Porty, logistyka

Celem inwestycji jest elektryfikacja bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego od strony lądu, w efekcie czego sterowanie ruchem zostanie zautomatyzowane.

W poniedziałek, 9 września br. podczas targów Baltexpo w Gdańsku, Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisało z Portem Gdynia umowę na unijne dofinansowanie projektu „Rozbudowa dostępu kolejowego do zachodniej części Portu Gdynia – przebudowa i elektryfikacja”. Planowane całkowite koszty inwestycji wyniosą niemal 70 milionów złotych, z czego prawie 20 milionów złotych to wsparcie ze środków unijnych.

- Polskie porty biją w ostatnich latach rekordy. W ostatnim roku przekroczyły 100 mln ton przeładunku. Mimo świetnych wskaźników nadal potrzebne są inwestycje, które zwiększą ich konkurencyjność. Warunkiem wypłynięcia na szerokie wody jest sprawna kolej, która zabierze i dowiezie towary. Dlatego i dla nas, i dla UE modernizacja dostępu zarówno drogowego, jaki i kolejowego, tzw. „ostatniej mili” do portów morskich ma priorytetowe znaczenie – podkreśla wiceminister inwestycji i rozwoju Grzegorz Puda.

Przedmiotem projektu jest elektryfikacja bocznicy Intermodalnego Terminalu Kolejowego wraz z jej przebudową, budową nowego toru oraz rozjazdów na grupie przyjazdowo-odjazdowej, a także montaż nowego systemu sterowania ruchem kolejowym (SRK). Inwestycja obejmuje elektryfikację ok. 2,5 kilometrowego odcinka linii kolejowej i prace budowlano-modernizacyjne na 12 rozjazdach – w ramach projektu powstaną cztery nowe rozjazdy, zaś osiem z nich, zostanie ponownie wbudowanych po demontażu na nowych doborach podrozjazdnic.

- Systematycznie wzrastają statystyki dla przewozów intermodalnych. W 2018 r. przetransportowano koleją ponad 17 mln ton ładunków intermodalnych – co stanowi wzrost o 15,6% w porównaniu do wcześniejszego roku. Dziś podpisana umowa jest już 33-cią, a po jej podpisaniu kwota dofinansowania środkami z funduszy europejskich, w ramach POIiŚ na lata 2014-2020, działanie 3.2 „Rozwój transportu morskiego, śródlądowych dróg wodnych i połączeń multimodalnych”, przekroczy 1,23 mld złotych - podkreśliła Joanna Lech p.o., Dyrektora CUPT.

- Polskie porty morskie są jednym z najlepszych przykładów sukcesu transformacji gospodarczej w naszym kraju. Dzięki dynamicznemu rozwojowi oraz trafnym inwestycjom, wzrost przeładunków w głównych polskich portach morskich wzrósł w ostatniej dekadzie ponad dwukrotnie. Pamiętajmy, że sukces ten nie byłby możliwy bez członkostwa Polski w UE, wspólnego europejskiego rynku i unijnej polityki spójności wspierającej duże inwestycje infrastrukturalne. Dlatego Unia wspiera i będzie wspierać rozwój takich portów jak Gdynia oraz towarzyszącej im infrastruktury transportowej – powiedział Rafał Szyndlauer, Doradca ds. politycznych i prawnych w Komisji Europejskiej.

Poprzez elektryfikację dostępu kolejowego, inwestycja usprawni funkcjonowanie transportu Intermodalnego Terminalu Kontenerowego od strony lądu. W efekcie realizacji projektu, nie będzie konieczności zmiany obsługi trakcji z elektrycznej na spalinową, a sterowanie ruchem zostanie zautomatyzowane.

Planowany termin zakończenia modernizacji to koniec stycznia 2021 roku.

rel (Centrum Unijnych Projektów Transportowych)

Komentarze   

+1 Koszt transportu
W ten rozwoj transportu srodladowego trzeba spojrzec " z przymruzeniem oka", chyba ze p dyrektor CUPT ma na mysli wykonywany lifting sluz na kanale Gliwickim? a moze po roku przestoju ruszy rozpoczeta budowa portu w Kozlu!?
10 wrzesień 2019 : 13:12 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1