

„Studium wykonalności wraz z dokumentacją techniczną inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia” - to pierwszy projekt ZMPG SA, który otrzymał dofinansowanie ze środków instrumentu finansowego CEF Transport 2018 „Łącząc Europę”. W wyniku realizacji projektu powstaną narzędzia pozwalające wyeliminować kolejki na drogach dojazdowych do gdyńskich terminali przeładunkowych, co wpłynie pozytywnie na ich efektywność i wydajność.

Prognozy obrotu towarowego w Porcie Gdynia wskazują na prawie dwukrotny wzrost przeładunku towarów w perspektywie najbliższych 10 lat. Zapewnienie płynnego dostępu drogowego do Portu Gdynia oraz terminowość dostarczania i odwozu ładunków jest warunkiem aktywnego uczestnictwa Portu w obsłudze ładunków w korytarzu sieci transportowej TEN-T Morze Bałtyckie – Morze Adriatyckie oraz w globalnych łańcuchach dostaw (Azja – Europa i Ameryka, Europa Środkowa i Wschodnia – Europa Zachodnia i Skandynawia).

Wdrożenie inteligentnego systemu spowoduje wzrost konkurencyjności Portu Gdynia w basenie Morza Bałtyckiego. To jeden ze sposobów dążenia do dynamicznego rozwoju portu. Projekt ten doskonale wpisuje się w działania Zarządu Portu zgodne z ideą greenport oraz w realizację jednego z podstawowych priorytetów działalności - dbałości o środowisko naturalne. Usprawnienie ruchu drogowego w obszarze około portowym z pewnością pozwoli na redukcję jego negatywnego wpływu na środowisko, w tym obniżenie poziomu emisji spalin, gazów cieplarnianych i hałasu.

Mając na uwadze planowany dwukrotny wzrost przeładunków w ciągu najbliższych 10 lat, zarząd ZMPG w poczuciu odpowiedzialności angażuje się w tego typu koncepcje i projekty, gdyż już na chwilę obecną ruch drogowy w Porcie Gdynia osiąga okresowo stan nasycenia w istniejącej sieci dróg.

Zmierzamy do tego by Port Gdynia rozwijał się w kierunku Smart, zatem digitalizacja systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych jest w dzisiejszych czasach absolutnie konieczna – powiedział prezes zarządu spółki ZMPG SA.

W inicjatywie dalszego rozwoju obrotu towarowego, kluczowe są działania zmniejszające powstawanie kolejek samochodów ciężarowych przed wjazdami na terminale i na drogach dojazdowych w Mieście Gdynia.

Zadaniem inteligentnego systemu zarządzania ruchem samochodów ciężarowych w Porcie Gdynia będzie synchronizacja czasowa dojazdu samochodów ciężarowych do portu z zaplanowaną obsługą w terminalach oraz według zatwierdzonych przez terminale e-awizacji – zapewnił Adam Meller.

Na obecnym etapie, opracowywane jest wstępne studium wykonalności, a w niedługim czasie dokumentacja projektowa, która ma obejmować integrację trzech systemów informatycznych i teletechnicznych – e-awizacji przeładunku w terminalach, zarządzania wspólną przestrzenią parkingową portu oraz inteligentny system zarządzania ruchem drogowym na drogach wewnętrznych i dojazdowych portu. Co istotne ten ostatni będzie zintegrowany z systemem ITS Trójmiasta – TRISTAR.

Termin zakończenia projektu planowany jest na kwiecień 2022 r.

rel (Port Gdynia SA)

1 1 1 1