Porty, logistyka

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście kupił tereny w świnoujskim porcie, które pozwolą w przyszłości na rozbudowę tamtejszego zaplecza terminalu promowego. W planach są m.in. parkingi, które mają rozładować ruch ciężarówek.

Dziesięciohektarową działkę w świnoujskim porcie Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście kupił od PKN Orlen - poinformowały w środę służby prasowe Zarządu. Rozbudowane zostanie na niej zaplecze dla terminalu promowego. Inwestycje poprawią dojazd do terminalu oraz odciążą okoliczne ulice na świnoujskim Warszowie, zwłaszcza kiedy zwiększa się ruch ciężarówek zmierzających na promy.

"Planowana rozbudowa zakłada powstanie głównie parkingów" - powiedziała PAP Monika Woźniak-Lewandowska z Zarządu Morskich Portów w Szczecinie i Świnoujściu. "Jeśli warunki atmosferyczne wstrzymują ruch promów lub zdarzają się ich opóźnienia obecnie funkcjonujące parkingi ledwo radzą sobie z pomieszczeniem wszystkich ciężarówek. Parkingi mają powstać w najbliższych latach" - dodała Woźniak-Lewandowska.

Rozbudowa terenu portowego to konieczność, ponieważ terminal jest wykorzystywany niemal w stu procentach swoich możliwości infrastrukturalnych i przeładunkowych - wynika z informacji Zarządu. Z każdym rokiem średnio o 10 proc. wzrasta wolumen obsługiwanej drobnicy promowej.

Dodatkową motywacją jest chęć utrzymania obecnej pozycji lidera wśród terminali promowych południowego Bałtyku w zakresie połączeń ze Skandynawią. Aktualnie połączenia ze Szwecją obsługuje 12 promów; niemal każdego dnia wykonywanych jest 11 kursów w relacji z portami w Trelleborgu i Ystad. Zarząd chcąc utrzymać pozycję lidera musi rozwijać potencjał przeładunkowy terminalu, który wynosi obecnie 9 mln ton.

Port chce także rozbudowywać infrastrukturę w rejon ładunków masowych. Celem jest rozwój potencjału przeładunkowego świnoujskiego portu, a także odpowiednie zaplecze dla portu, po to by jego działalność była jak najmniej odczuwalna dla mieszkańców.

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA jest spółką akcyjną z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Zarządza dwoma portami - w Szczecinie i Świnoujściu.

W porcie w Świnoujściu znajduje się przede wszystkim terminal dla suchych ładunków masowych oraz terminal promowy. Port w Szczecinie obsługuje zarówno ładunki drobnicowe - w tym kontenery, wyroby hutnicze i ładunki wielkogabarytowe, jak również ładunki masowe - suche i płynne. Oba porty oferują także usługi przeładunkowo-składowe towarów rolno-spożywczych.

autor: Kacper Reszczyński

edytor: Dorota Skrobisz

res/ skr/

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter