Porty, logistyka

Na dzisiaj, 10 października, zaplanowano dwa wydarzenia związane z obsługą eksportu produktów polskiego rolnictwa drogą morską - przez polskie porty. Chodzi o otwarcie nowego terminalu eksportowego cukru w Gdańsku, przy nabrzeżu Wiślanym oraz podpisanie w porcie Gdynia listu intencyjnego w sprawie działań na rzecz wsparcia eksportu polskich zbóż.  

Ze spodziewanym udziałem ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi Jana Krzysztofa Ardanowskiego, odbędzie się koło południa uroczyste otwarcie terminalu cukrowego - inwestycji Krajowej Spółki Cukrowej ("Polski Cukier") w porcie Gdańskim. Natomiast rano, w Gdyni, ma zostać podpisany list intencyjny z Krajowym Ośrodkiem Wsparcia Rolnictwa (KOWR) w zakresie realizacji działań związanych z poprawą warunków eksportu zbóż polskich producentów przez Port Gdynia.

To kolejna inicjatywa KOWR zbliżająca krajowe rolnictwo do polskich portów. W Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa doszło 27 września br. do podpisania listu intencyjnego w sprawie pozyskania rolnego terminalu przeładunkowego nad Bałtykiem.

− Terminal przeładunkowy specjalizujący się w przeładunkach zbóż i nasion roślin oleistych jest niezbędny polskiemu rolnictwu, które stanowi jeden z filarów gospodarczych kraju. Państwo w celu realizacji strategicznych założeń rozwojowych musi dysponować niezależnym od operatorów ogólnodostępnym terminalem przeładunkowym dostępnym dla wszystkich polskich rolników - mówił podczas uroczystego spotkania w Krajowym Ośrodku Wsparcia Rolnictwa Wojciech Kędzia, zastępca dyrektora generalnego KOWR.

Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa podpisując list intencyjny z firmą Bunge Polska w sprawie zakupu terminalu zbożowego w porcie morskim w Świnoujściu stawia kolejny milowy krok na drodze poprawienia warunków eksportu towarów rolnych.

− Z roku na rok rośnie sprzedaż za granicę polskiego zboża, ale wymagania naszych odbiorców są coraz większe. Nie tylko cena jest ważna, ale także możliwości transportu, szybkość dostawy, obsługa, bezpieczeństwo transakcji to dodatkowe warunki jakie stawiają przed nami importerzy. Musimy im sprostać. Port morski to jeden z koniecznych elementów tego wyzwania - mówił podczas spotkania Wojciech Kędzia.

Wsparcie polskiego rolnictwa jest realizowane przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa także na inne sposoby. Projekt Platforma Żywnościowa umożliwi uczestnikom rynku rolno-spożywczego zawieranie kontraktów typu spot a w dalszej perspektywie - kontraktów terminowych. Jego głównym celem jest utworzenie platformy handlu w formie elektronicznej giełdy towarowej. Obecnie trwają przygotowania do uruchomienia rynku na zlecenie KOWR przez grupę kapitałową Giełdy Papierów Wartościowych, a przewidywany start pilotażowej wersji giełdy zaplanowano na 1 marca 2020 r.

– Platforma żywnościowa umożliwi eksporterom oferowanie jednorodnych i dużych partii zbóż, co w połączeniu z terminalem będzie stwarzało możliwość dostawy produktów rolnych, w tym zboża, w każde miejsce na świecie - podsumował dyrektor Kędzia.

Zbożowy terminal magazynowo-przeładunkowy w porcie morskim Świnoujście, którego właścicielem jest obecnie Bunge Polska Sp. z o.o., dysponuje łączną roczną mocą przeładunkową na poziomie 1 mln ton (według witryny internetowej Bunge Polska - terminal oferuje pojemność magazynową przekraczającą 50 tys. ton oraz roczną zdolność przeładunkową na poziomie ok. 700 tys. ton).
Specjalizuje się dotychczas w przeładunkach zbóż oraz śrut nasion oleistych, zapewniając raty przeładunkowe: rozładunek - do 10 tys. ton na dobę, załadunek - do 500 ton na godzinę. Nabrzeża oraz tory wodne umożliwiają obsługę statków klasy supramax oraz panamax o maksymalnym zanurzeniu do 11,9 m. Terminal dysponuje ponadto niezbędną infrastrukturą, w tym drogą dojazdową, bocznicą kolejową, magazynami do przechowania zbóż, a także zapleczem dla obsługi.

W ramach inwestycji Krajowa Spółka Cukrowa na terenach wydzierżawionych od ZMPG zbudowała, otwierany dzisiaj, terminal przeładunkowo-wysyłkowy, w skład którego wchodzą silos o pojemności 50 000 ton, pakownia cukru oraz magazyn logistyczny produktu gotowego o pojemności ok. 10 000 ton. Inwestycja obejmuje także budowę infrastruktury logistycznej wraz z niezbędnym zapleczem magazynowym.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA i Krajowa Spółka Cukrowa SA podpisały umowę dotyczącą dzierżawy nieruchomości pod budowę nowego terminalu przeładunkowo-wysyłkowego wraz z infrastrukturą dostępową, przeznaczoną do obsługi transportów cukru w listopadzie 2017 roku. Nowy obiekt powstał w bezpośrednim sąsiedztwie Nabrzeża Wiślanego, co umożliwia wpływanie i załadunek statków o dużej ładowności.

rel (KOWR), PBS

Fot.: Piotr B. Stareńczak, KOWR

 

Po podpisaniu listu intencyjnego KOWR - Bunge
Terminal cukrowy w Gdańsku
Terminal cukrowy w Gdańsku

 

Po podpisaniu listu intencyjnego KOWR - BungeTerminal cukrowy w GdańskuTerminal cukrowy w Gdańsku
1 1 1

Ostatnie ankiety