Porty, logistyka

W czwartek, 6 grudnia rozpoczęło się w Gdyni V Forum Korytarza Bałtyk–Adriatyk. Oprócz reprezentantów polskich regionów, w dwudniowym spotkaniu uczestniczą także przedstawiciele szwedzkiego regionu Blekinge. Ma to związek m.in. z podjętą współpracą związaną z rozwojem połączeń Korytarza z innymi korytarzami sieci bazowej w regionie Morza Bałtyckiego. 

Spotkanie o charakterze roboczym ma pomóc znaleźć skuteczne rozwiązania, które sprawią, że Bałtyk nie będzie dzielił głównych szlaków komunikacyjnych i transportowych biegnących ze Skandynawii do Europy Środkowej i Wschodniej, a stanie się pomostem dla rozwoju transportu w tej części starego kontynentu. Budowa autostrady wodnej łączącej Skandynawię z Polską sprawi bowiem, że polskie porty będą ważnym elementem szlaku transportowego, a nie ich peryferyjną częścią. Aby zrealizować ten cel, trzeba jednocześnie rozwijać Korytarz z dala od Bałtyku, o czym także mówiono podczas forum.       

– Ostatnie lata i praca jaka została wykonana przez wszystkich sygnatariuszy porozumienia daje efekty. Po pierwsze bierzemy czynny udział w opiniowaniu projektów, które dotyczą rozwoju całego korytarza Bałtyk–Adriatyk. Po drugie pojawiają się nowe perspektywy udziału poszczególnych samorządów oraz prywatnych podmiotów w całym procesie działania korytarza transportowego. Po trzecie, miasta coraz aktywniej uczestniczą we wszystkich procesach rozwojowych również w tworzeniu klimatu związanego z ważnym elementem budowy ostatniej mili, który zawsze jest elementem najsłabszym, wąskim gardłem. Po czwarte szukamy nowych rozwiązań. Na bazie transportowej Gdynia–Karlskrona lub Gdańsk–Sztokholm, chcemy budować autostrady morskie, które po ich przyjęciu w takiej formule staną się przedłużeniem korytarza Bałtyk–Adriatyk – mówił podczas forum Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego i jednocześnie prezes Zarządu Stowarzyszenia Polskich Regionów Korytarza Transportowego Bałtyk–Adriatyk.

Jak dodaje wicemarszałek Ryszard Świlski, istotne dla Pomorza jest to, że ta współpraca, która trwa od 1999 roku z południowymi regionami Szwecji daje efekty. Obroty portu gdańskiego w relacjach z partnerami szwedzkimi są najwyższe i stanowią ogromny procent wszelkich przeładunków pomiędzy Szwecja a Polską. 

– Co ciekawe, Polska dla naszych zamorskich sąsiadów z regionu Blekinge w pewnych obszarach jest przykładem do naśladowania. Partnerzy ze Szwecji chcą czerpać od nas z doświadczeń choćby w pozyskiwaniu środków unijnych, czy rozwoju infrastruktury. Warto wymieniać się tymi poglądami, warto patrzeć co partnerzy mają najlepsze, co mogą przekazać innym – dodaje Świlski.

V Forum Korytarza Bałtyk–Adriatyk zakończy się w piątek, 7 grudnia podsumowaniem dwudniowych obrad.

Tekst i fot.: Sławomir Lewandowski      

1 1 1

Ostatnie ankiety