Porty, logistyka

Metanowiec GasLog Warsaw dostarczył dziś do Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego w Świnoujściu ok. 70 tys. ton LNG dla PGNiG. Była to trzecia dostawa skroplonego gazu ziemnego od Cheniere w ramach kontraktu z tym partnerem zawartego w 2018 r. 

Przypomnijmy, że PortalMorski.pl jako pierwszy w polskich mediach informował o nadaniu imienia GasLog Warsaw jednemu z gazowców greckiego armatora. 
Trudno stwierdzić co sprawiło, że właśnie taką nazwę statku wybrano. Nie pojawiła się żadna oficjalna informacja na ten temat. Armatorzy greccy, w większości przypadków, nie należą do wylewnych PR-owsko. Nie ujawniono tożsamości matek chrzestnych nowych statków GasLog (przy tej samej okazji, w południowo-koreańskiej stoczni Samsung Heavy Industries, nadano 12 marca 2019 roku imiona dwóm statkom - GasLog Gladstone i GasLog Warsaw).

Nie wiadomo zatem, jaki był klucz wyboru nazw, który sprawił, że we flocie GasLog znalazł się "warszawski" statek. Może brano po prostu po kolei wcześniej niewykorzystane nazwy stolic i innych ważnych miast, więc wybór był mniej lub bardziej przypadkowy, a może pewien wpływ na nadanie nowemu gazowcowi GasLog nazwy z "Warszawą" miało to, że grecki armator ma pośrednie, personalne, powiązania z Polakami. Peter G. Livanos, założyciel GasLog LNG Services (w 2001 r.) jest kuzynem Philipa Radziwiłła, swego czasu członka zarządu GasLog, a Radziwiłł posiadał także wcześniej udziały w GasLog Partners.

Obecna wizyta GasLog Warsaw w świnoujskim terminalu oznacza odbiór przez PGNiG transportu amerykańskiego LNG w ramach kontraktu długoterminowego z koncernem Cheniere. "To trzecia dostawa od Cheniere w ramach kontraktu i druga w tym roku" - poinformował prezes PGNiG Jerzy Kwieciński.

Metanowiec Gaslog Warsaw, który wszedł do zewnętrznego portu w Świnoujściu we wtorek, 28 kwietnia rano, dostarczył ok. 70 tys. ton LNG, co po regazyfikacji daje ok. 95 mln m³ gazu ziemnego. Ładunek przypłynął z terminalu eksportowego Sabine Pass nad Zatoką Meksykańską. Statek załadował tam ładunek dla Świnoujścia w dniach 11-13 kwietnia 2020 r.

Jest to 92. dostawa skroplonego gazu ziemnego do terminalu w Świnoujściu. 

"Mimo panujących obecnie na świecie zawirowań związanych z pandemią koronawirusa, dostawy LNG przypływają do Polski bez żadnych zakłóceń i zgodnie z planem. Pod tym względem możemy liczyć na rzetelność i terminowość kontrahentów" - powiedział Jerzy Kwieciński, prezes zarządu PGNiG.

"Import LNG jest jednym z filarów bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju, które opieramy na solidnych fundamentach współpracy między innymi z amerykańskimi partnerami. W przypadku LNG od firmy Cheniere od 2023 roku wolumen dostaw znacząco wzrośnie, osiągając ok. 1,95 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie" - dodał prezes PGNiG.

"Cieszymy się, że możemy kontynuować realizację niezakłóconych dostaw LNG dla naszego klienta PGNiG" - powiedział Anatol Feygin, wiceprezes i dyrektor handlowy Cheniere. "Celem Cheniere jest zapewnienie bezpiecznego źródła amerykańskiego gazu ziemnego dla Polski, teraz i w przyszłości" - dodał.

Współpraca PGNiG i Cheniere Energy trwa od kilku lat. W czerwcu 2017 roku do Polski przypłynął pierwszy w historii ładunek amerykańskiego skroplonego gazu - właśnie od Cheniere. Była to jednorazowa dostawa, w oparciu o tzw. spot (zakup z rynku spot).
PGNiG podpisało 24-letnią umowę z firmą Cheniere Marketing International w listopadzie 2018 roku. Pierwszy ładunek w ramach tego kontraktu przypłynął w lipcu 2019 roku. W międzyczasie do Polski przypływały jeszcze pojedyncze ładunki skroplonego gazu wyprodukowane przez Cheniere.
Obecna dostawa jest trzecią w ramach kontraktu długoterminowego między PGNiG i Cheniere z 2018 roku. Poprzednia miała miejsce 1 kwietnia 2020 roku. W latach 2019-2022 łączny wolumen dostaw wyniesie ok. 0,52 mln ton LNG, czyli ok. 0,7 mld m sześc. gazu po regazyfikacji. Natomiast w latach 2023-2042 łączny wolumen importu osiągnie ok. 29 mln ton (ok. 39 mld m sześc. po regazyfikacji) - co oznacza że od 2023 roku PGNiG każdego roku zakupi ok. 1,45 mln ton LNG (ok. 1,95 mld m sześc. gazu po regazyfikacji).

GasLog Warsaw - 297-metrowy statek o ładowności 180 000 m³ wyposażony jest w zbiorniki ładunkowe GTT systemu Mark III Flex Plus zapewniające niski współczynnik ubytku (odparowywania) ładunku (boil off gas rate) rzędu 0,07 %, i w ekonomiczne dwupaliwowe silniki napędu głównego przystosowane do spalania LNG podawanego pod małym ciśnieniem (silniki X-DF).
Statek posiada napęd dwuśrubowy i dwa silniki napędu głównego.

Ładowność 180 000 m³ oznacza możliwość zaspokojenia jedną pełno-okrętową dostawą zrealizowaną przez taki statek całości jednodniowego zapotrzebowania na gaz ziemny Hiszpanii.
Statek wyposażony jest w system ponownego skraplania ładunku, więc posiada swobodę wyboru paliwa używanego w napędzie głównym - nisko-siarkowego paliwa ropopochodnego albo - w 100% - gazu ziemnego.

W marcu zeszłego roku poinformowano o pozyskaniu dla statku długookresowego czarteru z Endesa. Statek zostanie przekazany w czarter do Endesa w maju 2021 roku. Umowa obejmuje okres ośmiu lat z dwiema opcjami przedłużenia na okresy sześcioletnie.
Armator odebrał statek ze stoczni Samsung Heavy Industries (SHI) w Korei Południowej 31 lipca 2019 roku.
Wcześniej zapowiadano, że statek będzie dostępny na czarterowym rynku spotowym, ale ostatecznie - od razu po przekazaniu przez stocznię - trafił w czarter grupy Cheniere (konkretnie do spółki Cheniere Energy Inc.), który ma trwać aż do przejścia statku pod czarter Endesa.

Statek jest zarejestrowany jako bezpośrednia własność (należącej oczywiście do GasLog) greckiej spółki - tzw. armatora zarejestrowanego - Gaslog Hellas-1 ENE. Armatorem zarządzającym statku (odpowiedzialnym za jego zarząd załogowy i techniczny) jest GasLog LNG Services Ltd z Grecji. Dlatego statek pływa pod grecką banderą i nosi na rufie nazwę zapisaną alfabetem greckim, a oficerska część załogi pochodzi z Grecji.
Armatorem (właścielem) ostatecznym statku (beneficial owner / ultimate owner) jest Ceres Shipping Ltd zarejestrowana na Bermudach, ale kontrolowana z Monako. Firma należy do znanej greckiej rodziny magnatów żeglugowych Livanos.
Operatorem gazowca jest GasLog LNG Services Ltd z Grecji.

GasLog Warsaw - charakterystyka podstawowa:
nr IMO - 9816763
państwo bandery - Grecja
stocznia - Samsung Heavy Industries Co Ltd, Geoje, Korea Południowa
stoczniowy nr budowy - 2212
przekazanie do eksploatacji - 31.07.2019
wodowanie - 16.10.2018
położenie stępki - 18.06.2018
początek budowy - 08.01.2018
zamówienie - 09.2016
cena kontraktowa - 190 000 000 USD
armator (właściciel) - Ceres Shipping Ltd, Bermudy / Monako
operator, armator zarządzający - GasLog LNG Services Ltd, Grecja
armator zarejestrowany - Gaslog Hellas-1, Grecja
długość całkowita - 297,072 m
długość między pionami - 290,00 m
szerokość konstrukcyjna - 47,00 m
zanurzenie - 12,00 m
wysokość boczna (wysokość kadłuba) - 26,20 m
nośność - 92 996 t
wyporność - 130 230 t
masa statku pustego - 37 234 t
tonaż pojemnościowy brutto - 120 859
tonaż pojemnościowy netto - 36 257
skompensowana pojemność brutto (CGT) - 91 432
ładowność - 176 400 m³
pojemność zbiorników balastowych - 64 975 m³
zbiorniki paliwowe (paliwo lekkie) - 1067 m³
zbiorniki ładunkowe - 4 × membranowe, pryzmatyczne, ze stali nierdzewnej, systemu GTT Mk III Flex+, z wykładziną z pianki poliuretanowej
łączna moc napędu głównego - MCR 24 168 kW (32 858 KM)
prędkość eksploatacyjna - 20 węzłów
śruby napędowe - 2 × o stałym skoku, 74 obr./min.
silniki napędu głównego - 2 × Wartsila - HSD Engine 5X72DF, dwupaliwowe (LNG), wolnobieżne, 5-cylindrowe, o mocy MCR 12 084 kW (16 429 KM) - każdy (przy 74 obr./min.)
silniki pomocnicze (silniki zespołów prądotwórczych) - 2 × Hyundai Himsen 6H35DF, MCR - 2880 kW każdy + 2 × Hyundai Himsen 8H35DF, MCR - 3840 kW każdy
prądnice - 2 × 2750 kW + 2 × 3650 kW (prąd zmienny)
klasyfikacja - ABS (American Bureau of Shipping)
notacja klasy - (+) A1, Liquefied Natural Gas Carrier, (+)AMS, (+)ACCU, (+)APS, SH, CPS, SHCM, NIBS , POT, RRDA, IHM, GCU, ENVIRO+, SElev, UWILD, SC-PL, R2, TCM, BWT+, CRC, SFA 40, SH-DLA , DFD , PMP, MLC-ACCOM, SP, PORT, RW

PBS, rel (PGNiG), PAP

Fot.: PGNiG, Polskie LNG, kpt. Nikolaos Papapanagiotou, GasLog

Więcej o ładunku dostarczonym właśnie przez gazowiec GasLog Warsaw do terminalu w Świnoujściu - zobacz briefing prasowy PGNiG:

GasLog Warsaw w Świnoujściu
GasLog Warsaw przy pirskie terminalu LNG w Świnoujściu
GasLog Warsaw
GasLog Warsaw - widok na pokład ze sterówki
GasLog Warsaw w ŚwinoujściuGasLog Warsaw przy pirskie terminalu LNG w ŚwinoujściuGasLog WarsawGasLog Warsaw - widok na pokład ze sterówki
-1 A ja czekam
kiedy na takim typie statku pojawi się prawdziwa nazwa Warszawa a armatorem będzie polska firma tak jak to obiecał kilkukrotnie minister gospodarki morskiej pan Marek Gróbarczyk min w radio Szczecin i innych publikacjach morskich ,ze rząd będzie dążył aby polskie podmioty i armatorzy byli przewoźnikami zakupionego gazu przez Polskę , skończyło się na szumnych zapowiedziach a firma do przewozu gazu została wybrana obca po mimo ,ze kontrakty na zakup gazu są długoletnie i mają podstawy ekonomiczne i biznes z polskimi gazowcami musiał by wypalić . Dlaczego nie wzięto pod uwagę polskich firm zostawiam to wyborcą i znawcą tematów morskich .
28 kwiecień 2020 : 15:22 taka prawda | Zgłoś
+6 wyborcom jesteś, znawcom wykluczone! :-)
TAKA PRAWDA!
28 kwiecień 2020 : 22:13 x | Zgłoś
0 Gazik
Bo polskie formy nie maja tankowców nie mówiąc o gazowcach, nie liczę bunkierek.
I nie rzucaj takich pomysłów, bo gotowi są kupić, jak za PRL tankowce, które nie mieszczą się na Bałtyk.
A załoga będzie z nadania partyjnego oczywiście, bez żadnego doświadczenia.

Zamiast ciągnąć tanio gaz rurą z Niemiec, lepiej wybudować gazoport imienia wiadomo i flotę gazowców imienia polityków partii może?
29 kwiecień 2020 : 12:03 Rurarz | Zgłoś
0 Lng
Takim narzekaczom nie chodzi o Kraj, dobro ludzi tylko mącenie, nie warto czytać
29 sierpień 2020 : 06:00 Gaz | Zgłoś
0 Cena
A po ile ten gaz? Bo po ostatniej zimie, której nie było, za ogrzewanie gazowe zapłaciłem więcej niż po przedostatniej, która była. A teraz sprawdźcie ile kosztuje ogrzewanie gazowe w Niemczech...
29 kwiecień 2020 : 07:35 Barbarus | Zgłoś
+1 Gadanina
Do " a ja czekam" . Trzeba rozróżniać gadaninę od rzetelności i merytoryki . Gadano , że w Gryfii wybudują wielki prom pasażersko samochodowy , który w tym roku miał wejść na linię Świnoujście -Ystad . Promu nie ma i gadać przestali . Podobnie ze statkami do przewozu gazu skroplonego i innych spraw , jak na przykład odłączenie Stoczni w Świnoujściu od szczecińskiej Gryfii . Też gadano i nic , a stocznie toną i cały czas na kroplówce obywateli RP. Takich mamy ludzi i taki klimat .
29 kwiecień 2020 : 09:26 Ad.a ja czekam | Zgłoś
0 Że
Przyplynal i co z tego, to aż tak ważne że trzeba o tym pisać co w tym ciekawego
29 kwiecień 2020 : 23:20 Cf | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter