Porty, logistyka

W morskim porcie w Policach zacumował w niedzielę największy w jego historii zbiornikowiec. Statek zabierze z portu ładunek ok. 13 tys. 600 ton amoniaku amoniaku wyprodukowanego w Zakładach Chemicznych "Police" SA z Grupy Azoty. To zarazem rekordowy w polickiej spółce jednorazowy załadunek tego produktu. Załadunek odbywa się z ratą przeładunkową ok. 330 ton tego na godzinę. 

Jednostka Trammo Paris to gazowiec LPG (a tego rodzaju statki często przystosowane są do przewozu amoniaku), pływający pod banderą Singapuru.
Ma 154,00 m długości, 25,50 m szerokości, wysokość boczną 16,00 m i zanurzenie 8,914 m, jego tonaż pojemnościowy brutto to 17 242 jedn., wyporność - 25 535 ton, a nośność - 17 667 ton. Jednostka przypłynęła do Polic pod balastem z Turcji. Po załadunku uda się do dwóch portów - Aviles w Hiszpanii i Ravenny we Włoszech.
Przekazany został do eksploatacji przez stocznię Hyundai Mipo Dockyard Co Ltd z Ulsan w Korei Południowej w sierpniu br. Statek należy do armatora Global United Gas Carriers z Singapuru, jego operatorem jest Trammo Gas International Inc z USA, armatorem zarządzającym Synergy Marine Pte Ltd z Singapuru, a za zarząd techniczny statku odpowiada Synergy Maritime Pvt Ltd z Indii.

Policki amoniak, który w zbiornikach Trammo Paris opuści port po niecałych dwóch dniach (wyjście z polickiego terminalu spodziewane jest wstępnie na poniedziałek, po południu), został zakupiony przez jednego z głównych graczy na światowym rynku amoniaku - międzynarodowy koncern Trammo DMCC z siedzibą w Nowym Jorku.

Tak duży statek mógł wpłynąć do morskiego portu w Policach dzięki pogłębieniu w tym roku do 9,5 m dna akwenu przy jednym z jego nabrzeży, a ściślej mówiąc - przy pirsie Mijanka. Zgodnie z decyzją Urzędu Morskiego w Szczecinie, przy Mijance mogą cumować statki o maksymalnym zanurzeniu 9,15 m, takim samym, jaki obowiązuje na torze wodnym Szczecin-Świnoujście, który prowadzi także do polickiego portu. Mijanka to pirs o długości 200 m przeznaczone do przeładunku produktów płynnych.

W planach jest dalsza modernizacja Mijanki, która ma umożliwić wprowadzanie tam statków o nośności do 30 000 ton i długości do 190 m. Modernizacja jest powiązana z prowadzoną przez Grupę Azoty inwestycją budowy w Policach fabryki do produkcji polipropylenu pod nazwą Polimery Police.

Port Morski Police jest czwartym portem w Polsce (po Gdańsku, Gdyni i zespole portowym Szczecin-Świnoujście) pod względem wielkości przeładunków. Jest spółką zależną Grupy Azoty Police, która posiada 99,9 proc. udziałów w niej.  Rocznie przeładowuje około 2,5 mln ton ładunków.

Policka firma jest jednym z nielicznych w kraju przedsiębiorstw branży chemicznej dysponującym specjalistycznym zapleczem portowym w bezpośrednim sąsiedztwie firmy. W skład polickiego portu wchodzą trzy nabrzeża (barkowe, pełnomorskie i specjalistyczne nabrzeże do przeładunku chemikaliów, tzw. Mijanka). Port używany jest jako terminal obsługujący dostawy i wysyłki towarów masowych z i do Grupy Azoty Police, takich jak: fosforyty, ruda ilmenitowa, sól potasowa, nawozy, amoniak. Przeładowuje również ładunki dla podmiotów zewnętrznych, np. węgiel, koks, konstrukcje stalowe. Rocznie obsługuje ok. 250 jednostek i przeładowuje około 2,5 mln ton ładunków.

Grupa Azoty Zakłady Chemiczne Police SA, wchodząca w skład Grupy Azoty SA jest największą w regionie zachodniopomorskim spółką giełdową. Łącznie Police zatrudniają ok. 3,5 tys. pracowników. Grupa Azoty to największa w Polsce firma chemiczna, notowana na GPW. Spółka powstała w wyniku konsolidacji zakładów z Tarnowa, Puław, Polic i Kędzierzyna-Koźla. Grupa jest drugim co do wielkości producentem nawozów sztucznych w Europie i liczącym się producentem związków chemicznych. 

rel (Azoty), PBS

Fot.: Azoty (Trammo Paris), Piotr B. Stareńczak (Coral Ivory)

Gazowiec LPG Trammo Paris przy pirsie przeładunkowym Mijanka
Gazowiec LPG Trammo Paris przy pirsie przeładunkowym Mijanka
Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach
Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach
Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach
Gazowiec LPG Trammo Paris przy pirsie przeładunkowym Mijanka Gazowiec LPG Trammo Paris przy pirsie przeładunkowym Mijanka Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w PolicachGazowiec LPG Trammo Paris przy pirsie przeładunkowym Mijanka Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w PolicachGazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w PolicachGazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach Gazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w PolicachGazowiec LPG Coral Ivory przy pirsie przeładunkowym Mijanka w Policach

Komentarze   

0 Hyundai Mipo Dockyard Co Ltd
ten statek został przekazany do eksploatacji 3 miesiące temu a jego część podwodna kadłuba wygląda jakby pływał co najmniej 3 lata
27 listopad 2017 : 20:01 miguel Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
0 d
Bo ten czerwony Coral Ivory to nie jest z artykułu - właściwy to niebieski Trammo Paris
27 listopad 2017 : 20:41 mac Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1