Porty, logistyka

Rozwój paliw alternatywnych jest bardzo dynamiczny. Na świecie nieustannie poszukuje się nowych rozwiązań w transporcie morskim, sprzyjających środowisku. LNG będzie zyskiwać na popularności również ze względu na przyjęcie tzw. dyrektywy siarkowej. Komisja Europejska planuje do 2050 roku całkowicie wyeliminować emisje pochodzące z transportu morskiego. Dla Portu Gdynia niezwykle ważne są kwestie ekologii w myśl idei ‘green port’, która jest nieodłącznym elementem strategii rozwoju Portu.

Jako aktywny działacz na rzecz rozwoju LNG w polskich portach Port Gdynia śledzi nowości w tej branży uczestnicząc na spotkaniach z ekspertami. Podczas konferencji Polish LNG Conference organizowanej przez Polską Platformę LNG przedstawiciele wzięli udział w panelu dyskusyjnym "Droga do zeroemisyjnego transportu", podczas którego zaprezentowali obecną sytuację na rynku morskim w kontekście rozwoju paliw alternatywnych: LNG oraz wodór. W panelu uczestniczyli również przedstawiciele firm paliwowych z branży LNG dla ciężkiego transportu drogowego.

Wszyscy uczestnicy panelu jednogłośnie uznali, że istnieje pilna potrzeba rozbudowy infrastruktury dystrybucyjnej paliwa LNG w Polsce, zarówno na lądzie, jak i od strony wody (w postaci bankierki LNG). Dodatkowo podczas prezentacji "wyzwania bunkrowania LNG" Dyrektor Maciej Krzesiński przedstawił trwające prace nad wdrażaniem LNG do Portu Gdynia, obecnie przeprowadzane operacje bunkrowania oraz zasygnalizował jak może wyglądać przyszłość w kontekście dostępu do LNG dla branży morskiej z poziomu portów. Wskazano również na potrzebę posiadania dostępu do bankierki LNG w Porcie Gdynia w celu utrzymania portu na wysokim poziomie konkurencyjnym.

Bunkrowanie LNG jest standardową usługą dla statków obsługiwanych przez Port Gdynia. Kwestie środowiska są na tyle ważne, że statki potrzebujące zaopatrzyć się w zielone paliwo w Porcie Gdynia cumują na preferencyjnych warunkach. Wdrożenie tej usługi było odpowiedzią na potrzeby rynku, który z uwagi na obostrzenia wynikające z norm emisyjnych, bardzo szybko zmienia technologie stosowane w transporcie morskim. LNG jest jednym z najczystszych paliw dostępnym na rynku, co pozycjonuje Port Gdynia jako „greenport” w transeuropejskiej sieci bazowej TEN-T.

rel (Port Gdynia SA)

1 1 1