Porty, logistyka

Władze województwa zachodniopomorskiego deklarują, że w ślad za inwestycją związaną z pogłębieniem toru wodnego Szczecin-Świnoujście realizować będą, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego, inwestycje związane z rozwojem otoczenia portów.

Zgodnie z informacjami przedstawionymi już, za naszym pośrednictwem, przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, najpóźniej w przyszłym roku planowane jest rozpoczęcie, przez Urząd Morski w Szczecinie, przygotowywania dokumentacji związanej z trzecim z czterech etapów pogłębienia toru wodnego Szczecin-Świnoujście do 12,5 m.

Gros środków na inwestycje: z funduszy centralnych

W ramach III etapu, planowana jest budowa umocnień brzegów Odry i Przekopu Mieleńskiego pomiędzy Policami a portem w Szczecinie; realizacja tych działań pozwoli na przejście do decydującego IV etapu, czyli zwiększenia parametrów toru do głębokości 12,5 m i szerokości w dnie 110 m na całej długości 67,7 km. Według zapowiedzi rządowych, IV etap ma być realizowany w latach 2018-21.

Skąd wziąć pieniądze na realizację tych działań? – Finansowanie pogłębienia toru wodnego oraz infrastruktury portowej i okołoportowej zarówno zespołu portów Szczecin-Świnoujście, jak i portu w Policach będzie pochodziło przede wszystkim z programów centralnych. Porty te znajdują się w sieci TEN-T i zgodnie z treścią Dokumentu Implementacyjnego do Strategii Rozwoju Transportu, ich finansowanie pochodzi będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Modernizacja toru jest inwestycją, która musi być prowadzona w sposób komplementarny do inwestycji portowych, takich jak m.in. budowa nabrzeży i terminali w portach w Szczecinie i Policach. Wsparcie z POIiŚ pozwoli na stworzenie systemu transportowego składającego się z czterech elementów – informuje Marek Orszewski, zastępca dyrektora Wydziału Zarządzania Strategicznego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego.

Tor wodny i trzy elementy komplementarne

Na te cztery elementy składają się:
• Tor wodny, którego pogłębienie umożliwi wpłynięcie statków o większym zanurzeniu do portu w Szczecinie, a także w Policach;
• Sprawny dostęp do portów od strony wody. Większe statki oznaczać będą większe potoki towarów w portach. Dlatego też, w ramach tego działania, planowane są inwestycje o łącznej wartości ok. 500 mln zł, takie jak m.in. poprawa dostępu do portu w Szczecinie w rejonie Basenu Kaszubskiego, w rejonie Kanału Dębickiego, poszerzenie toru dojściowego i budowa nabrzeży w porcie w Policach;
• Poprawa infrastruktury portowej umożliwiającej większe przeładunki. Działania w ramach tego elementu kosztować będą ok. 2 mld zł. Na tę kwotę składa się m.in. przystosowanie infrastruktury Terminalu Promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego, rozbudowa infrastruktury w Kanale Dębickim w porcie w Szczecinie, budowa stanowiska statkowego do eksportu LNG w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, rozbudowa i modernizacja infrastruktury technicznej w portach w Szczecinie i Świnoujściu, budowa nabrzeża głębokowodnego w porcie zewnętrznym w Świnoujściu, budowa infrastruktury portowej w Basenie Górnośląskim w porcie w Szczecinie, rozbudowa terminalu barkowego w porcie w Policach;
• Rozwój infrastruktury drogowo-kolejowej. Pod tym mianem należy rozumieć przede wszystkim poprawę dostępu kolejowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu, modernizacja dostępu drogowego do portów w Szczecinie i Świnoujściu, poprawa dostępu do terminalu w Policach, budowę drogi ekspresowej S3 na odcinku od Szczecina do Świnoujścia oraz budowa stałej przeprawy w Świnoujściu.

Z RPO: Środki na rozwój zasobów ludzkich i transport publiczny

– Mając na uwadze uwarunkowania dotyczące demarkacji źródeł finansowania szeroko rozumianej infrastruktury portowej będącej w sieci TEN-T, interwencję Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Zachodniopomorskiego 2014-20 zamierzamy koncertować na wsparciu bezpośrednim i pośrednim otoczenia gospodarczego portów, czyli kooperantów tworzących wraz z przedsiębiorstwami portowymi łańcuchy wartości oraz innych podmiotów gospodarczych działających w szeroko rozumianej gospodarce morskiej. – mówi Marek Orszewski. –Wsparcie RPO skierowane będzie również na rozwój zasobów ludzkich zatrudnionych w tej branży. Interwencje z RPO zamierzamy programować w ścisłej współpracy z przedsiębiorcami, co pozwoli na wykształcenie fachowców mogących sprostać coraz większym wymaganiom pracodawców z szeroko rozumianego sektora działalności morskiej i logistycznej. Oprócz wsparcia wymienionych obszarów, należy wspomnieć o planach stworzenia aglomeracyjnego systemu transportu publicznego dla Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego, które po części będzie wspierane ze środków RPO WZ. System ten zapewni sprawny dojazd pracowników do przedsiębiorstw usytuowanych na terenach rozwijających się portów – dodaje nasz rozmówca. 

 

1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.6182 3.6912
EUR 4.2232 4.3086
CHF 4.5137 4.6049
GBP 4.8868 4.9856

Newsletter