Porty, logistyka

Tłumy odwiedzających, rosnąca liczba zawinięć oraz statki większe niż w poprzednich latach - tak Zarząd Morskiego Portu Gdynia przedstawił kończący się dzisiaj, wizytą statku AIDAmar, sezon zawinięć statków pasażerskich.

Tegoroczny sezon statków pasażerskich w Porcie Gdynia rozpoczął się 24 kwietnia i trwał do 7 października 2019 roku włącznie.

Przy nabrzeżu Francuskim wycieczkowce cumowały w tym roku aż 54 razy, z czego łącznie cztery zawinięcia statków Viking Jupiter oraz Viking Sea były niespodziankami - nie zapowiadanymi wcześniej.

W porównaniu do poprzedniego sezonu liczba zawinięć wzrosła o cztery. Liczba pasażerów, którzy skorzystali z atrakcji Pomorza to prawie 118 tysięcy, co stanowi 17-procentowy wzrost w porównaniu do roku poprzedniego. Wpływa to na efekt ekonomiczny, albowiem każdy z pasażerów zostawia - jak stwierdzono w oficjalnym komunikacie ZMP Gdynia, w ślad za informacjami przekazaymi podczas poniedziałkowej konferencji prasowej - ok. 80 euro, co przy łącznej liczbie odwiedzających stymuluje gospodarkę regionu kwotą prawie 40 mln złotych.

- Z morskiej branży rejsów turystycznych, przychód generuje zarówno port, jak i lokalny biznes. Inne korzyści realizowane poza portem to promocja naszego regionu i impuls dla tutejszych przedsiębiorców, co w rezultacie przekłada się na dodatkowe dochody. Ściśle współpracujemy z Pomorską Regionalną Organizacją Turystyczną, aby możliwie jak najlepiej wykorzystać potencjał branży statków pasażerskich - komentuje Maciej Bąk, wiceprezes ZMPG SA.

- W tym roku każdy pasażer statku wycieczkowego zostawił w regionie około 80 euro. Biorąc pod uwagę, że do portu zawijają coraz większe jednostki, z roku na rok turystów w naszym regionie będzie przybywać. Cieszymy się, że Port Gdynia rozwijając swoją infrastrukturę bierze pod uwagę również branżę turystyczną. Rozwój Portu Gdynia to rozwój regionu oraz większe wpływy finansowe - mówi Magdalena Węgrowicz, dyrektor PROT.

Tegoroczny sezon obfitował w jednostki o wyjątkowej ofercie, nie tylko rozrywkowej. Coraz częściej armatorzy statków pasażerskich identyfikują się, podobnie jak Port Gdynia, z inicjatywą promującą ekologiczne postawy. Costa Pacifica, która przy nabrzeżu Francuskim w tym roku pojawiła się dwa razy, oprócz pysznego jedzenia serwowanego w pięciu restauracjach, racjonalnie dba o produkty spożywcze znajdujące się pod okiem kucharzy. Zgodnie z ideą "zero food waste” świeże, niewykorzystane porcje żywności przekazywane są do osób potrzebujących.

- Dobrze prosperujący biznes połączony z troską o otoczenie to dzisiaj standard, który przyciąga kolejnych klientów. Tylko reagując w sposób elastyczny jesteśmy w stanie zrobić więcej niż zakładaliśmy. Oferując usługę regularnego bunkrowania, znacznie wcześniej niż wynika to z norm unijnych, wysłaliśmy sygnał do naszego bliższego i dalszego otoczenia, że idea zrównoważonego nie jest nam obca - komentuje Adam Meller, prezes ZMPG SA. - Statki wycieczkowe coraz częściej wyposażone są w tzw. scrubbery, czyli system oczyszczania, w którym spaliny są wprowadzane są rozpylonej chmury wody, która pochłania cząsteczki siarki - dodaje.

W kolejnym sezonie do Portu Gdynia zawinie statek Disney Magic, którego wystrój i klimat przenoszą do cudownego świata bajek. Polskie miasto będzie czwartym na trasie 11-dniowego rejsu, który wyruszy z Dover, a zakończy się w Kopenhadze.
W przyszłym roku do Portu Gdynia zawinie największy do tej pory pod względem długości wycieczkowiec MSC Splendida mierzący 333,3 m - podaje ZMP Gdynia.

rel (Zarząd Morskiego Portu Gdynia SA)

Fot.: Tadeusz Urbaniak - ZMPG, Piotr Stareńczak - PortalMorski.pl 

Konferencja prasowa podsumowująca sezon wycieczkowców w porcie Gdynia z widokiem na wycieczkowiec AIDAmar.
Sapphire Princess - manewry przed cumowaniem przy nab. Francuskim

Konferencja prasowa podsumowująca sezon wycieczkowców w porcie Gdynia z widokiem na wycieczkowiec AIDAmar.Sapphire Princess - manewry przed cumowaniem przy nab. Francuskim
1 1 1

Ostatnie ankiety