Porty, logistyka

– Każde kolejne działanie, przybliżające Szczecin do urzeczywistnienia projektu pogłębienia toru wodnego niewątpliwie cieszy – powiedział portalowi "RynekInfrastruktury.pl" Zbigniew Miklewicz, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście, komentując wpisanie do Kontraktu Terytorialnego pogłębienia toru Szczecin-Świnoujście do 12,5 m.

Od dawna odnotowywane są poważne problemy z funkcjonowaniem toru łączącego oba zachodniopomorskie porty. W efekcie, na niektórych odcinkach konieczne jest prowadzenie ruchu jednokierunkowego. Pogłębienie toru wodnego do 12,5 m zostało jednak zapisane w Kontrakcie Terytorialnym. Zgodnie z informacjami przedstawianymi przez rząd, inwestycja ma być realizowana w latach 2018-21, wcześniej zaplanowane są prace przygotowawcze i dokumentacyjne.

– Potrzeba pogłębienia toru wodnego jest zgłaszana od wielu lat i dlatego najlepszą sytuacją byłoby dysponować głębszym torem już w tej chwili. Zdajemy sobie jednak sprawę, że inwestycja o tak dużym zakresie rzeczowym i finansowym, wymaga skoordynowanych działań i decyzji, podejmowanych przez wiele podmiotów i na wielu płaszczyznach. A to wszystko wymaga czasu. Jednak każde kolejne działanie, przybliżające Szczecin do urzeczywistnienia projektu pogłębienia toru wodnego niewątpliwie cieszy. Na pewno takim działaniem jest wpisanie do Kontraktu Terytorialnego naszego województwa projektu „12,5m” jako przedsięwzięcia priorytetowego dla kraju i regionu. Oznacza to, że wysiłki wielu podmiotów z branży portowej, zabiegających od lat o pogłębienie, nie poszły na marne. To także dodatkowo podkreśla znaczenie tego projektu – mówi portalowi "RynekInfrastrutury.pl" Zbigniew Miklewicz, prezes ZMPSiŚ.

Pogłębienie toru to impuls dla rozwoju całego regionu

Jego zdaniem, korzyści z pogłębienia toru wodnego są wielowymiarowe i były prezentowane wielokrotnie. – Jest to ważny impuls dla rozwoju całego regionu, przekładający się na konkretne liczby związane ze zwiększeniem zatrudnienia. Na etapie eksploatacji pogłębionego toru powstanie blisko 4 tysiące nowych miejsc pracy. Ponadto trzeba pamiętać, że port spełnia nie tylko funkcję transportową, ale także przemysłową, miasto- i „regionotwórczą”. Dlatego oferta portu to nie tylko usługi przeładunkowe i składowe, to także przyciągnięcie inwestorów, którzy na terenach portowych chcą budować swoje terminale lub zakłady produkcyjne, wykorzystujące transport morski. Do tego potrzebne są nie tylko atrakcyjne tereny portowe, ale również atrakcyjne warunki żeglugowe dla potencjalnych inwestorów. Bez tego firmy nie będą zainteresowane prowadzeniem działalności w porcie i w regionie. Tendencje w światowej flocie także są znane: od wielu lat na rynku żeglugowym pojawiają się coraz większe statki, mogące przewozić coraz większe ilości towarów. Ich podstawowe parametry, w tym zanurzenie, systematycznie się zwiększają. Do obsługi większych jednostek przygotowane są spółki przeładunkowe. Na dzień dzisiejszy jednak wielu klientów zmuszonych jest do korzystania z konkurencyjnych portów głębokowodnych, ponieważ tego wymaga od nich sytuacja na rynku frachtowym, a maksymalne zanurzenia w konkurencyjnych portach południowego Bałtyku są znacznie większe niż w Szczecinie – zwraca uwagę Miklewicz.

Prowadzone są także inwestycje komplementarne

Dlatego też, zdaniem prezesa, każdy krok przybliżający nas do celu jakim jest pogłębienie portu, napawa optymizmem, tym bardziej, że port w Szczecinie już teraz przygotowuje się do nowych warunków. – Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście buduje i modernizuje nabrzeża w taki sposób, że na dzień dzisiejszy konstrukcyjnie umożliwiają przyjęcie statków o większym niż dotychczas zanurzeniu. Również inwestycje planowane do finansowania w perspektywie unijnej 2014-20 związane są z dostosowaniem kanałów portowych i nabrzeży do nowych parametrów toru wodnego. Podobnie Urząd Morski w Szczecinie prowadzi obecnie modernizację toru wodnego Świnoujście – Szczecin na Kanale Piastowskim i Mielińskim w taki sposób, aby po zakończeniu prac, skarpy umocnień brzegowych stanowiły gotową konstrukcję obudowy toru wodnego o docelowych parametrach. Inwestycja ta jest więc realnym przygotowaniem do pogłębienia toru wodnego Świnoujście-Szczecin do głębokości 12,5 m. Dlatego tak ważne jest uwzględnienie projektu pogłębienia toru wodnego w dokumentach strategicznych. Umieszczenie go w Kontrakcie Terytorialnym, wśród celów i przedsięwzięć priorytetowych, mających istotne znaczenie dla rozwoju kraju oraz województwa, jeszcze dodatkowo podkreśla znaczenie tego projektu – konkluduje Zbigniew Miklewicz. 

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter