Porty, logistyka

Port Gdynia, podobnie jak jego gdański „sąsiad”, odnotował w 2013 r. największe przeładunki w historii. Wynik 17,7 mln ton jest o 4,5 mln ton lepszy niż wskaźnik przeładunków uzyskany pięć lat wcześniej.

Biorąc pod uwagę porty w Gdańsku, Gdyni oraz kompleks portowy w Szczecinie/Świnoujściu, port w Gdyni jest najmniejszy. W Gdańsku odnotowano w 2013 r. 30 mln ton przeładunków, a w kompleksie zachodniopomorskim – 23 mln ton. Biorąc jednak pod uwagę Gdańsk i Gdynię łącznie – wynik z 2013 r. to już prawie 50 mln ton przeładunków. Nie brakuje opinii, że zasadnym byłoby połączenie portów w Gdańsku i Gdyni w jeden organizm – co ułatwiłoby m.in. aplikowanie o środki unijne czy też pozwoliłoby na alokację pracowników i rozliczenia finansowe. Na razie jednak Port Gdynia trzeba rozpatrywać jako osobny organizm.

Największy stopień zużycia infrastruktury

Zgodnie z informacjami zawartymi w „portowej” części Białej Księgi Infrastruktury (ubiegłorocznej publikacji stworzonej w ramach Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”), spośród „strategicznych” polskich portów morskich, Gdynia cechuje się najwyższym stopniem zdegradowania infrastruktury. W 2012 r. poziom zużycia infrastruktury wynosił 56,01% (w Gdańsku: 53,36%, a w Szczecinie/Świnoujściu: 50,6%). Jednocześnie należy zauważyć, że w istotny sposób poprawił się stan infrastruktury w gdyńskim porcie na przestrzeni ostatniej dekady. W 2004 r., czyli w roku w którym Polska wchodziła do UE, stan zużycia infrastruktury wynosił 62,50%.

Zgodnie z informacjami zawartymi w „Białej Księdze Infrastruktury”, od momentu wejścia Polski do UE do 2013 r., uzyskano z Unii środki na następujące inwestycje poprawiające przepustowość zarówno samego portu, jak i ciągów komunikacyjnych prowadzących do niego:
• W ramach perspektywy 2004-06: Budowa Trasy Kwiatkowskiego – III etap (wysokość dofinansowania UE: 189,2 mln zł); Przebudowa ul. Wiśniewskiego – II etap (51,4 mln zł); Przebudowa falochronu głównego wraz z modernizacją systemu nawigacyjnego (65,7 mln zł);
• W ramach perspektywy 2007-13: Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu Gdynia (94,35 mln zł); Rozbudowa infrastruktury portowej do obsługi statków ro-ro z dostępem drogowym i kolejowym w porcie Gdynia (59,72 mln zł); Przebudowa Nabrzeża Szwedzkiego w porcie Gdynia (46 mln zł); Zagospodarowanie rejonu Nabrzeża Bułgarskiego w porcie Gdynia (82,09 mln zł); Przebudowa Kanału Portowego w Porcie Gdynia (53,73 mln zł).

Pod koniec 2013 r. zawarte zostały kolejne umowy na dofinansowanie unijne. Kwotą 39 mln zł dofinansowana zostanie przebudowa intermodalnego terminalu kolejowego, z kolei aż 72,5 mln zł z UE otrzymał projekt pn. „Infrastruktura dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części Portu Gdynia”. To nie koniec inwestycji związanych z poprawą dostępności transportem kolejowym do portu. Jesienią tego roku powinna rozpocząć się inwestycja pn. „Przebudowa i elektryfikacja zewnętrznego układu torowego BCT oraz toru dojazdowego nr 38 w Porcie Gdynia wraz z budową urządzeń sterowania ruchem kolejowy”. Inwestycja ta zakłada przebudowę i elektryfikację prawie 6 km torów wewnątrz portu. Pozwoli ona na wprowadzanie całopociągowych składów intermodalnych ze stacji PKP PLK Gdynia Port do stacji wewnętrznej BCT Gdynia.

PKM utrudni transport ładunków do portu?

Nie zmienia to jednak faktu, że problem niskiej dostępności Portu Gdynia zarówno transportem kolejowym, jak i transportem drogowym w dalszym ciągu istnieje. Zdegradowana jest infrastruktura stacji Gdynia Port (w najbliższych tygodniach ma się rozstrzygnąć przetarg na dokumentację obejmującą m.in. przebudowę tej stacji), władze portu sygnalizują też niską przepustowość linii kolejowych zapewniających dojazd do Trójmiasta – która jeszcze może się pogorszyć w momencie uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i zwiększenia liczby pasażerskich pociągów dalekobieżnych po uruchomieniu pociągów Pendolino.

Jeśli chodzi o transport drogowy, nierozwiązana jest kwestia podniesienia parametrów Trasy Kwiatkowskiego (łączącej port z obwodnicą Trójmiasta i – pośrednio – z autostradą A1) do dopuszczalnego obciążenia wynoszącego 11,5 tony na oś.

Podobnie jak port w Gdańsku, także gdyński port jest ważnym ogniwem VI Korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T (Bałtyk – Adriatyk). Obecnie specjalizuje się przede wszystkim w obsłudze ładunków drobnicowych (przewożonych w kontenerach i w systemie ro-ro). Łączna długość nabrzeży w gdyńskim porcie wynosi 17,7 km (z czego 11 km jest przeznaczone do operacji przeładunkowych). Powierzchnia portu wynosi 755,4 ha, w tym 508 ha powierzchni lądowej.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0044 4.0852
EUR 4.285 4.3716
CHF 4.3754 4.4638
GBP 4.995 5.096

Newsletter