Porty, logistyka

Marek Gróbarczyk, minister Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odwiedził 22 maja port morski w Ustce. Wizyta związana była z podpisaną dzień wcześniej w Gdyni umową pomiędzy ARiMR i Urzędem Morskim w Słupsku dotyczącą finansowania rozbudowy portu w Ustce. W ramach umowy z funduszy unijnych na rozbudowę wejścia do portu przekazane zostanie 189 mln zł. W czasie spotkania minister opowiedział również o planach związanych z rozwojem małych portów morskich. 

Zgodnie z podpisaną umową o dofinansowanie zakresem prac objęty jest I etap przedsięwzięcia, który zostanie zrealizowany do końca I kwartału 2023r. Prace w swoim zakresie obejmują m.in.: zaprojektowanie i budowę nowego falochronu zachodniego wraz z nabrzeżem przeładunkowym o długości ok 230m, ostrogę tłumiącą falowanie o długości ok 85 mb oraz budowę nabrzeża cumowniczego o długości ok 250 mb, który połączy nowy falochron zachodni ze starym. Ponadto nabrzeża zostaną uzbrojone w instalacje sanitarne, punkty poboru wody, sieć energetyczną i kanalizację. 

- Podsumowując ostatni okres unijnych funduszy, funduszy rybackich widać, że Ustka została zapomniana i porzucona - mówił podczas konferencji prasowej w Ustce minister gospodarki morskiej Marek Gróbarczyk - Inwestycje w tak znaczącym porcie, największym porcie rybackim w Polsce, dosłownie przyprawiają o ból głowy albo wskazują, że ten port miał się nie rozwijać. 

Zdaniem Gróbarczyka to, co się dzieje w samych basenach portowych, czy w awanporcie, gdzie przy wyższych stanach wody nie można wpłynąć,  wskazuje, jak fatalna była polityka w zakresie Ustki.

- W związku z tym decyzja Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa o przekazaniu środków na Ustkę została przyjęta przez nas z dużą radością. Za około 200 mln zł sfinansowana zostanie budowa nowego wejścia do portu, budowa nowej ostrogi i nowych miejsc postojowych. To ogromna szansa i możliwość dla Ustki stania się dominującym portem rybackim, handlowym i rozwojowym na środkowym wybrzeżu - dodaje minister

W ramach umowy o dofinansowanie zostanie wykonany również projekt budowlany kolejnego etapu przebudowy wejścia do portu Ustka, na który składają się: budowa nowego falochronu wschodniego w miejscu istniejącego wraz z przebudową nabrzeża Pilotowego oraz częściową rozbiórką starego falochron zachodniego i budową pochłaniacza falowania. Zaprojektowana zostanie również obrotnica o średnicy około 200 mb. Dokończenie portu zaplanowane jest w drugiej perspektywie unijnej po roku 2023. 

Z inwestycji zadowolony jest Włodzimierz Kotuniak, dyrektor Urzędu Morskiego w Słupsku. 

- To teraz dla nas czas ogromnej pracy. Mamy pieniądze, ale musimy zrobić wszystko, aby podpisać odpowiednie umowy. Myślę, że już za pół roku będziemy mogli podpisać umowę na rozpoczęcie prac projektowych na zasadzie zaprojektuj i wybuduj - mówił na konferencji Kotuniak.

Zdaniem dyrektora inwestycja w żaden sposób nie będzie kolidowała z obecnym funkcjonowaniem portu. 

- Utrudnień dla samego portu podczas inwestycji nie będzie. Przy przebudowie falochronu wschodniego też nie powinno być większych problemów - dodaje Kotuniak

W trakcie konferencji minister Gróbarczyk powiedział również o specjalnym Funduszu Morskim, który zostanie przeznaczony na rozwój małych portów i o zmianie przepisów, które będą chronić małe porty przed niekorzystnymi zmianami.

- Problemem od wielu lat jest to, że tylko duże, strategiczne porty typu Szczecin, Świnoujście, Gdańsk czy Gdynia mają specjalną ustawę, są portami w gestii państwa i ciężko z nimi konkurować - mówił Gróbarczyk - Są jednak porty komunalne takie jak Ustka, Kołobrzeg, Darłowo, czy Władysławowo, które również są dla nas ważne. W tych portach z różnym skutkiem doszło do komunalizacji, ale nie zabezpieczono finansowania ich rozwoju. To prowadziło do degradacji portów. Dlatego do strategii rozwoju portów dołożony zostanie dodatkowy element, czyli małe i średnie porty oraz przystanie rybackie, po to, aby miały swoje obwarowania prawne, aby nie można było ich ot tak wyprzedawać. Właśnie do tego będzie służył przygotowywany obecnie Fundusz Morski. Te porty nie mogą być pozostawione same sobie. 

Minister zapewnił również, że na bazie rozbudowanego portu w Ustce nie będzie tworzona żadna nowa spółka państwowa. 

- W Ustce jest zarząd portu, port jest miejski i nie chcemy tego zmieniać. To będzie wyłącznie sprawa i biznes miasta. Moim obowiązkiem jest zachowanie charakteru portu. Ten port ma służyć celom przeładunkowym, rybołówstwa, przetwórstwa, całego przemysłu stoczniowego i rodzącego się przemysłu portowego - dodał na zakończenie spotkania w Ustce Gróbarczyk

Hubert Bierndgarski

Fot.: H. Bierndgarski

Komentarze   

-3 Szykuje nam się wielki Miś
Ustka nie ma drogi dojazdowej dla ciężarówek ponadgabarytowych. Więc będzie Miś na jakiego nas stać ;-)
23 maj 2018 : 11:24 Adam xxx Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 Kolej
Jak to nie ma ? A kolej?
23 maj 2018 : 15:39 Siwy44 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+2 Największy?
Największe porty rybackie w Polsce to Władysławowo, Hel, Kołobrzeg. Ustka jest spora, ale do największych jej daleko i raczej są poza jej zasięgiem. No, ale czego to politycy nie obiecaja wyborca, choćby mieli kłamać w żywe oczy, jak Pan Gróbarczyk.
24 maj 2018 : 07:33 UST _ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Tylko po co ?
Po takiej rozbudowie to jeszcze trzeba port ochrzcić i nadać mu imię zasłużonego działacza naszej najlepszej partii.
Tam niedługo nie będzie kutrów rybackich, bo w Bałtyku nie będzie co łowić. To po co rozbudowywać port?
25 maj 2018 : 14:27 Toni Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś