Porty, logistyka

Udało się wypracować stałe połączenie z Ameryką Środkową, dzięki któremu banany dotrą bezpośrednio do Polski - poinformował we wtorek dyrektor handlowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk Adam Kłos. Dodał, że pierwsze statki zawiną do Gdańska w sierpniu. 

"Dzięki współpracy handlowej między firmami Citronex i Cargofruit a ZMP Gdańsk udało się wypracować w tym roku przeładunki bananów, które trafią na polski rynek bezpośrednio z polskiego portu, stąd - z Gdańska” - ujawnił dyrektor Kłos przy okazji prezentowania wyników przeładunkowych portu w I półroczu.

Dodał, że port kilka lat temu przeładowywał banany, ale nieregularnie, te ładunki przejęły później porty niemieckie. W efekcie banany docierały z Ameryki Środkowej do portów niemieckich kontenerowcami, a potem do Polski koleją.

Dyrektor poinformował, że 4 tys. ton bananów co tydzień będą dostarczały chłodniowce bezpośrednio z krajów Ameryki Środkowej. Jak podkreślił, statki przywiozą banany już w kartonach.

Statki będą przyjmowane na obszarze WOC (Wolnego Obszaru Celnego) przy terminalu Cargofruit. Firma Cargofruit Sp. z o.o. rozpoczęła działalność w 1997 roku jako specjalistyczna baza przeładunkowo-składowa przeznaczona do obsługi towarów pochodzenia rolno-spożywczego, głównie importowanych drogą morską owoców cytrusowych i bananów, a także drobnicy dostarczanej w kontenerach do portów Trójmiasta. Lokalizacja firmy na terenie Wolnego Obszaru Celnego Portu Gdańsk daje gestorom towarów szereg przywilejów celnych.

Cargofruit dysponuje magazynami o łącznej powierzchni ok. 20 tys. m². Składa się na nią sześć komór klimatyzowanych o powierzchni 12 tys. m². Zróżnicowana pojemność komór umożliwia stworzenie optymalnych warunków składowych w zależności od rodzaju i ilości towaru. Zakres temperatur wynosi od +5 do +15 °C. Pozostałe 8 tys. m² przeznaczone jest na składowanie towarów drobnicowych nie wymagających zachowania reżimu temperatur.
Nowoczesne stanowiska przeładunkowe umożliwiają bezpieczny wyładunek lub załadunek towarów na lądowe i morskie środki transportu. Bocznica kolejowa dochodząca bezpośrednio do magazynu zapewnia możliwość obsługi ładunków przewożonych wagonami.

 PAP, PBS (PortalMorski.pl)

1 1 1

Źródło:

Ostatnie ankiety