Porty, logistyka

Napięte stosunki z Federacją Rosyjską bardzo źle wpływają na prace portu w Elblągu. - Jeżeli sytuacja się utrzyma bądź pogorszy to możemy się spodziewać powtórnego zamknięcia żeglugi po Zalewie Wiślanym - mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Arkadiusz Zgliński, dyrektor spółki Zarząd Portu Morskiego Elbląg.

Rosyjski problem

Porty są szczególnie wrażliwe na zmiany sytuacji geo-politycznej. Największe problemy w tej kwestii ma port w Elblągu. - Sankcje unijne wobec Federacji Rosyjskiej, spadek kursu rubla i wzrost kursu euro i dolara bardzo negatywnie wpływają na zmianę wolumenu przeładunków - mówi Arkadiusz Zgliński. - Poza tym reakcja rosyjska na sankcje jaką było ustalenie nowej stawki cła na materiały budowlane, głównie beton komórkowy, w wysokości 32% tak że stwarza problemy - dodaje.

Najgorszym efektem takiej sytuacji mogłoby być zamknięcie żeglugi po Zalewie Wiślanym. - Obecnie port elbląski bezpośrednio i pośrednio generuje ok. 300 miejsc pracy. Przy obecnej sytuacji dalsze funkcjonowanie terminali jest dość ograniczone i zachodzi obawa zwolnień pracowników - mówi Arkadiusz Zgliński. - Ponadto należy pamiętać, iż operatorzy terminali w ostatnich latach ponieśli duże nakłady inwestycyjne. Dalsze utrzymywanie konfliktu prowadzi do ogromnych strat finansowych nie tylko tytułu utraconych przychodów w zakresie przeładunków ale właśnie poniesionych nakładów inwestycyjnych - dodaje.

Urzędnicy nie pomagają

O sytuację Portu Elbląg nie dbają także polscy urzędnicy. - Przy sprzyjających warunkach importowych negatywny wpływ na wzrost czy utrzymanie wolumenu ma w dalszym ciągu brak kontroli fitosanitarnych - mówi dyrektor ZPME. Stworzenie takiego punktu umożliwiłoby na przeładunek drewna z drzew iglastych. Jednak na decyzje władze portu czekają od 2011 roku.

Znacznie pomóc mogłaby budowa kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz przywrócenie żeglowności szlaków śródlądowych. Jednak obie te sprawy wymagają zaangażowania ze strony Skarbu Państwa. – Port elbląski ma dość specyficzne położenie geograficzne. Dlatego w przypadku dalszego braku swobodnego dostępu do akwenu morza Bałtyckiego i trójmiejskich przystani, tym samym skrócenia drogi wodnej do portów hubów, elbląski port nie ma możliwości rozwoju jako port feederowy - informuje dyrektor ZPME.

Zarząd nie załamuje rąk

Jednak w całej sytuacji Zarząd Morskiego Portu Elbląg nie wpada w depresję. - My oczywiście pozostajemy optymistami i mamy nadzieję na ożywienie stosunków gospodarczych i powrót do sytuacji z roku ubiegłego gdzie osiągnęliśmy prawie 360 tys. ton głównie w eksporcie towarów - mówi Arkadiusz Zgliński. Poza ociepleniem sytuacji politycznej elbląskiemu portowi mogą pomóc inwestycje prowadzone na jego terenie.

-1 pieniądze wyrzucone w błoto
Jaki sens ma budowanie przekopu, skoro zdecydowana większość towarów w porcie to towary z Kaliningradu. Jedna odgórna decyzja władz rosyjskich i nie tylko zamkną żeglugę ale i wymianę towarową.
24 wrzesień 2015 : 09:45 janjelen | Zgłoś
-1 Brak słów
Proszę nad swoim rozumowaniem się zastanowić i je odwrócić: towary są z głównie Królewca ponieważ nie ma kanału
24 wrzesień 2015 : 17:35 prus3 | Zgłoś
+2 Kopać jak najszybciej
Przekop i kanał podejściowy po polskiej stronie spowoduje rozwój portu w Elblągu.
24 wrzesień 2015 : 10:01 von zadon | Zgłoś
-1 Żeby nie 8 lat nierządów PO-parańców,to kanał pewnie by już był
Ale PO-lityka wchodzenia Putinowi w tyłek nie pozwala przecież na takie decyzje
24 wrzesień 2015 : 13:31 kolo | Zgłoś
+2 Brak przekopu!
To nie jest polityka PO. PiS będąc przy władzy palcem nie ruszył w tej sprawie. Musi być prężny kapitał zagraniczny na inwestycje portowe w Elblągu i sprawa ruszy! Rządy Polski nie mają efektywnej polityki transportowej z udziałem portów morskich i pieniędzy na to. To co jest robione, to kapitał obcy (DCT), poza szaleńczymi ambicjami Gdyni (bez portu Gdynia przestanie istnieć!). Męczeńskie ruszanie Szczecina - Świnoujścia, to zdjęcie noża z gardła dla całej gospodarki woj. zachodnio-pomorskiego. Rządy polskie od roku 1989 nie rozumieją, że porty to gigantyczne nakłady, które powodują pojawianie się później gigantycznych obrotów!
24 wrzesień 2015 : 18:40 Mirosław | Zgłoś
0 co ma piernik do wiatraka
Co ma piernik do wiatraka.Nie było jednej i drugiej partii,ale była gospodarka morska,firmy żeglugowe,stocznie,dwie główne rzeki były żeglowne i pływały po nich barki z towarami.W ostatnim czasie rozbudowano Kanał Panamski,Sueski,Nikaragua przymierza się do budowy K.Panamskiego bis.A w ''tymkaraju''jak mówią ci,którym słowo Polska nie chce przejść przez gardło nie można przekopać 1000mb Mierzeji i wytyczyć paromilowego toru podejściowego do Elbląga.Przecież nie łączymy dwóch oceanów,kanał powstanie w obrębie tego samego morza.Mam nadzieję,że redakcyjna Inkwizycja Politycznej Poprawności tego nie wytnie.
25 wrzesień 2015 : 10:41 von zadon | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9359 4.0155
EUR 4.267 4.3532
CHF 4.3583 4.4463
GBP 4.9726 5.073

Newsletter