Porty, logistyka

Organizacja Portów Bałtyckich (BPO) zapowiedziała kolejną inicjatywę, która ma skutkować rozbudową infrastruktury do bunkrowania LNG w kolejnych portach. Wśród obszarów, które zostały wskazane jako miejsca, gdzie powinno pojawić się odpowiednie zaplecze tego typu, znalazły się Szczecin/Świnoujście oraz Zatoka Gdańska i Kłajpeda.

Zgodnie z założeniami, w procesie uruchamiania nowych stałych stacji bunkrowania LNG, kluczowe ma się stać doświadczenie portów, w których podobne instalacje już funkcjonują. Oprócz tego rozwijana ma też być flota bunkrowców LNG, czyli statków służących do zaopatrywania innych jednostek w paliwo LNG.

Nowo podjęta inicjatywa zakłada kilka głównych aktywności oraz działania poboczne. Poszczególne wysiłki mają się skupiać na planowaniu, projektowaniu i wyznaczaniu lokalizacji.

W kolejne działania mają być angażowani partnerzy akcji, a poszczególne etapy mają być realizowane w sposób harmonijny. Chodzi o to, by uniknąć sytuacji, w której poszczególne podmioty realizowałyby działania i rozwijały technologię na własną rękę, co opóźniałoby cały proces. BPO chce, aby powstało coś w rodzaju forum do wymiany doświadczeń, co pozwoliłoby na zdynamizowanie działań prowadzących do powstawania kolejnych instalacji do bunkrowania LNG.

Dzięki projektowi Organizacji Portów Bałtyckich armatorzy, którzy w swojej flocie posiadają promy napędzane paliwem LNG, będą mogli w lepszy sposób planować swoją strategię. Będą mieli bowiem do dyspozycji sieć portów w obszarze Morza Bałtyckiego, zaopatrzonych w odpowiednią infrastrukturę.

Według ekspertów, podejmowane działania mogą przynieść sporo korzyści nie tylko armatorom oraz portom, w których pojawią się instalacje. Skorzystać mają też inne porty położone nad Morzem Bałtyckim, a także w innych krajach Unii Europejskiej.

Wśród regionów, które zostały wskazane jako miejsca, gdzie w ramach inicjatywy BPO wspólnymi siłami powinno być rozwijane zaplecze do bunkrowania LNG, wskazano m.in.: obszar Turku – Naantali – Pori w Finlandii; Zatokę Fińską; Zatokę Ryską i Windawę na Łotwie; Rostock i Lubekę w Niemczech; a także Szczecin/Świnoujście oraz Zatokę Gdańską i Kłajpedę.

Dynamiczne działania podejmowane przez BPO mają związek m.in. z nowymi przepisami, które wejdą w życie 1 stycznia 2015 r. Zgodnie z zatwierdzonymi przez Międzynarodową Organizację Morską regułami, od tego dnia w wyznaczonych strefach obowiązywać będą ograniczone limity emisji związków siarki. Od tej pory w strefach SECA (skrót: Sulphur Oxide Emission Control Area) nie będą one mogły przekraczać 0.1% m/m. Jednym ze sposobów przedsiębiorstw żeglugowych na spełnienie wyśrubowanych norm jest wzbogacanie floty o statki wyposażone w napędy LNG.

Źródło: PromySkat

1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6661 3.7401
EUR 4.2229 4.3083
CHF 4.4858 4.5764
GBP 4.9451 5.0451