Porty, logistyka

Rosja planuje budowę portu głębokowodnego w miejscowości Jantarny w obwodzie kaliningradzkim; władze regionu mają przygotować biznesplan i przedstawić go rządowi Rosji. Maksymalna możliwość przeładunkowa portu ma sięgać 48 mln ton.

O planach portu w Jantarnym poinformował najpierw dziennik „Kommiersant”, powołując się na list Andrieja Biełousowa, doradcy Władimira Putina, skierowany do rosyjskiego prezydenta. Władze obwodu kaliningradzkiego potwierdziły, że pracują nad biznesplanem, ale odmówiły podania szczegółów.

Władze obwodu mają przygotować biznesplan do 1 lipca. Do 1 września rząd Rosji oceni projekt z punktu widzenia udziału państwa i przyciągnięcia inwestorów zagranicznych. Wartość projektu szacowana jest na 200 mld rubli (3,1 mld USD), z czego jedna czwarta ma pochodzić z budżetu.

Pomysł budowy takiego portu w obwodzie kaliningradzkim pojawił się w zeszłej dekadzie. Później planowano powstanie portu towarowo-pasażerskiego w mieście Pionierskij i portu morskiego w Jantarnym. Eksperci oceniają projekt w Jantarnym sceptycznie ze względu na nadwyżki mocy przeładunkowych innych portów rosyjskich na Bałtyku – pisze „Kommiersant”.

awl/ ndz/ mal/

Komentarze   

+6 Jantarny
I sowiety wybuduja, nikt nie zaprotestuje!!
27 maj 2019 : 10:39 Stary Kolejarz Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+15 Ruscy mają nas za frajerów
myślą ,ze wybudują sobie port a my im szeroko otworzymy granice z obwodem kaliningradzkim tylko po to aby ich porcik przechwytywał ładunki z polski , która ma już w planach budowę Portu Centralnego w Gdański i Portu zewnętrznego w Gdyni ,które będą służyły do obsługi wzrostu przeładunków naszego handlu zagranicznego , ciekawe dla kogo i skąd będzie te 48 mln ton towarów bo na pewno nie z polski a sam obwód nie jest w stanie wygenerować takiej ilości przeładunków .
27 maj 2019 : 11:30 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Ani Polska ani Litwa
Nie będą się starać żeby rosyjski port w obwodzie Królewieckim był dobrze skomunikowany z naszymi szlakami transportowymi bo po co mamy sobie robić konkurencje dla portów nad zatoką Gdańską a Litwini dla portu w Kłajpedzie. Dodatkowo dobra szeroka droga spinająca Kaliningrad z Białorusią byłaby zagrożeniem dla Litwy w przypadku rosyjskiego ataku na państwa Bałtyckie. Jeśli miałbym na miejscu Litwy wydać duże pieniądze na drogi to byłby to szlak północ południe spinający państwa Bałtyckie z Polską przedłużenie Via Baltica kończące się w Estonii oraz szlak wschód zachód Mińsk-Wilno-Kowno-Kłajpeda
28 maj 2019 : 07:29 RafałS Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+14 I wszystko jasne
I już wiadomo, w czyim interesie są protesty, dziłania i inne takie wygłupy przeciwników Przekopu. Tu nie chodzi o ekologię, to jawny sabotaż, tak działają agenci wpływu.
27 maj 2019 : 11:40 Przekop Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-10 zależy dla kogo "jasne"
Port głębokowodny i 48 mln przeładunków nie ma nic wspólnego z portem i przekopem dla kajaków (5 m głębokości) i 300 tyś. ton (w szczycie) w Elblągu. Po co ruskim taki port nie mający połączenia z "matiuszką", ich problem, może mają takie mocarstwowe ambicje jak nasz ukochany PREZES.
27 maj 2019 : 13:31 maciek2 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 !
Antoni M. z Bartłomiejem "misiem" M. ?
29 maj 2019 : 16:15 Czekoladowy Książe Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+4 Białoruś
Cytuję taka prawda:
myślą ,ze wybudują sobie port a my im szeroko otworzymy granice z obwodem kaliningradzkim tylko po to aby ich porcik przechwytywał ładunki z polski , która ma już w planach budowę Portu Centralnego w Gdański i Portu zewnętrznego w Gdyni ,które będą służyły do obsługi wzrostu przeładunków naszego handlu zagranicznego , ciekawe dla kogo i skąd będzie te 48 mln ton towarów bo na pewno nie z polski a sam obwód nie jest w stanie wygenerować takiej ilości przeładunków .


Przecież to jasne - gra toczy się wymianę towarową naszego wschodniego sąsiada - Białorusi.
28 maj 2019 : 03:50 Przekop Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 + UKR
Cytuję Przekop:
Cytuję taka prawda:
myślą ,ze wybudują sobie port a my im szeroko otworzymy granice z obwodem kaliningradzkim tylko po to aby ich porcik przechwytywał ładunki z polski , która ma już w planach budowę Portu Centralnego w Gdański i Portu zewnętrznego w Gdyni ,które będą służyły do obsługi wzrostu przeładunków naszego handlu zagranicznego , ciekawe dla kogo i skąd będzie te 48 mln ton towarów bo na pewno nie z polski a sam obwód nie jest w stanie wygenerować takiej ilości przeładunków .


Przecież to jasne - gra toczy się wymianę towarową naszego wschodniego sąsiada - Białorusi.


Dodatkowo - wymiana towarowa Ukrainy na wypadek ewentualnego zablokowania Odessy. Przecież to są oczywistości na poziomie elementarnym.
Rzekłbym - geopolityka dla opornych :-)
28 maj 2019 : 06:54 Przekop Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: