Magazyn branży morskiej

Zamów już dziś. Darmowa dostawa

kup teraz

Porty, logistyka

W piątek w Szczecinie podpisano umowę na zaprojektowanie oraz wykonanie robót budowlanych i pogłębiarskich w ramach modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 metra. Inwestycja pozwoli na przyjmowanie w szczecińskim porcie większych statków.

Wykonawcą przedsięwzięcia jest konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv. Firmy mają 42 miesiące od podpisania umowy na wykonanie inwestycji.

Inwestycja wpłynie na rozwój szczecińskiego portu - powiedział minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk. "Ta stagnacja, która trwała (...) wynikała przede wszystkim z ograniczeń w dostępie do portu w Szczecinie, ograniczenia pod kątem głębokości toru żeglugowego i to udało się dziś zmienić" - dodał.

"Wcale nie było przesądzone, że ta inwestycja będzie realizowana. Nawet proszono nas, żebyśmy przygotowywali dowody na to, że pogłębienie toru żeglugowego przyniesie pozytywny efekt dla Szczecina. Nikomu nie trzeba było w Szczecinie mówić, że to jest jedyna rzecz, która spowoduje, że port się rozwinie" - podkreślał Gróbarczyk.

Jak zapewniał, "Dołożymy wszelkich starań, żeby port w Szczecinie był po prostu konkurencyjny nie tylko w Europie, ale i na całym świecie, bo myślę, że okres odpływu, ograniczania możliwości, hamowania rozwoju mamy już za sobą, a przed nami jest okres przypływu, realizacji szans, rozwoju i tego, żeby w końcu Szczecin był nowoczesnym, wspaniałym miastem".

W ostatnich latach wizja pogłębienia toru wodnego wcale nie była oczywista - powiedział z kolei szef MSWiA Joachim Brudziński.

"Mieliśmy polityków, którzy mówili, jaka gospodarka morska? Z samego przemysłu drzewnego mamy więcej niż z zapyziałej gospodarki morskiej. Jaki Szczecin portem morskim? Jakie stocznie. Po co to wszystko? Jakie akademie morskie? Zamknąć, zaorać, niech tutaj będzie zagłębie dla zakładów fryzjerskich. Nie mam nic przeciwko zakładom fryzjerskim, ale pamiętacie państwo, że byli tacy, którzy doświadczonych, wykwalifikowanych stoczniowców wysyłali na kurs psich fryzjerów i stylistów. Nie mam nic przeciwko paniom i panom, którzy się tym zajmują, tymi naszymi młodszymi braćmi czworonogami, ale kto o zdrowych zmysłach przyjmuje, że wykształconego stoczniowca, spawacza, montera wysyłać na kurs psich stylistów i monterów" - pytał Brudziński.

Prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście Dariusz Słaboszewski podkreślał, że głębszy tor wodny to możliwość przyjmowania w portach większych statków. "Ta głębokość techniczna, nad którą dziś zaczynamy pracować (…) uwolni także nowe tereny inwestycyjne; 140 hektarów dodatkowych terenów wzdłuż Ostrowa Grabowskiego po wschodniej i zachodniej stronie. To są tereny, dla których już dziś możemy szukać potencjalnych inwestorów" - dodał Słaboszewski.

Dzięki inwestycji maksymalne dopuszczalne zanurzenie statków zawijających do Szczecina zwiększy się do ok. 11 metrów (obecnie jest to 9,15 metra). Dzięki temu zapewniona zostanie dostępność szczecińskiego portu dla grupy dużych statków i brak będzie konieczności ich tzw. odlichtunku w Świnoujściu przed dalszą drogą do szczecińskiego portu. Statek, który obecnie wchodzi z ładunkiem ok. 20 tys. ton, po pogłębieniu toru będzie mógł wejść z ładunkiem prawie dwukrotnie większym.

W zakresie robót znalazło się pogłębienie toru na odcinku 62 km z poszerzeniem do szerokości 100 m w dnie na prostych odcinkach z poszerzeniami na łukach i odcinkach przejściowych, a także wykonanie mijanek. Roboty obejmą również m.in. przebudowę skarp brzegowych bez umocnień, niwelację dna w strefie Świnoujścia, budowę i przebudowę umocnień brzegowych i budowli hydrotechnicznych oraz pogłębienie i poszerzenie obrotnic statków. W opisie znalazła się także budowa nowych pól refulacyjnych - sztucznych wysp na Zalewie Szczecińskim.

W grudniu 2017 r. podpisano umowę potwierdzającą przyznanie unijnych środków na modernizację toru wodnego, która będzie kosztowała około 1,38 mld zł, z czego unijne dofinansowanie to 1,18 mld zł.

Planowana inwestycja jest kontynuacją i trzecim etapem projektu modernizacji toru wodnego Świnoujście-Szczecin. Jej drugi etap pod nazwą "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin (Kanał Piastowski i Mieliński), strona wschodnia i zachodnia" zrealizowano w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko w perspektywie finansowej 2007-2013.

autor: Kacper Reszczyński

Komentarze   

+3 Czytaj - zniszczenie Zalewu
Czytaj - na zniszczenie Zalewu Szczecińskiego i żyjących z niego rybaków. Czemu nikt nie pisze, że ta inwestycja to wzburzenie osadów, zamulenie tarlisk w Zalewie i jeszcze dodatkowo usypanie wielkich, sztucznych wysp tuż przy traliskach sandacza i okonia. To koniec ryb i rybaków w Zalewie. Smutne. Nie zapomnimy tego Panu, Pani Gróbarczyk.
29 wrzesień 2018 : 08:27 Trzebieski Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 Tor wodny Sz-n - świnoujście
Jakoś nikt z rybaków nie protestował, gdy Niemcy tworzyli tor wodny na Zalewie i pobudowali Wyspę Refulacyjną oraz wyspę Chełminek, największe zaś połowy na Zalewie to lata powojenne... Najwięcej szkody w myśleniu i postrzeganiu świata czynią media i powszechna telekomunikacja.
29 wrzesień 2018 : 10:36 pies_na_buraki Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+7 Jutrzenka wreszcie nadeszła
Brudziński coś mówi o odbudowie przemysłu stoczniowego ?! Ten sam Brudziński, który wraz z Morawieckim i Gróbarczykiem uroczyście kładł stępkę pod prom dla PŻB ? Panie Brudziński stępka już się wyleżała, kiedy przyjdzie czas na prom ? Tu też opozycja rzuca kłody pod nogi ? Zarówno budowa tunelu pod Świną w Świnoujściu, jak też pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście są prawie w całości finansowane przez UE. Tę samą Unię, na którą politycy PiS plują każdego dnia, a urzędników tam pracujących Brudziński nie tak dawno jeszcze nazywał urzędniczynanmi. Ale o wsparciu UE w swym propagandowym wystąpieniu Brudziński nie powie ani słowa. Nie wspomni też o tym, że ta inwestycja jest trzecim etapem modernizacji toru wodnego Szczecin-Świnoujście. A kto realizował dwa poprzednie etapy ?
29 wrzesień 2018 : 12:41 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+6 Naród z Partią, Partia z Narodem
Piękne zdjęcie, z politykami PiS jak z obrazka. Idealne do propagandowego albumu. Niech ciemny lud wie komu zawdzięcza swój dobrobyt.
29 wrzesień 2018 : 12:47 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+5 mam pomysł
Rząd powinien zainwestować w kupony totolotka pieniądze przeznaczone na inwestycje gospodarcze.Inwestowanie w pogłębianie jakichś tam torów wodnych lub przekopy mierzei,tunele pod rzekami,stocznie, jest ze wszech miar wielce kontrowersyjne .
30 wrzesień 2018 : 10:57 hihi Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Prawda boli cz 1
Prawda jest taka ,ze za poprzednich rządzących ekip PO i inni Polska stała d...ą do morza po mimo ,że w tych partiach było wielu premierów z wybrzeża to skutecznie zniszczono prawie cały dorobek zbudowany do 1989 bo po tym roku Polska gospodarka morska była systematycznie zwijana aby nie stanowić konkurencji dla Niemiec i innych państw których agenci rękoma tzw. POlityków zaorali skutecznie dorobek wielu pokoleń. Za nowej ekipy na pewno powstanie kanał do Elbląga, Centralny port morski w Gdańsku ,zewnętrzy port w Gdyni ,Terminal kontenerowy w świnoujsciu , odbudowane zostaną stocznie w Gdańsku i Szczecinie
01 październik 2018 : 09:49 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Prawda boli
,pogłębiony zostanie tor wodny do portu w Szczecinie ,rozbudowany port w Ustce ,odbudowana Polska Marynarka Wojenna , zbudowanych zostanie 10 promów dla polskich firm Unity Line i PŻB , rozbudowany zostanie Por w Szczecinie na wyspie Ostrów .Wymieniłem te wszystkie inwestycje ,które mają już w dużej części zapewnione finansowanie co przełoży się na odbudowę pozycji polski na morzu .
A teraz zadajcie sobie pytanie co z poprzednich ekip złodzieje i oszuści zbudowali dla polskiej gospodarki morskiej?
01 październik 2018 : 09:50 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Bicie propagandowej piany
Oj, oj, oj... już się tak taka prawdo nie rozpędzaj. Jak wygląda skuteczność PiS-u w zarządzaniu gospodarką, nie tylko morską, widzimy właśnie na Pochylni Wulkan dawnej Stoczni Szczecińskiej. Może ty taka prawdo wiesz, kiedy stępka położona już ponad rok temu zostanie zwodowana ? Przypomnę, bo widać z pamięcią u ciebie nie po drodze, że rząd dawnej koalicji PO-PSL rządził w czasie drugiego największego w historii kryzysu gospodarczego, a polska gospodarka zderzyła się z gospodarka unijną i z unijnymi przepisami. Może przypomnij co dla gospodarki morskiej zrobił PiS za poprzednich swych rządów ? Sprzedał Stocznię Gdańską ?! Którą teraz zrujnowaną odkupił ?! Ile Polska na tym straciła ? Dzisiaj koniunktura gospodarcza jest wyśmienita i co ? Gdzie te promy dla PŻB i Unity Line ? Gdzie te nowe okręty podwodne, gdzie Miecznik i Czapla ?
02 październik 2018 : 07:54 Jato Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: