Porty, logistyka

Na szczecińskiej wyspie Gryfia trwa budowa fabryki fundamentów dla morskich elektrowni wiatrowych. Zakończono już palowanie terenu, a obecnie wznoszone są hale produkcyjne. Inwestor, spółka Bilfinger Crist Offshore, zamierza zatrudnić w nowym zakładzie ok. 500 osób.

Głównym wykonawcą fabryki jest Bilfinger Infrastructure w kooperacji z firmą Aarsleff.

– Skończono już palowanie terenu – mówi Wacław Postoła, kierownik budowy. – Wbito 8,5 tysiąca pali o długości od 15 do 23 m każdy.

Na wyspę przywieziono – lądem i wodą – 120 tys. m sześc. piasku. Ułożono z niego tzw. nasypy przeciążające. Pionowo w ziemię wbito też specjalne dreny (na głębokość ok. 10 m).

– Musimy wycisnąć z warstw gruntów organicznych wodę – tłumaczy W. Postoła. – Te torfy mają ogromne nawodnienie i jest to jeden z największych problemów na budowie. Wyspa Ostrów Brdowski zbudowana jest z nienośnych gruntów przypominających budyń.

W połowie kwietnia br. rozpoczął się montaż stalowej konstrukcji hali. Wcześniej na palach położono żelbetowe fundamenty – solidne podłoże musi wytrzymać duże obciążenia. Roboty żelbetowe prowadzone są teraz pod przyszłą malarnią.

Przetarg na budowę dwunawowej hali produkcyjnej i malarni wygrała firma Doraco. Jej podwykonawcą jest Atlas Ward, spółka z Wrocławia, specjalizująca się w projektowaniu i wznoszeniu tego typu konstrukcji. Kubatura głównej hali, która stanie na 2,2 ha powierzchni, wyniesie 1,2 mln m sześc. Jej wyższa część ma mieć 42 m wysokości. Jednak najwyższym obiektem, górującym nad miastem, będzie ogromna suwnica postawiona przy nabrzeżu. Ma być dwa razy większa od stoczniowych.

– Na razie postawiliśmy ok. 40 słupów hali, po 30 i 41 m wysokości – dodaje Jarosław Trybuchowicz, kierownik projektu. – Wewnątrz będzie siedem dużych suwnic i cały ciąg technologiczny do obróbki blach. Suwnice mają zjeżdżać na wyspę od września br.

Wjazd do hali będzie przez kilka tzw. segmentowych bram, większych niż w hangarach. W styczniu 2015 r. hala główna i malarnia mają być gotowe. W kolejnych etapach powstaną place składowe dla produkowanych elementów, zbudowana będzie droga od strony wschodniej, a także obiekty pomocnicze (wstępnego piaskowania, socjalno-biurowe itp.).

– To dość skomplikowana budowa – zaznacza J. Trybuchowicz. – Prowadzony jest cały wachlarz robót, w których uczestniczą specjaliści z każdej branży budowlanej.

Obecnie na budowie pracuje około stu osób.

Przewiduje się, że rocznie zakład będzie przerabiał ponad sto tysięcy ton stali i produkował ok. 80 fundamentów morskich wież wiatrowych (palowych i kratownicowych). Wartość inwestycji to ok. 400 mln zł. Ma być gotowa w połowie 2015 roku.

Fot. EK

Na szczecińskiej wyspie Gryfia trwają prace na budowie fabryki fundamentów dla morskich elektrowni wiatrowych Na szczecińskiej wyspie Gryfia trwają prace na budowie fabryki fundamentów dla morskich elektrowni wiatrowych Na szczecińskiej wyspie Gryfia trwają prace na budowie fabryki fundamentów dla morskich elektrowni wiatrowych

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6585 3.7325
EUR 4.2289 4.3143
CHF 4.4926 4.5834
GBP 4.9553 5.0555