Porty, logistyka

Budowa ekspresówki wypadła z listy priorytetowych inwestycji. Rada Interesantów Portu zarzuciła marszałkowi jej marginalizację. Marszałek twierdzi, że tak nie jest.

Ożywioną dyskusję między przedstawicielami spółek portowych a marszałkiem wywołała lista inwestycji, które otrzymają dofinansowanie ze środków centralnych w ramach tzw. Kontraktu Terytorialnego dla województwa.

Wśród kluczowych przedsięwzięć dla rozwoju Pomorza Zachodniego zabrakło dokończenia drogi ekspresowej S-3 od obwodnicy Miękowa do Świnoujścia. Inwestycja trafiła na listę rezerwową.

- Oznacza to tylko tyle, że według marszałka nie jest inwestycją kluczową - stwierdził Rafał Zahorski, przewodniczący Rady Interesantów portu Szczecin i Tadeusz Stryjewski, jego odpowiednik w Porcie Świnoujście.

Przedstawiciele spółek portowych nie kryją zdumienia tym faktem. Przywołują sezonowe korki na nadmorskiej trasie. Pokonanie 100 km wymaga często 5 godzin. Przede wszystkim podnoszą argumenty gospodarcze.

- Dokończenie S-3 ma kluczowe znaczenie dla transportu towarowego - podkreślają obaj panowie. - Profesjonalne badania ujawniły fakt, że każde zwiększenie długości S-3 na południe Polski powoduje automatyczny wzrost przeładunków na Terminalu Promowym w Świnoujściu i wzrost tonażu przewozów polskich przewoźników promowych. Bez dokończenia S-3 nie ma mowy o skutecznym skomunikowaniu tych dwóch ważnych ośrodków portowych i miejskich. Zahorski i Stryjewski przypominają, że kompletna S-3 to także droga tranzytu ze Skandynawii do Europy środkowej i dalej na południe, a także w odwrotnym kierunku.

- Od wielu lat nasz region zabiega o przejęcie tranzytu Skandynawskiego i przyciągniecie turystów ze Skandynawii - dodają przewodniczący Rad Interesantów Portów. - S-3 to również droga dla turystów z Brandenburgii i całych Niemiec nad polskie morze.

Przedstawiciele spółek portowych nie kryją zdziwienia szybkim rozpoczęciem budowy drogi ekspresowej S-6. Ta droga nie ma tak strategicznego znaczenia jak dokończenie S-3 - dodają. - Owszem, S-6 może być potrzebna w przyszłości jako uzupełnienie sieci dróg dla komunikacji samochodowej, ale zanim rozpoczniemy inwestycje w S-6 winniśmy dokończyć drogę o strategicznym znaczeniu czyli S-3.

Rady Interesantów Portu Szczecin i Portu Świnoujście zaapelowały do decydentów województwa i rządu o potraktowanie tej inwestycji, jako kluczowej dla regionu. Olgierd Geblewicz, marszałek zachodniopomorski zapewnia w oświadczeniu, iż budowa S3 była i jest dla niego priorytetem.

- Stanowisko Rady Interesantów Portów Szczecin - Świnoujście, jakoby budowa drogi S3 na odcinku Szczecin Świnoujście nie była dla mnie priorytetem, jest nieprawdziwe - stwierdza Geblewicz. - To zadanie było i jest dla mnie priorytetem, a wysoka lokata tej inwestycji na liście rezerwowej powoduje moje przekonanie, że odcinek S3 do Świnoujścia będzie wybudowany w obecnej perspektywie, w wyniku pojawienia się oszczędności poprzetargowych. Pamiętajmy, że wszystkie inwestycje portowe, o które się ubiegaliśmy, znajdują się na liście podstawowej, co jest ogromną szansą rozwojową dla zespołu portów.
Wymienia m.in. modernizację toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m, rozbudowę infrastruktury zespołu portowego Szczecin-Świnoujście, poprawę dostępu do portów, poprawę infrastruktury Odrzańskiej Drogi Wodne, modernizację nadodrzańskiej linii kolejowej.

Piotr Jasina

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0323 4.1137
EUR 4.2919 4.3787
CHF 4.4221 4.5115
GBP 5.0245 5.1261

Newsletter