W porcie w Gdańsku, w okresie pierwszych czterech miesięcy przeładowano prawie 11,1 mln ton towarów, tj. o 18,7 proc. więcej niż w tym samym okresie 2013 r.
Największy udział miały przeładunki paliw - blisko 4,4 mln ton, które także najbardziej wzrosły r/r - aż o 35,4 proc. Na drugim miejscu uplasowała się drobnica, głównie dzięki działalności dwu terminali kontenerowych - 3,8 mln ton, wzrost o 7,8 proc. Zmalały natomiast o 12,3 proc. przeładunki węgla - do niecałych 1,4 mln ton.
Przypomnijmy, że już w ub.roku port w Gdańsku odnotował największe obroty w tysiącletniej historii portu - 30,3 mln ton, które były większe rok do roku o 12,5 proc. W tym samym czasie największe porty Europy Północnej zwiększyły przeładunki w granicach od 1 do 4 proc.
Port w Gdańsku nadal się rozwija. Tylko w tym roku rozpoczęto budowę kolejnych ważnych inwestycji.
W marcu wmurowano kamień węgielny pod budowę terminalu naftowego PERN Przyjaźń. Przed końcem przyszłego roku, w bezpośrednim sąsiedztwie Terminalu Paliw Płynnych Portu Północnego, stanie sześć zbiorników na ropę naftową, o łącznej pojemności 375 tys. sześc., wraz z infrastrukturą towarzyszącą.
Drugi etap tej inwestycji zakłada budowę do 2018 roku kolejnych zbiorników, o pojemności 325 tys. m sześc., do magazynowania produktów ropopochodnych, paliwa lotniczego JET-A, biokomponentów i chemikaliów oraz bocznicy kolejowej i stacji autocystern.
W marcu też rozpoczęto rozbudowę intermodalnego terminalu kontenerowego w rejonie Nabrzeża Szczecińskiego. W efekcie powiększą się powierzchnie składowania towarów.
Na różnym etapie realizacji znajdują się ponadto plany budowy drugiej części Głębokowodnego Termianala Kontenerowego (DCT), który potroi jego zdolności przeładunkowe oraz budowy w pobliżu centrum magazynowego, które zrealizuje firma Goodman Groupe.
