Porty, logistyka

W tej kadencji rozpoczniemy inwestycje związane z gospodarką morską o wartości 44 mld zł - poinformował w piątek minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. Wymienił m.in. rozbudowę polskich portów, czy poprawę infrastruktury do nich prowadzącej.

Gróbarczyk na piątkowej konferencji prasowej przedstawił priorytety kierowanego przez niego resortu na najbliższe cztery lata. Zapowiedział, że w większości przypadków będzie to kontynuacja dotychczasowej polityki i celów.

Szef resortu gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej podkreślił, że jednym z podstawowych zadań będzie dalsze wzmacnianie polskich portów i ich dynamicznego rozwoju. Dodał, że 2019 rok będzie kolejnym, w którym przeładowanych zostanie ponad 100 mln ton ładunków. Ocenił, że tegoroczny wynik przeładunków powinien być "nieznacznie" wyższy niż w 2018 roku. W ub.r. było to 101,19 mln ton; w 2017 r. - 87 mln ton ładunków.

Gróbarczyk przypomniał, że realizowana ma być m.in. budowa Portu Centralnego w Gdańsku, Portu Zewnętrznego w Gdyni, czy terminalu kontenerowego w Świnoujściu. Koszt budowy portu w Gdańsku może sięgnąć 12 mld zł, w Gdyni 4-5 mld zł, a terminalu w Świnoujściu 2-2,5 mld zł. Pogłębiany ma być również tor wodny prowadzący do portów w Szczecinie i Świnoujściu.

Minister zapowiedział, że nadal poprawiany będzie również stan infrastruktury drogowej i kolejowej prowadzących do portów. W tym roku zarezerwowano na ten cel ok. 4,5 mld zł - dodał.

Kolejną ważną inwestycją, którą wymienił, jest przekop Mierzei Wiślanej. Poinformował, że prace idą zgodnie z planem, a plac budowy został przekazany inwestorowi. Nowa droga wodna ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury. Inwestycja realizowana jest również pod kątem bezpieczeństwa państwa. Przekop realizować będzie Polsko-belgijskie konsorcjum NDI-Besix za 992 mln zł. Kanał ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości. Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m. Budowa kanału ma potrwać do 2022 roku.

Gróbarczyk przypomniał, że resort będzie realizował również program zwiększenia retencji w Polsce z 6,5 obecnie - do 15 proc. Zakłada on. m.in. budowę 30 zbiorników retencyjnych w tym dziewięciu dużych. Zakładany koszt programu to 14 mld zł. "Pracujemy obecnie nad szczegółami finansowania tego projektu z wielu różnych źródeł" - zapewnił minister.

Minister poinformował ponadto, że w przyszłym roku mają być już gotowe plany użeglownienia Odry i Wisły. W połowie 2020 roku ma być gotowy plan dla Odry; na początku roku - dla Wisły. Gróbarczyk wyjaśnił, że pozwolą one na rozpoczęcie postępować przetargowych na konkretne inwestycje.

Szef MGMiŻŚ poinformował ponadto, że w coraz lepszej kondycji finansowej znajduje się PŻM (Polska Żegluga Morska). "Przestaje być kierowana przez komisarza ustawionego parę lat temu. Wchodzimy w statutowe organy spółki. Od przyszłego roku chcielibyśmy, by ukonstytuowała się rada pracownicza, która rozpocznie konkurs na nowego dyrektora" - powiedział.

Gróbarczyk dodał, że planowana jest również reforma administracji morskiej - w tym likwidacja Urzędu Morskiego w Słupsku. Według ministra najbardziej zasadnym jest prowadzenie dwóch urzędów na wschodzie i zachodzie Polski oraz delegatur. "Oczekujemy, że w najbliższej kadencji rozpoczniemy prace związane z inwestycjami w gospodarce morskiej o wartości 44 mld zł" - podsumował minister.

autor: Michał Boroń

Komentarze   

-9 Wystarczy jedna
Wystarczy jedna, ale zrealizowana porządnie do końca - Przekop.
29 listopad 2019 : 13:38 Miner Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 inwestycja na 1/2 gwizdka ?
Nowa droga wodna ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury.
-szczególnie burzliwie rozwijający się.......
Inwestycja realizowana jest również pod kątem bezpieczeństwa państwa.
-będzie tam strzec naszych granic Marynarka Wojenna (ORP "Ślązak" ? )
Kanał ma mieć około 1 km długości i 5 metrów głębokości.
- Kilometr to do ujścia rzeki Elbląg, a dalej ? Co -"Umożliwi wpływanie do portu w Elblągu jednostek o zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości - 20 m."???
29 listopad 2019 : 17:20 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Panie ministrze
Nie tak dawno oficjalnie podaliście publicznie ,że pierwsze nabrzeża w Centralnym Porcie Morskim pojawią się w 2029 r.
To ja się pytam jaki etap budowy w Centralnym Porcie Morskim zobaczymy? w 2023 roku gdy minie wasza kadencja . Dobrze by było aby oficjalnie podać konkrety co zobaczymy w 2023 roku .
Podana suma przez was na inwestycje morskie w wysokości 44 mld złoty jednoznacznie wskazuje ,ze zbudowane zostaną wszystkie trzy główne inwestycje portowe w całości w portach w Gdańsku ,Gdyni i Świnoujściu za waszej kadencji do 2023 roku . W takiej sytuacji panie ministrze Gróbarczyk prosił bym o konkretną odpowiedz na moje pytanie gdyż dotyczy ono konkretnych szczegółów co wykonacie fizycznie do 2023 roku za te 44 mld złoty.
29 listopad 2019 : 15:14 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Gigant
44 mld w jakiej perspektywie? 10 , 20 , 30 lat?

Chylę czoła i podziwiam wyobrażnię i skalą planowania naszego niezłomnego Ministra,
który jak wiadomo ma WIZJE i jest bardzo skuteczny w ich realizascji.

Mam nadzieję, że poza głeboką wiarą we własny geniusz ma także ekspertyzy, ze te inwestycje będą uzasadnione i się społeczeństwu opłacą.

Jeśli czesć tych srodków planuje się na rewitalizacja Odry, Wisły Pisy, Narwi to przeciez to inwestycje bardzo kosztowne i coraz mniej realne bo czy wygramy z przyrodą w sytuacji gdy coraz czesciej rzeki beda po prostu wysychac?

Przekop mierzei już dawno jest niedoszacowany. I jak ktos napisał wyzej nie uwzglednia kosztów portu Elblag

O innych elementach miłościwie pomilczę.,,,
29 listopad 2019 : 18:33 podatnik Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Prom
Ciekawe kiedy bedzie wodowanie pierwszego promu , o ktorym tak duzo mowili ..?

Kiedy uzdrowimy nasze stocznie w Szczecinie ?
29 listopad 2019 : 22:47 ZawiedzionyMarlin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+9 Minister
Minister niczym zagubione dziecko zmienia priorytety w zależności od zmian klimatu w rządzie. Niedawno były to promy morskie sztuk 6 (4 dla PŻM i 2 dla PŻM) oraz stocznie produkcyjne i rzuconym tuż przed wyborami stocznią złomową w Szczecinie. Jak widać te projekty jako niemożliwe do realizacji wyrzucono do kosza. Ostały się jeno rów na mierzei i porty a w szczególności port zewnętrzny w Świnoujściu z nikomu niepotrzebnym Terminalem Kontenerowym im. Jarosłwa Kaczyńskiego. Ten projekt rzucony niechcący przez zanurzonego w wazelinie posła musi być zrealizowany ku czci Wielkich Bliźniaków. Nie wyszły bliźniacze wieże w Warszawie więc wszystkie siły na pokład, pomnik ku czci powstanie na kresach. Amen.
30 listopad 2019 : 07:26 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 chyba już po inwestycji
Jak rozumiem nadmuchana przebudowa wejścia do portu morskiego w Ustce została odłożona na półkę i nic z niej już nie zostało. Pomysł zniknie razem z Urzędem Morskim w Słupsku RIP
30 listopad 2019 : 14:32 Ustczanin Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 dobre pytanie
co z rozbudową portu w Ustce bo faktycznie nic się nie mówi na ten temat a jeszcze jakiś czas temu zapadły decyzje odnośnie rozbudowy za ponad 200 mln złoty a teraz trwa cisza
30 listopad 2019 : 21:02 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Przekop
Wypadaloby po kazdej nowej wzmiance odnosnie budowy przekopu mierzei ,ponownie wbic lopate!!
30 listopad 2019 : 16:23 Miroslaw Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 budowy
prom jest prawie na ukończeniuy,będzie pływał do Elbląga nowym przekopem,a odebrany niedawno nowy lodołamacz będzie torował mu drogę. Powodzenia
01 grudzień 2019 : 15:44 marian Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Ciekawe
Niech zrealizują chociaż jedną inwestycję!!!Lejwody
02 grudzień 2019 : 04:31 Stoczniowiec W-O Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: