Porty, logistyka

W poniedziałek po południu zakończył się załadunek zasadniczej, największej części ważącego ponad 2000 ton portowego urządzenia załadowczego (shiploader’a). Konstrukcja urządzenia i jej montaż zostały wykonane przez Zamet Industry SA w ramach kontraktu zawartego w lutym zeszłego roku z ThyssenKrupp Industrial Solutions AG (Niemcy). 

Przed główną częścią załadowaną w poniedziałek, na barko-ponton załadowano jego wózek jezdny. Pozostało kilka dni prac przy mocowaniu ładunku, a także załadunku mniejszych elementów. Po zakończeniu tych prac morski barko-ponton z shiploader'em na pokładzie zostanie przeholowany do miejsca docelowej pracy urządzenia w porcie Narwik w Norwegii. Za załadunek w Gdyni i transport ciężkiego, wielkogabarytowego ładunku odpowiedzialna jest holenderska firma Mammoet.

Opiewający na sumę 5,7 mln EUR kontrakt zawarty przez notowaną na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych polską spółkę Zamet Industry SA z Thyssenkrupp Industrial Solutions AG obejmował wykonanie oraz zmontowanie shiploader’a. Konstrukcja urządzenia została wytworzona w zakładzie Mostostal-Chojnice, natomiast z uwagi na jego gabaryty, montaż i scalenie wszystkich elementów, a także próby ruchowe bez materiału przeładowywanego, miały miejsce na terenach portowych w Gdyni. Produkcja konstrukcji Shiploader’a została wykonana w oparciu o dokumentację projektową dostarczoną przez Thyssenkrupp Industrial Solutions BU Resource Technologies OU Mining-Rohrbach. Ostatecznym odbiorcą urządzenia jest firma LKAB, dla której, w całorocznym porcie w Narwiku, Shiploader będzie wykonywał operacje przeładunku rudy żelaza, pochodzącej z kopalni w szwedzkiej Kirunie.

Shiploader ma 150 metrów długości, 10 metrów szerokości i 50 metrów wysokości. Maszyna będzie w stanie załadować w ciągu godziny około 11 000 ton rudy żelaza. Kontrakt na wykonanie Shiploader’a jest realizacją strategii rozwoju Grupy Zamet Industry, która zakłada między innymi dążenie do umocnienia pozycji Grupy na rynku offshore poprzez rozwijanie współpracy i zwiększanie kompleksowości usług z dotychczasowymi partnerami, a także rozszerzenie współpracy z nowymi podmiotami z branży. Zamet Industry SA realizuje strategię poprzez działania akwizycyjne, których przykładem jest nabycie w 2014 r. zorganizowanej części przedsiębiorstwa Mostostal-Chojnice oraz dzięki rozwojowi organicznemu spółki, czego potwierdzeniem jest uzyskanie certyfikatu spełnienia wymagań normy ISO / TS 29001 przyznawanego przez DNV GL Polska. Skonsolidowane przychody Zamet Industry SA z segmentu offshore wzrastają rokrocznie czyniąc z niego jeden z kluczowych elementów działalności spółki. W 2011 roku, segment ten wygenerował 59,6 mln zł przychodów, a w kolejnych latach 77 mln zł (2012), 97 mln zł (2013) oraz 111,4 mln zł (2014).

W ramach tego segmentu Zamet Industry SA współpracuje ze światowymi potentatami w zakresie dostarczania rozwiązań związanych z podwodnym wydobyciem ropy i gazu, między innymi z Aker Solutions, GE Oil & Gas czy Nationall Oilwell Varco. W ostatnim czasie spółka informowała o kolejnych znaczących zamówieniach, w tym zamówieniu od Aker Subsea AS (Grupa Aker Solutions) na realizację dostaw podwodnych konstrukcji do wydobycia ropy dla projektu Kaombo u wybrzeży Angoli (ponad 3,2 mln EUR) oraz zamówieniu z GE Oil & Gas na realizację podwodnych komponentów do wydobycia gazu dla projektu w Ghanie (1,4 mln GBP).

Zamet Industry SA posiada wieloletnie doświadczenie w produkcji wielkogabarytowych konstrukcji stalowych, a także urządzeń i maszyn wykorzystywanych w różnych sektorach przemysłu. Poza konstrukcjami dla odbiorców z branży podmorskiego wydobycia ropy i gazu, oferta spółki obejmuje m.in. wykonawstwo szerokiej gamy urządzeń do przeładunku wielu typów surowców. Wyprodukowane przez Zamet Industry SA urządzenia pracują na statkach, w portach, kopalniach i fabrykach, zarówno u kontrahentów krajowych jak i zagranicznych.

Charakterystyka podstawowa shiploader'a:

- przeładowywane materiały: ruda żelaza i koncentrat rudy żelaza w postaci pelletów
- gęstość przeładowywanego materiału - ruda żelaza: 2.7 - 3.2 t/m³
- gęstość przeładowywanego materiału - pellety: 2.3 t/m³
- wymiary główne
- maksymalna odległość od osi obrotu urządzenia do maksymalnie wysuniętego rękawa załadowczego: 144 m
- zasięg wypadu, górny wózek (shuttling way upper carriage): 43 m
- zasięg przemieszczania po nabrzeżu: 140 m
- długość: ok. 150 m
- szerokość: 10 m
- maksymalna wysokość: ok. 50 m
- zakres wielkości obsługiwanych statków: minimasowce (5000 t nośności) do cape-size (ok. 180 000 t nośności)
- wydajność przeładunkowa: 11 000 t/h dla rudy żelaza i 9000 t/h dla pelletów
- szerokość pasa przenośnika taśmowego: 2000 mm
- masa własna: ok. 1700 t

rel (Zamet Industry S.A.)

Fot.: Piotr B. Stareńczak 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Newsletter