Porty, logistyka

Rekordowy wynik przeładunków - ponad 52 mln ton - zanotował w 2019 r. Port Gdańsk. O wynikach firmy za ubiegły rok poinformowano we wtorek na konferencji prasowej.

W 2019 r. Port Gdańsk przeładował 52 154 098 ton, co daje wzrost o 6,4 proc. względem 2018 r. ZMPG S.A. zarobił w 2019 r. 60,2 mln zł netto, przy przychodach ogółem sięgających 257 mln zł.

Największy udział w przeładunkach portu w Gdańsku mają paliwa płynne, drobnica oraz węgiel. To powoduje, że Port Gdańsk posiada cały czas trzy stabilne nogi, dzięki którym jesteśmy też portem bardzo uniwersalnym i nie wpływają na nas tak bardzo zawirowania na poszczególnych grupach ładunkowych, jak chociażby w ostatnim okresie miało to miejsce w zbożach, gdzie rynek zbóż praktycznie się zawalił - ocenił Łukasz Greinke.

Dyrektor Departamentu Handlowego ZMPG Adam Kłos podkreślił, że w ostatniej dekadzie gdański port potroił swoje przeładunki.

Wielkość przeładunków w 2019 r. spowodowała, że weszliśmy do "wagi ciężkiej" portów przeładowujących ponad 50 mln ton. To nam pozwoliło umocnić czwartą pozycję na Bałtyku. Trzy pierwsze miejsca zajmują rosyjskie porty: Ust Ługa, Primorsk i Sankt Petersburg. A jeszcze 2-3 lata temu byliśmy na miejscu szóstym, wyprzedzała nas Kłajpeda (Litwa) i Goeteborg (Szwecja) - mówił Adam Kłos.

Podkreślił, że ubiegłoroczny wynik przeładunków sprawia, że Port Gdańsk "aspiruje, żeby wejść do pierwszej dwudziestki portów europejskich".

Port Gdańsk odnotował zwyżkę w prawie wszystkich grupach ładunkowych. Najlepszą dynamikę (prawie o 13 proc. więcej) - analogicznie do 2018 roku - uzyskały paliwa z rekordowym wynikiem prawie 17,5 mln ton. Na większą ilość dostaw paliw drogą morską wpłynęło czasowe wstrzymanie dostaw ropy rurociągiem "Przyjaźń". Do portu w Gdańsku zawinęły 33 statki z paliwami płynnymi więcej niż w 2018 r. O 38 proc. wzrósł też przeładunek gazu.

Kolejnym osiągnięciem jest wzrost o 12 proc. ładunków z grupy Ro-Ro. Było to spowodowane uruchomieniem drugiej jednostki, promu "Nova Star" przez PŻB, co zwiększyło liczbę zawinięć promów o 52 proc. i ułatwiło codzienny serwis połączeń do Szwecji.

Grupa "inne masowe" po podsumowaniu 2019 roku ukształtowała się o 5,1 proc. powyżej wyniku w 2018 r.

Do portu w Gdańsku zawija coraz więcej statków handlowych. W 2019 r. było ich 3036, co oznacza przyrost o 112 zawinięć w stosunku do roku 2018.

W przeładunku w 2019 r. zdecydowanie dominowała drobnica (44 proc. udziału w całkowitym wolumenie), drugą grupą były paliwa płynne (34 proc. udziału w całkowitych przeładunkach), a na trzecim miejscu był węgiel.

Spadek w 2019 r. Port Gdańsk odnotował m.in. w przeładunku drewna o 40,4 proc. Do tak znaczących różnic na przestrzeni lat 2018-2019 przyczyniła się między innymi klęska żywiołowa w 2017 r. Łączna masa drewna po huraganie stulecia wyniosła 8,6 mln metrów sześciennych. Ponadto, drewno obecnie przeładowywane jest głównie w kontenerach i jest zaliczane do drobnicowego ładunku skonteneryzowanego.

W najbliższych trzech latach ZMPG ma zamiar wydać na inwestycje blisko 1,3 mld zł. W 2019 r. przeznaczył na nie blisko 390 mln zł, z czego 51 mln zł pochodziło z budżetu Unii Europejskiej.

rel (Port Gdańsk SA)

Komentarze   

+2 przypomne
ze w latach 70 tych tj roku 1978 i 1979 Port Gdański był portem numer 1 na Bałtyku pod względem przeładunków dziś jest czwarty widać ile lat zmarnowaliśmy, w latach 1978 i 1979 wystarczały przeładunki na poziomie 28.8 mln ton aby Port Gdański był numer 1 na Bałtyku .
11 luty 2020 : 14:02 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Przypomnę tylko, że..
Nie tak dawno jeszcze "wybitny po-lityk" powiedział, że mamy już port w Hamburgu i nie trzeba rozbudowywać naszych..
11 luty 2020 : 14:47 Chińska biedronka Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1 1