Porty, logistyka

Ruszyła budowa mostu Brdowskiego – stałego połączenia szczecińskiej wyspy Gryfia z lądem. Roboty trwają od ponad miesiąca, ale oficjalne rozpoczęcie inwestycji, z wbiciem symbolicznych pierwszych łopat, odbyło się w piątek (30 maja). Most ma być gotowy za rok, a później zostanie przekazany miastu za symboliczną złotówkę.

Stała przeprawa na Odrze skomunikuje jej lewy brzeg z terenami stoczni remontowej oraz inwestycyjnymi Gryfia Biznes Park. Na razie jest tu tymczasowy most pontonowy, którym dowożone są materiały na budowę fabryki fundamentów morskich elektrowni wiatrowych na Ostrowie Brdowskim (północnej części Gryfii), czyli inwestycję spółki Bilfinger Crist Offshore.

– Wspólnie realizujemy ideę, która powstała już w latach 30. ubiegłego stulecia – mówił podczas piątkowej uroczystości Maciej Nowotny, prezes spółki Mars Most Brdowski – inwestora przedsięwzięcia. – Wierzymy, że zbudowany most zaspokoi potrzeby ludzi. Dziś bowiem głównym środkiem komunikacji pomiędzy wyspą a stałym lądem jest przeprawa promowa – kosztowna i uciążliwa.

Prezes Nowotny zaznaczył, że dziś na wyspie pracuje ponad tysiąc osób, ale w najbliższym czasie ma ich być znacznie więcej. Zapowiedział też, że otwarcie mostu nastąpi za rok. Później zostanie przekazany miastu za symboliczną złotówkę.

Nowa przeprawa ma być trzyprzęsłowym obiektem o łącznej długości 197 m. Prześwit pod mostem wyniesie 4,85 m, umożliwiając żeglugę niewielkim jednostkom. Podporami staną się dwa filary osadzone w nurcie rzeki oraz dwa żelbetowe przyczółki na lądzie – wszystkie posadowione na palach. Na moście będą dwa pasy drogowe (po jednym w każdym kierunku) i chodniki dla pieszych. Przewidziano zielono-niebieską kolorystykę konstrukcji, nawiązującą do barw „floating garden”.

Zgodnie z projektem, po moście będą mogły się poruszać pojazdy ważące wraz z ładunkiem do 50 ton. Ponadto planuje się budowę oświetlenia i 41 miejsc parkingowych przy drodze dojazdowej.

Generalnym wykonawcą mostu jest firma Skanska. Wartość projektu to blisko 40 mln zł, przy czym inwestor pozyskał ponad 32 mln zł dofinansowania z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.

Dodajmy, że „pierwsze” łopaty wbili: prezes Maciej Nowotny, prezydent Szczecina Piotr Krzystek, wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Jerzy Góra, marszałek Olgierd Geblewicz, wojewoda Marek Tałasiewicz i dyrektor zespołu projektów Skanska Wojciech Kołacki.

(ek)

Komentarze   

+4 Most
Jeżeli most po wybudowaniu będzie należał do miasta, to rozumiem, że brama do Bilfingera i Gryfii będzie już na wyspie, i że każdy szczecinianin będzie mógł się po nim poruszać?
02 czerwiec 2014 : 13:40 H-201 Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+3 Banana republik 2
Widać jednak, że pana Marka bolesne doświadczenie życiowe sprzed 12 lat nic nie nauczyło. Co gorsza nie ostrzega młodszych kolegów, że takie zabawy z pieniędzmi podatników mogą się naprawdę niewesoło skończyć. Obawiam się, że jak będzie zadawał się z CBO to napiszę drugi tom swojej książki, który będzie jednak dużo mnie poczytna, bo będzie w niej to samo kilka lat później. Ale to już jego problem. Ale może się mylę. Za SLD kradli ale też się siedzieli lub mieli sprawy prokuratorskie jak prezesi PZM-u, Polmo, Odry i innych firm ze Szczecina. Ale za platformy wolno kraść nawet przed kamerami telewizji jak ich pewna pani poseł lub np. CBO. Złodziejstwo przed kamerą jest usprawiedliwione :-))))). Komedia. Banana republik.
02 czerwiec 2014 : 16:32 FAN I WIERNY WIDZ Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
+1 PRZYJACIEL hNATA
Hera, Heaven i inne zakłady, nie obawiajcie się konkurencji ze zdjęcia, ta szóstka "wspaniałych" grabarzy formuje groby tylko żywym.
03 czerwiec 2014 : 17:09 Balbina Odpowiedz | Cytuj | Zgłoś
1

Źródło: