Porty, logistyka

W Rotterdamie podpisano w środę memorandum o porozumieniu w sprawie współpracy między portem Szczecin-Świnoujście i portem w Rotterdamie. W uroczystości uczestniczył prezydent Andrzej Duda.

Memorandum podpisali prezes zarządu portu Szczecin-Świnoujście Krzysztof Urbaś oraz prezes portu w Rotterdamie Allard Castelein; oprócz polskiego prezydenta w uroczystości uczestniczyła wiceszefowa ministerstwa gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Anna Moskwa.

Współpraca opierać się będzie przede wszystkim na rozwijaniu zagadnień z dwóch obszarów - żeglugi śródlądowej, w tym kwestii środowiskowych, rozwiązań logistycznych, promocji czy rozwoju infrastruktury w portach śródlądowych oraz żeglugi bliskiego zasięgu, w tym tworzenie alternatywnych łańcuchów dostaw między portami na Morzu Północnym i Bałtyckim, wymiana doświadczeń i danych związanych z tworzeniem i rozwojem żeglugi morskiej bliskiego zasięgu.

Ponadto sygnatariusze porozumienia określili dodatkowe potencjalne projekty, objęte przyszłą współpracą a dotyczące m.in. rozwoju przepływu towarów, inwestycji portowych, zagadnień środowiskowych oraz cyfryzacji procesów portowych. Przewiduje się również wspólne szkolenia ukierunkowane na integrację społeczności portowych.

Współpraca pomiędzy portami ma przyczynić się do wzrostu handlu i zrównoważonego rozwoju działalności portowej.

Szef gabinetu prezydenta Krzysztof Szczerski podkreślił, że jest to drugie - po porcie w Gdańsku - porozumienie z "największym centrum światowego handlu morskiego”. "To porozumienie o wzajemnym inwestowaniu, o wspieraniu się w innowacjach, w rozbudowie, w unowocześnianiu portów polskich jest niezwykle dla nas ważne, dlatego że my stawiamy na to, by polska gospodarka morska, polski handel morski się rozwijał” - mówił Szczerski.

Kancelaria prezydenta podkreśla, że współpraca z portem w Rotterdamie daje jego partnerom dostęp do globalnej sieci portowej, a tym samym pozwala pozyskać potencjalnych inwestorów czy nawiązać współpracę z innymi portami i firmami z tego obszaru działalności gospodarczej.

Podpisanie porozumienia - jak ocenił prezydencki minister - wpisuje się w strategię Trójmorza, "strategię używania transportu do budowania spójności Europy, ale także budowania znaczenia ekonomicznego naszego regionu”. "Polska jest dla krajów wyszehradzkich tą opcją portową (…), jeśli będziemy potrafili zbudować dobrą infrastrukturę transportową wewnątrz naszego kraju, także żeglugi śródlądowej” - oświadczył szef gabinetu prezydenta.

Port w Rotterdamie jest największym, handlowym portem morskim w Europie o charakterze uniwersalnym, w którym przeładowuje się wszystkie rodzaje towarów. Specjalizuje się w przeładunkach towarów płynnych (ropa naftowa i przetwory, produkty z olejów mineralnych) oraz kontenerów i towarów suchych masowych. Rocznie przeładowywanych jest w nim m.in. 14,5 mln TEU kontenerów, czy 100 mln ton ropy naftowej. Każdego roku do Rotterdamu zawija około 30 tys. statków morskich i 120 tys. statków żeglugi śródlądowej.

Do portu w Rotterdamie zawijają największe statki na świecie o zanurzeniu do 24 metrów. Port jest nie tylko hubem tranzytowym, ale również miejscem przerobu towarów na inne produkty.

Aleksandra Rebelińska (PAP); rel (ZMPSiŚ)

1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety