Porty, logistyka

Port w Świnoujściu dzięki terminalowi kontenerowemu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 m - mówił w środę w Szczecinie prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Krzysztof Urbaś.

Planowany głębokowodny terminal będzie mógł przeładować rocznie 1,5 mln TEU.

"Port w Świnoujściu będzie przystosowany do przyjmowania największych statków na świecie o długości 400 metrów" - powiedział dziennikarzom Urbaś. Dodał, że ten potencjał będzie wykorzystywał nie tylko port w Świnoujściu. "Chcemy, żeby skorzystał z niego także port Szczecin. Dziś mamy przeładunki kontenerów w Szczecinie, ale te przeładunki troszeczkę zaczynają nam spadać. (...) Te kontenery są dziś przeładowywane w innych portach, a chcemy, żeby były przeładowywane w Świnoujściu, a następnie transportowane Odrą dalej na zaplecze polskie i zaplecze znajdujące się na zachód od Odry. Bardzo istotnym elementem całego tego projektu będzie Odrzańska Droga Wodna, która kiedyś pozwoli wykorzystywać potencjał Odry" - dodał.

Urbaś powiedział, że terminal kontenerowy to także duże wpływy dla budżetu państwa. "Jeżeli w 2011 r. wpływy z obsługi kontenerów wynosiły 10 mld zł, to w 2018 r. wynosiły one 40 mld zł z ceł, akcyz i podatków. To zostało przesunięte z portów zachodniej Europy do Polski" - dodał.

Podkreślał, że terminal kontenerowy w Świnoujściu dobrze wpisuje się w strategię Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T i tworzenie korytarza transportowego Bałtyk-Adriatyk. "Prace zostały już rozpoczęte. Szukamy partnera, który znajdzie finansowanie, zaprojektuje, zbuduje i będzie operatorem tego terminalu, co jest bardzo ambitnym zadaniem" - powiedział Urbaś.

Szacunkowe koszt całej inwestycji to około 3,5 mld zł. "Martwi nas fakt, że tak duża inwestycja jest rozgrywana lokalnie politycznie przez osoby, które chciałyby na tej inwestycji ugrać swój partykularny interes polityczny" - powiedział z kolei minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "To jest rzecz priorytetowa, nie tylko dla regionu, nie tylko dla tej części Polski, ale dla całego kraju, jak również dla tej części Europy, bo wierzymy w to gorąco, że port Szczecin-Świnoujście stanie się po prostu dominującym" - zaznaczył.

Terminal kontenerowy ma zostać zlokalizowany w porcie zewnętrznym na wschód od falochronu wschodniego istniejącego terminala LNG. Port i miejsce składowania kontenerów umieszczone zostaną na pirsie.

Terminal będzie umożliwiał równoczesną obsługę dwóch jednostek o długości 400 metrów i jednej do 200 m długości. Roczna zdolność przeładunkowa terminalu wynosić będzie około 1,5 mln TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP). W zależności od stopnia zautomatyzowania terminala pracę ma tam znaleźć od 600 do 1 tys. osób.

autor: Kacper Reszczyńskia

-5 Prom
Minister Gróbarczyk de facto ogłosił porażkę swojego flagowego projektu. W każdym normalnie funkcjonującym społeczeństwie byłoby to równoznaczne z dymisją. U nas M. Gróbarczyk będzie liderem listy kandydatów PiS do Sejmu
Podziękujmy za to partii rządzącej, bo daje to pewne nadzieje 13 pażdziernika
08 sierpień 2019 : 12:14 Piotr Jakubowski | Zgłoś
0 Prom? Jaki prom?
Ciszej nad tą trumną. ;)
08 sierpień 2019 : 12:48 Wiesław | Zgłoś
-5 NIE dla dewastacji plaży!
Dość marnowania piękna krajobrazu i przyrody dla pseudo rozwoju i zysków!
08 sierpień 2019 : 13:24 Nie | Zgłoś
-2 Brawo ty
Racja. Po co nam terminal kontenerowy w Świnoujściu skoro jest niemiecki w Hamburgu.
08 sierpień 2019 : 17:27 Marek 50+ | Zgłoś
-2 albo w Trójmieście,
gdzie masz 3 terminale z czego jeden obsługujący kilka serwisów oceanicznych. Mokre sny Gróbarczyka o dominującej funkcji Sz-Ś wobec obecnie prowadzonych inwestycji jak i planowanych są niczym innym jak mokrym snem bo z rzeczywistością nie mają nic wspólnego
12 sierpień 2019 : 09:01 KKvD | Zgłoś
0 terminal
Zbliżają się wybory, więc Departament Propagandy po porażce z promami (zakup projektu a także, co jest tajemnicą, promów w ...Chinach) ciągnie temat terminala kontenerowego. Przypomnę, że jeszcze 15- 20 lat temu taki wieeelki terminal miał powstać w Szczecinie. Nie powstał bo nastał czas na mega statki. Brednie głoszone przez ZMPSiŚ, to głównie te, że mimo braku połączenia z zapleczem lądowym terminal będzie dawał państwu nawet 40 mld zł rocznie. Na użeglownienie Odry tak by osiągnąć parametry IV i V klasy potrzeba 25 do 30 lat, na zbudowanie szybkich towarowych linii kolejowych tak by średnia prędkość pociągu nie była jak dziś 25km/h ale ponad 60km/h trzeba 20 lat. To dane oficjalne ze stron ministerstw obecnego rządu.
09 sierpień 2019 : 08:17 Andy | Zgłoś
0 terminal cd.
Wielkim osiągnięciem Departamentu Propagandy MGM i ŻŚ Oddział w Szczecinie było odkrycie, że Niemcy nie posiadają na Bałtyku głebokowodnego terminala kontenerowego. Dlaczego? Tego nikt nie dociekał, ale stwierdzono, że trzeba ten brak uzupełnić właśnie w Świnoujściu. Niemcy wykonali szereg analiz dotyczących portów Roztok, Kilonia Trawemunde-Lubeka i wyszło, że trzeba postawić na transport intermodalny - połączenie z Adriatyku do Skandynawii. Każdy z tych portów obsługuje dziennie co najmniej 40 pociągów ( tyle co Gdynia w 7-10 dni). I to jest biznes. Dlatego zamiast pleść głupoty o terminalu kontenerowym należy rozwijać projekt transportu intermodalnego na bazie terminala promowego w Świnoujściu. O tym mówią fachowcy z branży a nie politycy i służący im tzw. eksperci.
09 sierpień 2019 : 10:36 Andy | Zgłoś
0 forumowicze zaślepieni nienawiścią przez jedynie słuszną POlitycznie totalną propagandę ...
Zastanówcie się co piszecie, nie udawajcie znakomitych ekspertów z branży morskiej. Już wystarczy jeden wszystkowiedzący mądrala siedzący przez 20 lat w spedycji bloków granitowych, który teraz został wybitnym specjalistą od wszystkiego co z morzem związane i doradza Marszałkowi województwa. Doradza czyli neguje wszystko co obecna władza centralna chciałaby dokonać. Bo cóż oprócz negacji potraficie zrobić ? Wiem, wiem, 500+ jest niedobre, reforma nietykalnej sadowniczej kasty to zamach na demokrację, budowa lotniczego Portu Centralnego to idiotyzm a chęci odbudowania przemysłu stoczniowego to tylko propaganda. Teraz bierzecie na celownik port kontenerowy. Niech Wam będzie, ale ze swoimi argumentami możecie trafić jedynie do nieuków, którym morze kojarzy się tylko z parawanem na plaży. A wylewanie żółci na klawiaturę być może uspokoi na moment Wasze nerwy ...
14 sierpień 2019 : 18:50 Pijany Sztauer | Zgłoś
0 co racja to racja
heh, fajnie to opisałeś, Pijany Sztauerze :)
16 sierpień 2019 : 09:57 Forwarder | Zgłoś
0 bład
Prawda jest taka, ze gdy powstanie do dostana po tyłku porty w Gdańsku oraz Gdyni.
28 sierpień 2019 : 12:28 John Crease | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9517 4.0315
EUR 4.2733 4.3597
CHF 4.3648 4.453
GBP 4.9875 5.0883

Newsletter