Porty, logistyka

W Porcie Zewnętrznym w gdańskim porcie dojdzie do rozbudowy i modernizacji sieci drogowo-kolejowej. Umowę w tej sprawie podpisano we wtorek w Zarządzie Morskiego Portu Gdańsk. Wartość inwestycji, która zakończy się w październiku 2020 r., to ok. 176 mln zł. Prace wykona, wyłoniona w przetargu, firma NDI S.A.

Jak wyjaśnił PAP prezes ZMPG Łukasz Greinke Port Zewnętrzny w porcie gdańskim to teren, na którym znajdują się wszystkie terminale głębokowodne, umożliwiające przyjmowanie największych jednostek przypływających do Gdańska.

W ramach przedsięwzięcia zmianie ulegnie m.in. układ komunikacyjny w Porcie Zewnętrznym, w tym ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Pojawi się dodatkowy tor do terminalu DCT, nowe tory do terminali węglowych oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Dodatkowo, powstanie niewielki parking buforowy dla aut ciężarowych, pierwszy w tej części portu.

"Ta inwestycja ma gigantyczne znaczenie, ponieważ upłynni ruch w porcie. Spowoduje, że będziemy mieli nowe i lepsze połączenia drogowe, przede wszystkim dotyczy to terminalu DCT, do którego dostęp będzie bezkolizyjny. Dzięki tej inwestycji staniemy się dużo bardziej atrakcyjni, ponieważ można nawet mieć najlepszy terminal przeładunkowy, ale nic po nim, skoro tuż za bramą terminalu występowałaby kongestia (blokowanie się) ładunków na dowozie kontenerów" - podkreślił Greinke.

Wartość kontraktu podpisanego między ZMPG a NDI wynosi prawie 176 mln zł, z czego 85 proc. stanowi dofinansowanie z Unii Europejskiej w ramach programu CEF (Connecting Europe Facility).

autor: Robert Pietrzak

1 1 1

Źródło: