Porty, logistyka

W porcie w Rotterdamie został otwarty bunkier umożliwiający tankowanie statków pełnomorskich gazem skroplonym (LNG) służącym do ich napędu.

Do tej pory istniała w Holandii tylko jedenastacja bunkrowanie ale dla żeglugi śródlądowej w Seinehaven (okolice portu Rotterdam).

Projekt budowy infrastruktury dla LNG podjęła rok temu gmina Rotterdam, na wniosek zarządu portu. Wymagało to m.in. zmian w statucie spółki, co także przeprowadzono.

LNG to paliwo tańsze i „czystsze” w spalaniu niż olej napędowy, tradycyjne paliwo okrętowe, a statki cichsze podczas pracy. Przewiduje się, że w związku wprowadzeniem od 1 stycznia 2015 roku przepisów Międzynarodowej Organizacji Morskiej o obniżonej zawartości siarki w oleju, a które będą obowiązywały w regionie SECA (m.in. Morze Północne i Bałtyckie), wzrośnie popyt na nowy bunkier.

Zakłada się, że tankowanie np. kontenerowca nastąpi w ciągu 10 godzin przeciętnego jego rozładunku lub załadunku. Do tankowania wyznaczone są odpowiednie strefy, ale możliwe jest też pobieranie LNG na zasadzie statek-statek.

Unia Europejska wspiera inicjatywy budowy infrastruktury tankowania LNG. Na budowę bunkra w Seinehaven uzyskano dotację w kwocie 40 mln euro. Służy on obecnie nie tylko statkom śródlądowym, ale także ciężarówkom, a będzie służyć także statkom morskim.

1 1 1 1

Źródło: