Porty, logistyka

Stworzenie nowego Portu Centralnego w Gdańsku to inwestycja z myślą o XXII wieku i następnych pokoleniach - mówił w telewizji "wPolsce.pl" minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Marek Gróbarczyk.

Szef MGMiŻŚ przypomniał, że władze Portu Gdańsk podpisały już umowę na wykonanie projektu Portu Centralnego. Dodał, że teraz "trzeba przeprowadzić całą serię badań i ostatecznie zaprojektować ten port".

Podstawą były obecny Port w Gdańsku, bo "Gdańsk ma najlepsze warunki pod katem rozwojowym". - Dzisiaj jest te 5 minut, które musimy wykorzystać pod kątem rozbudowy - zaznaczył. - Chodzi o zalądowienie blisko 50 ha morza, czyli zbudowanie zupełnie nowego portu i wyjście całkowite w morze - mówił Gróbarczyk. Efektem byłoby, wynika ze słów ministra, ponad dwukrotne powiększenie obecnych możliwości przeładunkowych. - Tworzymy zupełnie nowy obszar, przede wszystkim pod kątem transportu i przeładunku kontenerowego, masowego, drobnicowego, niewykluczone, że również gazowego - deklarował.

Przyznał, że to inwestycja na wiele lat, ale kluczowe jest rozpoczęcie prac jak najszybciej.

Minister podkreślał, że "to jest wiekowa inwestycja" i porównał ją do budowy Gdyni w dwudziestoleciu międzywojennym. Gdynia, jak dodał, "też swego czasu była kontestowana", ale dziś "funkcjonowanie transportu morskiego bez Gdyni byłoby po prostu niemożliwe".

- W związku z tym dzisiaj myślimy o XXII wieku, może to zbyt patetycznie brzmi, ale tak po prostu jest. Bo stworzenie tego nowego portu to jest po prostu to, co dajemy następnemu pokoleniu, wprowadzając go na zupełnie inną półkę w ramach konkurencji i uzyskiwania korzyści z tytułu transportu morskiego - powiedział Gróbarczyk.

22 maja Zarząd Morskiego Portu Gdańsk podpisał umowę na opracowanie koncepcji Portu Centralnego. Rozpisany w ostatnich dniach grudnia 2017 roku przetarg na koncepcję budowy Portu Centralnego wygrało konsorcjum, na które składa się Projmors Biuro Budownictwa Morskiego oraz Mosty Gdańsk.

Docelowo w ramach Portu Centralnego na ok. 500 ha, ma powstać kilka terminali o zróżnicowanym przeznaczeniu, m.in. masowy, drobnicowy, pasażerski czy terminal dla ładunków ro-ro. Inwestycja zakłada stopniowe powstawanie kolejnych terminali, w zależności od potrzeb prywatnych operatorów. Konsorcjum ma opracować koncepcję budowy PC w ciągu 10 miesięcy. Wykonawca przedstawi trzy warianty koncepcji Portu. Każdy musi zawierać mapę oraz część opisową. Dokument będzie zawierał pogłębione analizy dotyczące m.in. popytu na morski transport towarów czy przewozy pasażerskie w skali kraju, kontynentu i całego świata, a także obecnych potoków strumieni towarowo-pasażerskich w Porcie Gdańsk. Budowa Portu Centralnego ma zostać sfinalizowana do końca 2027 roku.

Źródło: