Porty, logistyka

Kontrakt terytorialny został podpisany. Umowa między rządem a samorządem województwa jest gwarancją wykonania inwestycji na sumę 21,5 mld zł. Na liście są zachodniopomorskie projekty, które powstaną do 2020 r.

W dokumencie, który w środę podpisał w Szczecinie wiceminister infrastruktury i rozwoju Adam Zdziebło, nie znalazła się jednak budowa drogi ekspresowej S3 ze Świnoujścia do Miękkowa.

- Kontrakt terytorialny jest dokumentem otwartym, który będzie aktualizowany - zapewniał Zdziebło.

Teraz inwestycja ta  jest na liście rezerwowej.

- Wysokie miejsce na liście rezerwowej daje pewność, że inwestycja zostanie zrealizowana. Mam nadzieję, że trafi ona do Kontraktu terytorialnego podczas jego pierwszej aktualizacji - wyjaśniał marszałek Olgierd Geblewicz.

A ta, jak powiedział wiceminister, będzie w 2015 r. Środki na północny odcinek S3 mają pochodzić z oszczędności (poprzetargowych) na innych projektach. Co innego tunel w Świnoujściu. Ta inwestycja jest już na liście podstawowej.

Drogą, która dostała w środę zielone światło, jest za to „ekspresówka” S6. Połączy ona Szczecin i Trójmiasto (nie jest przewidziana budowa obwodnicy zachodniej Szczecina).

W dokumencie nie znajdziemy też projektów z zakresu naukowo-badawczych. Ich celem jest rozwijanie współpracy świata akademickiego z biznesem. Ale przedstawiciel ministerstwa wyjaśniał, że brak ich w kontrakcie jest efektem tego, że wciąż trwają negocjacje z Brukselą Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój. Sektor B+R (badania i rozwój) ma też liczyć w najbliższych latach na dofinansowanie z poziomu województwa. Ale negocjacje przy Regionalnym Programie Operacyjnym też są w toku.

Na spory zastrzyk pieniędzy mogą liczyć za to porty. Poza tym w planie jest modernizacja odrzańskiej drogi wodnej do trzeciej klasy żeglowności. Jak wyjaśnił poseł Arkadiusz Litwiński, takie parametry mają się przekładać (przynajmniej w założeniu statystycznym) na około 190 dni żeglownej rzeki w roku.

- Trzecia klasa żeglowności pozwala wprowadzić efektywny, opłacalny transport towarów - podkreślił poseł PO.

W Kontrakcie terytorialnym znajdują się również inne inwestycje, m.in. modernizacja linii kolejowej Szczecin - Poznań i linii kolejowej tzw. Nadodrzanki.

Dlaczego wcześniej Urząd Marszałkowski informował, że kontrakt będzie opiewać na ponad 24 mld zł? Jak usłyszeliśmy, różnice wynikają z metodologii szacowania kosztów. Na zaplanowane inwestycje nie ma jednak zabraknąć pieniędzy.

(masz)

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.5901 3.6627
EUR 4.2221 4.3073
CHF 4.5267 4.6181
GBP 4.8779 4.9765