Porty, logistyka

W Porcie Gdynia systematycznie wzrasta wolumen kontenerowych obrotów, co wynika bezpośrednio z dużego potencjału przeładunkowego gdyńskich terminali kontenerowych, jak i z efektywności prowadzonych przez obydwa terminale operacji. Planowana jest także budowa Portu Zewnętrznego, który ma być przede wszystkim olbrzymim terminalem kontenerowym. Dlatego też 4 grudnia br. w Marsylii odbyło się robocze spotkanie przedstawicieli Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA na czele z prezesem zarządu – Adamem Mellerem z przedstawicielami CMA CGM - jednego z największych przewoźników kontenerowych na świecie - Jean-Yves Duval - senior V-ce President Group Operations Procurements and Cost Efficiency oraz Franck Magarian -V-ce President Procurement Ports and Terminals.

Podczas spotkania kierownictwu CMA CGM zaprezentowano zarówno obecny potencjał Portu Gdynia, jak i najbliższe plany inwestycyjne. Przekazano przede wszystkim informacje dotyczące potencjału przeładunkowego kontenerów w Porcie Gdynia i możliwości przyjmowania, dzięki oddaniu do użytku powiększonego akwenu obrotnicy nr 2, większych statków kontenerowych. Ponadto zaprezentowano plany dotyczące modernizacji Portu Wewnętrznego poprzez jego pogłębienie i poszerzenie wejścia do portu oraz pogłębienie toru podejściowego. Przedstawiono również najważniejszą inwestycję gdyńskiego portu jaką jest budowa Portu Zewnętrznego, która wzbudziła duże zainteresowanie gospodarzy spotkania. Natomiast Port Gdynia otrzymał zapewnienie, że zostanie włączony do trwającej właśnie dyskusji na temat zacieśnienia współpracy w ramach obsługi połączeń typu Short Sea Shipping.

Tego samego dnia przedstawiciele Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA spotkali się z przedstawicielami portu w Marsylii. Wizyta rozpoczęła się w terminalu ro-ro, gdzie pokazano nowoczesne rozwiązania ekologiczne związane z zasileniem on-shore statków w energię elektryczną. Przedstawiciele ZMPG SA mieli okazję obejrzeć i zapoznać się z działaniem zarówno części nadbrzeżnej instalacji, jak i rozwiązań zaimplementowanych na statku. Nowoczesny system zasilanie statku w energię elektryczną jest olbrzymim krokiem w kierunku ograniczenia emisji CO2 oraz innych szkodliwych substancji do atmosfery.

- Trzeba podkreślić, że port w Marsylii podobnie jak Port Gdynia mają podobną specyfikę z uwagi na położenie praktycznie w granicach miasta – akcentował Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia SA. - Wszelkie kroki zmierzające do ograniczenia szkodliwych emisji nabierają wyjątkowego znaczenia i wpisują się w realizowaną strategię Portu Gdynia jako budowę tzw. „Green and Smart Port”, a doświadczenia zebrane w trakcie takich wizyt przełożą się w przyszłości na podobne rozwiązania zastosowane chociażby na jednej najważniejszych aktualnie prowadzonych inwestycji – budowie nowego terminala promowego.

Następnie przedstawiciele Portu Gdynia wzięli udział w prezentacji Portu Marsylia oraz rozwiązań w zakresie zasilania statków w energię elektryczną stosowanych w tym porcie jak też rozwiązań technicznych w tym zakresie zaprezentowanych przez przedstawicieli firmy Schneider Electric. Spotkanie było okazją do zacieśnienia relacji pomiędzy portami, bowiem oba porty funkcjonują w ramach korytarzy sieci bazowej TEN-T.

rel (Port Gdynia SA)