Porty, logistyka

W niedzielę 7 sierpnia br. rano do świnoujskiego importowego Terminalu LNG im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego wpłynął gazowiec Al Gattara z szóstą już dostawą skroplonego gazu ziemnego dla Polski i to najprawdopodobniej dopiero w tej dostawie znalazł się milionowy metr sześcienny LNG dla Polski. Statek o długości 315 metrów i szerokości 50 metrów dostarcza około 211 tysięcy metrów sześciennych skroplonego gazu. 

Wiele wskazuje na to, że to dopiero w obecnej dostawie, w zbiornikach gazowca Al Gattara, który zawinął do Świnoujścia 7 sierpnia 2016 r., znalazł się milionowy metr sześcienny płynnego gazu, a nie w poprzedniej, jak szeroko podawały media. Przypomnijmy - powtarzały one na początku II połowy lipca za PAP-em: "Ponad 1 mln metrów sześciennych gazu skroplonego gazu przyjął już terminal LNG im. Lecha Kaczyńskiego - poinformował [...] prezes Gaz Systemu Tomasz Stępień. Metanowiec Al Khuwair [...] dostarczył do świnoujskiego terminala 212 tys. metrów sześc. LNG."

W komentarzach i na forach internetowych pojawiły się wtedy wyliczenia, oparte na wcześniejszych doniesieniach medialnych, towarzyszących każdej kolejnej wizycie gazowca w Świnoujściu, o wielkościach poszczególnych dostaw lub podsumowania oparte na dostępnych komentującym (przybliżonych) informacjach o ładowności każdego ze statków. Według tych obliczeń łączny wolumen dotychczasowych dostaw (w tym - z lipcowym, ostatnim dotychczas, czyli do wizyty gazowca Al Gattara, zawinięciem Al Khuwair) nie mogły przekroczyć 978 000 m³ - nie zawierały więc milionowego metra sześciennego (Al Nuaman: dwie dostawy po 210 000 m³+ jedna 206 000 m³, Arctic Princess: dostawa 140 000 m³ i Al Khuwair: 212 000 m³; razem: 978 000 m³).

W redakcji Portalu Morskiego, zachowując ostrożność i konieczną rezerwę wobec doniesień mediów głównego nurtu, dokonaliśmy własnych obliczeń m.in. przyjmując, że jedna z dostaw statkiem Al Nuaman nie była mniejsza od pozostałych dwóch oraz przyjmując największe dostępne w różnych źródłach nominalne (nawet jeśli są tylko teoretycznymi, w praktyce nie osiąganymi) maksymalne wartości ładowności dla poszczególnych statków (czyli zakładając, że przy każdej dostawie statek był maksymalnie załadowany do najwyższej ładowności z podawanych dla danego statku w różnych źródłach). Dodajmy, że korzystaliśmy nie z doniesień medialnych, ale z profesjonalnych, branżowych źródeł informacji - m.in. armatorskich czy stoczniowych, z bazy danych kwestionariuszy Q88, etc. Sumując teoretyczne wielkości poszczególnych dostaw (w oparciu o maksymalne wartości ładowności poszczególnych statków) otrzymaliśmy wielkość nieco większą, niż poprzednio podana, bo wynoszącą 994 500 m³ (Al Nuaman: 3 dostawy po 210 100 m³ każda + dostawa statkiem Arctic Princess: 147 200 m³ + dostawa gazowcem Al Khuwair: 217 000 m³). To jednak wciąż mniej niż 1 mln metrów sześciennych.

Tak więc raczej bezpiecznie, z dużą dozą przekonania możemy stwierdzić, że dopiero w obecnej dostawie (statkiem Al Gattara) znalazł się milionowy metr szcześcienny LNG dostarczony do Polski - do terminalu w Świnoujściu.

Tak, czy inaczej, gazowce należą w tym porcie do największych atrakcji dla shipspotterów i turystów.

- Statki wpływające do gazoportu stały się nie lada atrakcją w świnoujskim kurorcie - mówi Piotr Piwowarczyk, prezes Świnoujskiej Organizacji Turystycznej. Doskonale je widać z falochronu zachodniego, który zlokalizowany jest przy głównej części plaży, czyli na wyspie Uznam. Pasjonaci marynistyki obserwują je też ze świnoujskiej latarni morskiej - najwyższej na polskim wybrzeżu, skąd rozciąga się piękny widok na Terminal LNG i niemalże całą Zatokę Pomorską.

Obecne zawinięcie Al Gattara to już szóste zawinięcie gazowca LNG do terminalu w Świnoujściu. Ładunki z dwóch pierwszych były przeznaczony do schłodzenia i rozruchu instalacji. Kolejne to dostawy komercyjne, w tym jedna zamówiona na zasadzie spotowej, czyli zakontraktowana na warunkach określonych w krótkoterminowej umowie regazyfikacji.

Dostarczony surowiec jest najpierw regazyfikowany, czyli poddawany procesowi zmiany stanu skupienia z płynnej na lotną, a następnie przekazany do krajowego systemu przesyłowego w ilości ponad 126 mln metrów sześc. naturalnego gazu ziemnego. Gaz po sprawdzeniu na stacji pomiarowej kierowany jest bezpośrednio do gazociągu Świnoujście-Szczecin, skąd następnie jest przesyłany do pozostałej infrastruktury przesyłowej Gaz-System SA i dalej do klientów.

rel (Gaz-System), PBS - Portal Morski

Fot.: Daniel Szysz - eswinoujscie.pl

 

+8 Al Gattara z polskim kapitanem
Moze ktos napisze ze tym statkiem "Al Gattara" dowodzi polski kapitan. Jest to napewno jakies wyroznienie dla nasze wiedzy i doswiadczenia morskiego.
08 sierpień 2016 : 10:15 Maks | Zgłoś
+2 I z polskim pierwszym oficerem także
Także pierwszy oficer jest Polakiem
09 sierpień 2016 : 07:21 Lidia | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter