Porty, logistyka

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) ogłosiła w piątek przetarg na zaprojektowanie i budowę tunelu, który połączy wyspy Uznam i Wolin w Świnoujściu.

Stało się to możliwe po podpisaniu w czwartek aneksu do porozumienia z 2007 r. pomiędzy Ministerstwem infrastruktury i Budownictwa, GDDKiA i prezydentem Świnoujścia w sprawie realizacji stałego połączenie obu wysp.

Świnoujście jest jedynym miastem w Polsce leżącym na kilkudziesięciu wyspach, z których tylko trzy są zamieszkałe (Uznam, Wolin i Karsibór). Na wyspie Uznam znajduje się centrum administracyjno-usługowe i dzielnica nadmorska wraz z obiektami turystyczno-uzdrowiskowymi, to tutaj mieszka 80 proc. mieszkańców Świnoujścia. Miasto nie ma drogowego połączenia z siecią dróg krajowych. Funkcjonują w nim dwie przeprawy promowe.

Jak informują służby prasowe GDDKiA, będzie się ona zajmowała prowadzeniem tej inwestycji, natomiast jej finansowanie i późniejsze utrzymanie będzie leżało w gestii miasta Świnoujście.

Tunel powinien być gotowy w 2022 roku.

Ogłoszony przetarg jest postępowaniem ograniczonym, w pierwszym etapie będą sprawdzane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Następnie podmioty spełniające warunki uczestnictwa w postępowaniu zostaną zaproszone do składania ofert cenowych.

Kryteria przetargu to przede wszystkim cena (90 proc) i czas realizacji inwestycji (10 proc.) Wykonawca wybrany w przetargu będzie miał 50 miesięcy na realizację zadania, w tym 15 miesięcy na prace projektowe i uzyskanie zezwolenia na realizację inwestycji. Z czasu realizacji robót budowlanych będą wyłączane okresy zimowe.

Całkowita długość trasy wyniesie około 3,4 km, w tym 1,44 km tunelu, który zgodnie z uzyskaną w 2010 roku decyzją środowiskową, zostanie wykonany w technologii "tarczy drążonej". Średnica wewnętrzna tunelu będzie wynosić 12 m; zostanie w nim wykonana dwukierunkowa jezdnia, poniżej jezdni powstanie również tunel ewakuacyjny.

Jak informował wcześniej prezydent Świnoujścia Janusz Żmurkiewicz, miasto będzie się starać o środki unijne na inwestycję. "Aplikujemy o kwotę około 920 mln zł z dofinansowaniem na poziomie 85 proc. Pozostałą kwotę deklarujemy przeznaczyć z budżetu miasta, przy założeniu, że w przyszłym roku i kolejnych otrzymamy podatek z gazoportu, który może nawet sięgać ok. 40 mln zł rocznie” – mówił prezydent.

Budowa tunelu – według władz miasta - to konieczność. W ub. roku, w sezonie letnim, obłożenie miejsc noclegowych sięgnęło prawie 100 proc., a z przepraw promowych w 2015 r. skorzystało ponad 2 mln samochodów. Prawie czterdziestoletnie promy już niedługo nie będą w stanie obsłużyć wzrastającej liczby pasażerów – przewiduje miasto. W sezonie letnim dziennie z przepraw korzysta nawet ok. 11 tys. samochodów. 

epr/ pz/

+1 Tunel
Pani premier stwierdziła, że mieszkańcom Świnoujścia NALEŻY się tunel, ale nie powiedziała, że takowy wybuduje. Teraz buduje tunel za darmo z 15% kasy miasta i 85% kasy Unijnej, z której nie ma na razie ani grosza i bez grosza pieniędzy rządowych (pokażcie mi dużą inwestycję tego typu z 85% środków Unijnych). Przypuszczam, że równie dobrze można było wpisać 100% finansowania z jednego źródła... np.: z Chin, Etiopii, Kuby czy jakiegokolwiek innego kraju - prawdopodobnie na to samo by wyszło. Potem powiedzą... my chcieliśmy dla Was wszystko, tylko ta wredna Unia nie dała... Proponuję odrobinę realizmu, a radość okazywać po faktycznym zabezpieczeniu środków na budowę. Na razie jest to tylko polityka i mącenie ludziom w głowach.
18 kwiecień 2016 : 11:33 B | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.8863 3.9649
EUR 4.2186 4.3038
CHF 4.277 4.3634
GBP 4.9259 5.0255

Newsletter