Porty, logistyka

Terminal logistyczny w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się wiodący ze wschodu szeroki tor kolejowy, chce stać się ważnym punktem przeładunkowym Międzynarodowej Transkaspijskiej Trasy Transportowej (TMTM), łączącej Chiny z Europą. W tym celu firma m.in. modernizuje infrastrukturę torową.

"Kończymy już remont szyn w naszym terminalu; to będzie oznaczało, że jesteśmy w stanie rozpocząć przyjmowanie towarów ze wschodu i przeładowywanie ich na pociągi, które dostarczą je do odbiorców w zachodniej i południowej Europie" – poinformował w środę PAP prezes spółki Euroterminal Sławków Jakub Styczeń. Firma, będąca operatorem terminalu, należy do katowickiej Grupy CZH - podmiotu z portfela Agencji Rozwoju Przemysłu.

Euroterminal w Sławkowie k. Dąbrowy Górniczej to najdalej wysunięte na zachód Europy miejsce, gdzie sięga wiodący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. Linia o szerokim rozstawie toru (1520 mm) styka się tu z linią normalnotorową (1435 mm). W tym tygodniu kończy się remont torów, dzięki czemu terminal uzyska gotowość do przyjmowania ładunków, które do naszej części Europy mogłyby docierać korytarzem transportowym TMTM.

Korytarz TMTM ma zapewnić połączenie transportowe między Europą a Chinami, z pominięciem Rosji - przez Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzję, Turcję i Ukrainę, z możliwością poszerzenia siatki połączeń np. o Iran i kraje ościenne. Taki korytarz może być alternatywą dla rosyjskiej trasy TRANSSIB, będącej dotąd podstawowym szlakiem kolejowym dla towarów kierowanych do Europy z Chin, Japonii, Korei czy Tajwanu. W Polsce podmiotem zaangażowanym w projekt TMTM jest spółka PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa (LHS) - operator linii kolejowej kończącej się w Sławkowie.

Jak wynika z informacji Euroterminalu Sławków, w tym tygodniu do Polski przyjadą przedstawiciele rządów i firm zajmujących się transportem kolejowym i morskim, leżących na szlakach TMTM. Zbiega się to w czasie z gotowością techniczną terminalu w Sławkowie do przyjmowania ładunków, które mogłyby dotrzeć tu tzw. szerokim torem.

Przedstawiciele spółki są przekonani, że uruchomienie korytarza TMTM pozwoliłoby na szybszą i tańszą dostawę ładunków z Dalekiego Wschodu, przede wszystkim z Chin, i ożywienie międzykontynentalnej wymiany handlowej. Korytarz transkaspijski daje np. nowe możliwości rozwoju przewozów intermodalnych, łączących kraje basenów Morza Czarnego i Morza Bałtyckiego. Przeszkodą w rozwoju projektu są obecnie konflikty trwające na terenach, przez które przechodzą linie transportowe.

W ostatnich latach prowadzący do Sławkowa szeroki tor jest praktycznie niewykorzystywany. Spadek ilości przewożonych tym szlakiem ładunków terminal skutecznie zastąpił lądunkami z polskich portów. W ciągu ośmiu miesięcy tego roku Euroterminal Sławków zanotował ponad 22-procentowy wzrost ilości przeładowanych towarów; rekordowy był czerwiec, kiedy przeładowano ponad 13,5 tys. kontenerów. Firma liczy na utrzymanie wzrostu i zapowiada uruchomienie kolejnego połączenia intermodalnego.

"Euroterminal Sławków ma w tej chwili bardzo dobre perspektywy rozwoju. Spółka odnotowała w ostatnich tygodniach dynamiczny wzrost przychodów wynikających ze zwiększenia wielkości dokonywanych przeładunków, zarówno w transporcie intermodalnym, jak i w innych towarach masowych. Znacząco podniosła też swoją efektywność biznesową, co jest wynikiem przeprowadzonej przez właściciela restrukturyzacji kosztowej oraz wzrostu wartości rynku przewozów" - powiedział PAP prezes Grupy CZH Adam Gorszanów.

Prezes przypomniał, że logistyka należy do filarów planu rozwojowego wicepremiera Mateusza Morawieckiego; ocenił, że Euroterminal wraz z Grupą CZH to narzędzia, mające potencjał do skutecznej realizacji celów w tej dziedzinie. Przedstawiciele Grupy CZH wskazują, że rządowa Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przewiduje w perspektywie trzech lat wzrost przeładunków intermodalnych co najmniej o 30 proc., co przekracza obecne zdolności logistyczne w Polsce - stąd m.in. potrzeba rozwoju infrastruktury w tym zakresie.

Euroterminal Sławków to terminal uniwersalny, gdzie mogą być przeładowywane zarówno kontenery, jak i towary masowe, jak koks czy węgiel. Pryzmy tego ostatniego są od kilku miesięcy widoczne w terminalu - ponad 150 tys. ton węgla to depozyt, który wiosną tego roku złożyła tam Jastrzębska Spółka Węglowa. Docelowo trafi on do końcowych odbiorców.

W ostatnich latach Euroterminal Sławków rozwijał m.in. połączenia w ramach korytarza transportowego Północ-Południe. Świadczone są m.in. usługi dla istniejących połączeń w relacji Gdańsk–Sławków oraz Sławków–Maddaloni we Włoszech, niedawno uruchomiono też nowe połączenie z Niemcami.

Euroterminal Sławków zakłada zamknięcie 2017 r. liczbą ok. 150 tys. przeładowanych kontenerów (tzw. TEU), wobec 117 tys. w ubiegłym roku. Spółka spodziewa się zwiększenia przychodów z tego tytułu do ok. 15,4 mln zł, wobec 11,2 mln zł przed rokiem.

W Sławkowie kończy się LHS - najdłuższa linia szerokotorowa w Polsce przeznaczona do transportu towarowego. Łączy kolejowe przejście graniczne polsko-ukraińskie Hrubieszów/Izow z woj. śląskim. Liczy prawie 400 km i biegnie przez pięć województw: lubelskie, podkarpackie, świętokrzyskie, małopolskie i śląskie. Linia LHS jest w wyłącznym użytkowaniu zarządcy - spółki PKP LHS w Zamościu.

81,4 proc. udziałów w spółce Euroterminal Sławków, której kapitał zakładowy to prawie 182,5 mln zł, należy do katowickiej Grupy CZH, natomiast po 9,3 proc. udziałów mają spółki: PKP Cargo Logistics oraz PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa. Swoje zdolności przeładunkowe euroterminal szacuje na prawie 285 tys. kontenerów rocznie; może też przeładować ok. 2 mln ton węgla, 380 tys. ton wyrobów stalowych oraz ok. 365 tys. ton innych towarów masowych, jak sól, biomasa czy ziarno, i 200 tys. towarów na paletach. Część terenów terminalu została włączona do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

autor: Marek Błoński

edytor: Bożena Dymkowska

mab/ dym/

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0048 4.0858
EUR 4.2823 4.3689
CHF 4.3852 4.4738
GBP 4.9827 5.0833

Newsletter