Porty, logistyka

O ponad 5 proc. więcej ładunków przeładowano w portach w Szczecinie i Świnoujściu w ciągu 11 miesięcy br. niż w analogicznym okresie 2016 r. Wzrost zanotowały m.in. ropa naftowa i ruda. Mniej przeładowano natomiast węgla i zbóż.

„Obecnie mamy 5 proc wzrost przeładunków porównując analogiczny okres 2016 i 2017 r., a wiele wskazuje na to, że rok zamkniemy wielkością 25 mln ton przeładowanych” - powiedziała PAP w piątek Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu. Jak poinformowała, do końca listopada br. na nabrzeżach przeładowano prawie 23,5 mln ton towarów.

Największe dwucyfrowe wzrosty notują przeładunki ropy (52,5 proc.) i rudy (50,3 proc.). „Zwiększone o ponad połowę przeładunki ropy wynikają z większego zapotrzebowania hut na ten surowiec. Jesteśmy naturalnym zapleczem dla przedsiębiorstw z Polski oraz ze Słowacji i Czech. Wielkość przeładunkowa jest uzależniona od produkcji w hutach – kiedy ona idzie pełną parą to i u nas wzrastają przeładunki rudy” - wyjaśniła. Jak dodała, wzrost przeładunków ropy i gazu „to efekt uruchomienia i pracy terminala LNG w Świnoujściu oraz większy import paliwa z Rosji”.

Mniejsze wzrosty zanotowały: kontenery (3,2 proc.), drobnica (4,5 proc.) i inne masowe (8 proc.).

Cały czas utrzymuje się spadek obsłużonego w portach węgla, który wyniósł 33 proc. O 25 proc. spadły także przeładunki zboża. „Spadek przeładunków węgla to jest wyraźna tendencja spadkowa, która się utrzymuje od dwóch lub trzech lat” - oznajmiła Monika Woźniak-Lewandowska. „Dużym zaskoczeniem jest spadek przeładunku zbóż o ponad 25 proc., mimo otwartego w 2016 r. elewatora Ewa w Szczecinie. Wynik ten to efekt tegorocznych słabych plonów” - zaznaczyła.

Spółka przewiduje, że 2017 r. zamknie wynikiem przekraczającym 25 mln ton obsłużonych towarów. Bilans za ubiegły 2016 r. był także dodatni; porty obsłużyły o 4,1 proc więcej ładunków niż w 2015 r., zamykając rok wartością przekraczającą 24 mln ton obsłużonych towarów.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

autor: Marta Zabłocka

edytor: Anna Mackiewicz

mzb/ amac/

Komentarze   

-3 Smutne jest to
że w 1978 roku uzyskano podobny wynik i niemal 40 lat potrzebowano aby to osiągnąć, po tylu latach inne porty co najmniej podwoiły swoje przeładunki np.: Ryga , Kłajpeda, Sankt Petersburg , czy rumuńska Konstanca . Ale tak to wygląda gdy po 89 roku w większości liberałowie i lewacy a duża część premierów była z pomorza niszczyli gospodarkę morską . Całe szczęście ,ze już ich nie ma u władzy a ci, którzy są teraz u władzy gospodarkę morska traktują jako jeden z ważniejszych działów gospodarki polskiej .
15 grudzień 2017 : 13:10 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Archiwum
A sprzed ilu lat to archiwalne zdjęcie?
16 grudzień 2017 : 09:46 SWI Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 Pomerania
nawet stoi po przebudowie
16 grudzień 2017 : 11:10 taka prawda Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1 1 1

Źródło: