Porty, logistyka

Szef władz francuskiego regionu Hauts-de-France Xavier Bertrand nazwał "skandaliczną i nieakceptowalną" propozycję Komisji Europejskiej, by po Brexicie handel między UE a Irlandią omijał francuskie porty - podał we wtorek "Telegraph".   

"Zgodnie z unijną propozycją taki krok miałby być konieczny w celu uniknięcia możliwych wielogodzinnych opóźnień ze względu na konieczność dokładnej kontroli towarów skierowanych do Wielkiej Brytanii oraz ryzyko strajku francuskich pracowników portów" - czytamy w tekście.

Zgodnie z sugestią KE handel miałby odbywać się przez belgijskie porty w Zeebrugge i Antwerpii, a także przez holenderski Rotterdam - są one mniej obciążone ruchem drogowym.

Bertrand powiedział "Telegraphowi", że propozycja ta jest "skandaliczna i nieakceptowalna". "Ryzyko (wystąpienia) korków na granicy w przypadku ponownego wprowadzenia kontroli celnych po Brexicie jest takie samo dla Francji, Belgii i Holandii, więc dlaczego zdecydowano się na dyskryminację naszych portów? Komisja Europejska powinna ponownie się temu przyjrzeć, a francuski rząd powinien zareagować" - powiedział.

Dotychczasowe propozycje Londynu dotyczące współpracy celnej były odrzucane jako potencjalnie naruszające zasady wspólnego rynku UE i cztery unijne swobody (przepływu towarów, usług, kapitału i osób), co zdaniem UE prowadziłoby do niebezpiecznego precedensu w prawie unijnym i prowokowało pytania o preferencyjne traktowanie Wielkiej Brytanii w porównaniu z innymi państwami trzecimi, z którymi Wspólnota ma porozumienia handlowe.

Wielka Brytania powinna opuścić Unię Europejską 29 marca 2019 roku. Zgodnie z porozumieniem o okresie przejściowym wszystkie dotychczasowe zasady, w tym dotyczące swobody przepływu osób, będą obowiązywały do 31 grudnia 2020 roku.

Z Londynu Jakub Krupa

Źródło mapy: "Ro-ro & Ferry Atlas Europe 2016/2017"

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.2529 4.3389
EUR 4.5575 4.6495
CHF 4.4327 4.5223
GBP 5.3466 5.4546

Newsletter