Porty, logistyka

Prof. Włodzimierz Rydzkowski z Uniwersytetu Gdańskiego mówi w rozmowie z portalem rynekinfrastruktury.pl, że należałoby rozważyć kwestię połączenia w jeden zarząd portów w Gdańsku i Gdyni.

Włodzimierz Rydzkowski, kierownik Katedry Polityki Transportowej na UG, zwraca uwagę, że dyskusja nt. połączenia obu portów wywiązała się podczas niedawnej konferencji Transport Week w Gdańsku. – Moim zdaniem nie jest to pomysł bezsensowny, gdyż właścicielem obu zarządów jest skarb państwa – mówi. – Zarówno jednak pani Dorota Raben, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, jak i pan Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia wiceprezes Tankiewicz z Gdyni zgodnie twierdzili, że takie połączenie nie jest konieczne, gdyż współpraca pomiędzy nimi jest wzorowa. W panelu brali udział przedstawiciele terminali kontenerowych BCT Gdynia i DCT Gdańsk, którzy reprezentują prywatnych właścicieli i oczywiście w ich przypadku nie ma mowy o łączeniu, gdyż tak naprawdę, pomimo twierdzeń o współpracy i uzupełnianiu się, konkurują ze sobą – dodaje Rydzkowski. – W sumie w opinii panelistów współpraca jest znakomita, pomimo dwóch zarządów. Padł argument ze strony pani prezes Raben, czy gdyby był jeden zarząd, to powstałby DCT [terminal ten, który rozpoczął działalność niespełna 10 lat temu, obecnie, z wynikiem przeładunków 1,15 mln TEU rocznie, lokuje się w setce największych terminali kontenerowych na świecie – red.]. Inne były jednak głosy z sali, m.in. ze strony przedstawicielki Instytutu Morskiego w Gdańsku, w których nie dostrzeżono wielu skoordynowanych działań obu zarządów portów – relacjonuje profesor.

Zdaniem profesora, w przypadku połączenia portów w Gdańsku i Gdyni, współpraca odnośnie do forsowania korzystnych rozwiązań prawnych (np. VAT w obrocie morskim), inwestycji infrastrukturalnych w bezpośrednim zapleczu portów, współpracy z podmiotami z branży kolejowej, wspólnego zaplecza eksperckiego, wspólnej puli maszyn i urządzeń, wymiany pracowników i lobbingu byłaby bez wątpienia łatwiejsza.

– Ale pamiętajmy, że jednoosobowe spółki skarbu państwa to kopalnia zasobów stanowisk do dzielenia przez polityków, więc co dwa zarządy i dwie rady do obsadzenia, to nie jedna. Takie są realia – konkluduje prof. Rydzkowski.

Zarówno dla portu w Gdańsku, jak i w Gdyni, rok 2013 był rekordowy pod względem przeładunków. Łącznie w obu portach przeładowano prawie 48 mln ton ładunków. Dla porównania, np. w porcie w Hamburgu przeładowano w 2013 r. 139 mln ton ładunków.

0 Po końcu świata...
... może dojdzie do połączenia zarządów portów w Gdyni i Gdańsku.

Prof. Rydzkowski chyba nie ma pojęcia, jak oba porty się nie znoszą i jak tylko mogę NIE współpracują, choćby nie wiem jakie laurki wystawiali sobie nawzajem w obecności widzów. Port Gdańsk nienawidzi się nawet z miastem Gdańsk, a co dopiero z Gdynią. Prędzej Lechia i Arka się zjednoczą. xD

PŻM i PŻB też należą do skarbu państwa i co? Jedni drugim przyrzekli, że się powyrzynają.
17 marzec 2014 : 13:56 Guest | Zgłoś
0 port
Ryzykowna propozycja,nie na te czasy.Gdynia z Gdańskiem?Nie słyszał pan profesor o lotnisku a tu port morski łączyć.
17 marzec 2014 : 16:45 Guest | Zgłoś
0 Słyszał
nawet Rydzykowski "obiektywnie" nie widzi minusów budowy lotniska w Kosakowie LOL
17 marzec 2014 : 19:20 Guest | Zgłoś
0 Cała prawda
Panie profesorze pisałem u pana pracę magisterską i może należało ją dokładnie przeczytać. Po przeczytaniu wiedział by pan, że ścieżka prywatyzacyjna jak i działania tych dwóch podmiotów były różne. Pomija pan aktualnie obowiązującą ustawę itp. Co do zaplecz eksperckiego - proszę sobie te farmazony darować - w radzie nadzorczej portu gdynia jest co najmniej dwóch profesorów (jeżeli ci Panowie są ekspertami to ja jestem królem Polski). Panowie proszę się nie obrazić, ale nie jesteście ekspertami brak wam doświadczenia, nie macie kontaktów biznesowych itp. Przykład - wybór zarządu Portu Gdynia chyba w 2009 roku ( raport NIK ). A jeżeli chodzi o Pana Tankiewicza - przedstawiciel gminy gdynia, która chciałaby zastać właścicielem port. A tak naprawdę to dlaczego jeden zarząd na dwa port a nie na trzy wymienione w ustawie.
25 marzec 2014 : 08:46 Guest | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0243 4.1057
EUR 4.2863 4.3729
CHF 4.4168 4.506
GBP 5.01 5.1112

Newsletter