Porty, logistyka

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście przedstawił 11 czerwca projekt rozwoju planów inwestycyjnych z perspektywy unijnej na lata 2007-2013. W roku bieżącym oraz przyszłym w portach w Szczecinie i Świnoujściu kontynuowane będą inwestycje z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013, których wartość wynosi ponad 600 mln zł.

Obecnie realizowanych jest kilka podstawowych projektów, współfinansowanych przez Unię Europejską. Związane są one z modernizacją, budową i rozbudową infrastruktury portowej.

Jednym z dużych projektów zarządu jest rozbudowa infrastruktury portowej w południowej części portu w Świnoujściu. Zakłada on powstające aktualnie, nowe stanowisko promowe nr 1, które umożliwi przyjmowanie jednostek o maksymalnej długości 220 m. Także w ramach rozbudowy infrastruktury portu w Świnoujściu konieczne są: budowa nowego nabrzeża, pozwalającego na cumowanie i obsługę promów typu RO-PAX, galerii pasażerskiej o zróżnicowanej wysokości z dwiema klatkami schodowymi, rękawa pasażerskiego łączącego galerię z promem, estakady samochodowej z ruchomym pomostem bocznym czy rozbudowę infrastruktury drogowej, parkingów, placów manewrowych wraz z instalacjami. Długość nowego nabrzeża to 242,15 m. Wartość inwestycji to 152,7 mln zł, z czego planowane dofinansowanie to 70,9 mln zł.

Kolejnym projektem, powstającym w ramach perspektywy unijnej 2007-2013 jest plan rozbudowy infrastruktury portowej w północnej części Półwyspu Ewa w porcie w Szczecinie. Inwestycja polegać będzie na przebudowie istniejącego nabrzeża Zbożowego w taki sposób, aby zwiększyć głębokość przed konstrukcją nabrzeża oraz zwiększyć długość linii cumowniczej. Jednocześnie wybudowane zostanie nowe nabrzeże – Niemieckie, zamykające półwysep od strony północnej i wschodniej, do styku z istniejącym nabrzeżem Słowackim. Przewidywany termin zakończenia zadania to III kwartał 2015 roku, całkowity koszt budowy szacuje się na 38 mln zł, z czego planowane dofinansowanie wynosić będzie 26 mln zł.

Inny projekt wymaga przebudowy infrastruktury kolejowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu. To wart 77 mln zł plan, zakładający przebudowę i modernizację prawie 36 km torów oraz 134 rozjazdów. Dofinansowanie projektu będzie wynosić 52,8 mln zł.

Jednocześnie trwa proces rozliczania inwestycji przebudowy infrastruktury drogowej w portach w Szczecinie i Świnoujściu. Projekt ten objął przebudowę prawie 9 km dróg (Szczecin – 6 km, Świnoujście – 3 km) wraz z towarzyszącą infrastrukturą energetyczną, infrastrukturą związaną z odprowadzeniem wód opadowych, usunięciem kolizji z sieciami energetycznymi, kanalizacyjnymi i gazowymi. Dzięki tej inwestycji usprawniony zostanie ruch w obu portach oraz zwiększy się bezpieczeństwo pojazdów, zarówno w drodze do portów jak i na ich terenie. Poprawi się także dostępność i jakość obsługi w portach w Szczecinie i Świnoujściu dla nowoczesnego, ciężkiego taboru samochodowego. Termin zakończenia zadania zaplanowany został na czerwiec 2014. Dzięki intensyfikacji działań roboty zostały jednak wykonane przed czasem. Koszt całkowity zadania to 63,3 mln zł. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście SA uzyskał już dofinansowanie unijne w wysokości 36,8 mln zł, jednak po ostatecznym rozliczeniu projektu, kwota zwiększy się do 42,8 mln zł.

Kolejna inwestycja związana jest z realizacją miejsc postojowych: zwiększy ona dostępność do nabrzeży portowych. Koszt realizacji zadania to 72,2 mln zł brutto, z czego dofinansowanie wynosić będzie 60,0 mln zł.

Ważną inwestycją będzie również budowa nabrzeża w porcie zewnętrznym w Świnoujściu. Wybudowana infrastruktura portowa umożliwi obsługę metanowców o maksymalnej długości 315 m, szerokości 50 m, dopuszczalnym zanurzeniu 12,5 m oraz pojemności od 120 do 216 tys. m3. Obecnie ZMPSiŚ współpracuje z pozostałymi partnerami projektu, realizującymi swoją część inwestycji. Wartość zadania w części dotyczącej ZMPSiS wynosi 182 mln zł, dofinansowanie to 80 mln zł.

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6434 3.717
EUR 4.2267 4.3121
CHF 4.4994 4.5902
GBP 4.9592 5.0594