Magazyn branży morskiej

Zamów już dziś. Darmowa dostawa

kup teraz

Porty, logistyka

W piątek, 28 września odbędzie się uroczyste podpisanie umowy pomiędzy dyrektorem Urzędu Morskiego w Szczecinie a wykonawcą robót budowlanych i pogłębiarskich, w ramach inwestycji "Modernizacja toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m", konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv.

Uroczystość odbędzie się 28 września 2018 roku, o godz. 12:00, w siedzibie Urzędu Morskiego w Szczecinie, przy pl. Stefana Batorego 4, w sali konferencyjnej 118. Udział w niej weźmie Marek Gróbarczyk - minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej.

Pogłębienie toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości technicznej 12,5m to jedna z podstawowych inwestycji, związana nie tylko z rozwojem portu w Szczecinie, ale także ważny impuls dla rozwoju całego regionu.

Głębokość techniczna liczącego 68 km toru wodnego łączącego Świnoujście ze Szczecinem, prawie na całej długości, wynosi 10,5 m. Pozwala to na bezpieczną żeglugę statków o zanurzeniu 9,15 m. Bałtycki standard w zakresie głębokości akwenów w portach morskich czy terminalach kontenerowych to obecnie 15-16 m. Warunkiem utrzymania przez port w Szczecinie budowanej przez lata pozycji konkurencyjnej jest realizacja pogłębienia toru wodnego.

rel (Urząd Morski w Szczecinie, ZMPSiŚ SA)

Komentarze   

-5 port
Być może się mylę, ale Szczecin nie leży nad Bałtykiem. Do niego prowadzi tor wodny o długości 70 kilometrów. Morskość Szczecina od zawsze pozytywnie szokowała. Problem w tym, że ta morskość niezmiernie kosztuje nasze państwo a efekty jak są tak i zawsze będą mizerne. Tak było, jest i będzie. Po prostu, ten port nie ma konkurencyjności, jest typowym zadupiem z ludźmi o wielkim morskim sercu i nic więcej. Być może należałoby się zwyczajnie zastanowić czy aby to pogłębianie toru i coroczne związane z utrzymaniem głębokości zasypywanie urobkiem z refulacji kolejnych obszarów zalewu szczecińskiego ma sens. Po pogłębieniu toru pewne jest jedno. Za 50 lat zalewu już nie będzie, ostanie się jedynie głęboka rynna.
26 wrzesień 2018 : 14:36 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 J
Do port.

A czy szanowny Pan był może w Antwerpii? Której to port tez nie leży nad "morzem". A no i niech zgadnę Pan Port jest z Trójmiasta, nieprawdaż ?
26 wrzesień 2018 : 15:18 PJ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 port
A Hamburg , Rouen , Lubeka , Gandawa itp , itd a najbardziej krzywo patrzą ,, sąsiedzi "
27 wrzesień 2018 : 07:36 ja cuś Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
-1 PORT
Hamburg jest dalej od morza niż Szczecin i też będzie pogłębienie toru
27 wrzesień 2018 : 10:37 Jerzy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Koniec rybactwa
Pan Minster Gróbarczyk oczywiście zdaje sobie sprawę z tego, że ta inwestycja oznacza koniec tak lubianego przez niego rybactwa przybrzeżnego, rodzinnego i małoskalowego jakie funkcjonuje na Zalewie? Uwolnienie ton zawiesiny i sypanie sztucznych wysp tuż przy tarliskach sandacza i okonia oznacza koniec ryb, a potem rybaków na tym akwenie. MIR chciał nas bronić, ale Minuster kazał im milczeć. ZUT pisze durne analizy na polityczne zamówienie i za pieniądze Ministsrestwa, ale to nic nie zmieni. Sandacz i okoń po tej inwestycji z Zalewu znikną i zostanie nam jazgar i babka, a z tego rybcy się nie utrzymają. Dziękujemy, Panie Gróbarczyk. Trzebież, Stepnica, Wolin i inne porty tego Panu nie zapomną, nie ma Pan po co tu się pokazywać. Zresztą po co, nie będzie gdzie przewieźć Prezesa na rybki...
27 wrzesień 2018 : 20:07 TRB_STP_WOL_KRS Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Porrty
Pod względem hydrotechnicznym Inna droga prowadzi do Hamburga czy Lubeki a inna do Szczecina. Tam droga wiodąca do położonego w głębi lądu portu to RZEKA. Do Szczecina tor wodny poprowadzony jest od Świnoujścia :kanałami Mielińskim i Piastowskim, zalewem szczecińskim, przekopami, kanałami , jeziorem Dąbie i rzeką Odrą. Struktura wielce złożona i klopotliwa w utrzymaniu. Do tego zimą spiętrzona kra na zalewie wymusza żeglugę w konsolach. Koszty utrzymania pogłębionego i poszerzonego w dnie toru wzrosną o ponad 100% (patrz strona Urzędu Morskiego w Szczecinie). Dlaczego? Każde dziecko w szkole gimnazjalnej już wie, że powiększenie przekroju koryta powoduje spowolnienie przepływu wody, stąd piach nisiony rzeką w większości osiądzie na dnie tegoż koryta, czyli niewiele zostanie wyniesione na Zatokę Pomorskką.
29 wrzesień 2018 : 09:38 Andy Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1